Minden jegyvizsgáló testkamerát kap a kritikus járatokon

A támadások megelőzése érdekében augusztus 31-től kötelező lesz a testkamera használata a vasúti jegyvizsgálóknak a bántalmazásokban leginkább érintett budapesti elővárosi vasútvonalak kijelölt járatain, naponta közel 250 vonaton.

Magyar Nemzet
2020. 08. 27. 15:36
A kamerát látva további vita nélkül többen elismerik a pótdíjalkalmazás jogosságát Fotó: Fotó: MÁV-START
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tapasztalatok szerint a jegyvizsgálók bántalmazásának megelőzésében nagyon hatékony eszköz a testkamera alkalmazása. Az incidensek elkerülésének érdekében az eddigi, önkéntes gyakorlattól eltérően augusztus 31-étől a kijelölt vonatokon szolgálatban lévő jegyvizsgálók számára kötelező lesz a testkamera használata a Budapest–Esztergom, a Budapest–Pusztaszabolcs, a Budapest–Cegléd–Szolnok, a Budapest–Újszász–Szolnok, a Budapest–Göd–Vác–Szob, a Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalakon – közölte a MÁV-START.

A kamerát látva többen további vita nélkül elismerik a pótdíjalkalmazás jogosságát. Fotó: MÁV-START

Az utóbbi években a vasúttársaság intézkedéseinek köszönhetően csökkent a súlyos konfliktusok száma a vonatokon. 2018-ban 123, 2019-ben 70, idén pedig eddig 48 esetben bántalmaztak jegyvizsgálót szolgálatteljesítés közben. Utóbbiak közül 25 tettlegesség, 22 tettleges becsületsértés, egy pedig verbális agresszió volt a kollégák személyét közvetlenül vagy közvetetten veszélyeztető esemény. Nyolc napon túl gyógyuló sérülés egyszer történt. Ebben az évben a legtöbb, nyolc eset a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon történt; a szomorú statisztikában a második a Budapest–Újszász–Szolnok vonal volt hat támadással; a Budapest–Göd–Vác–Szob vonalon pedig öt alkalommal ért jegyvizsgálót agresszió. A bántalmazások több mint fele a délutáni és éjszakai órákban történt. Az elkövetők nyolcvan százaléka menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel kívánt utazni, vagy ittas volt.

A hasonló esetek megelőzése érdekben 2020-ban csaknem 81 ezer órában kísérték a vonatokat biztonsági személyzettel a vasútőrök, továbbá 2300 órában együttműködési megállapodás alapján polgárőrök is. A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói szolgálati mobiltelefonjukon minden olyan esetben rendőri segítséget kérhetnek, amikor úgy érzik, a nem együttműködő utasok miatt ők vagy a vonaton tartózkodók veszélyben lehetnek.

A MÁV-START idén év végéig a már meglévő 108 mellé további 66 új testkamerát telepít az eddigieken túl új helyszínekre is: a Keleti pályaudvarra, Komáromba, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Füzesabonyba, Záhonyba, Szegedre és Tapolcára.

A jegyvizsgálók tapasztalatai azt mutatják, hogy a mobilkamerák láttán az utazók együttműködőbbé váltak, megnőtt a jegyvásárlási hajlandóság. Több alkalommal is előfordult, hogy korábban gyakran kötekedő, veréssel fenyegetőző, érvénytelen jeggyel utazó utas a kamerát látva további vita nélkül elismerte a pótdíjalkalmazás jogosságát – olvasható a közleményben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.