Drótkötél a sziklafalon
A patak vize által formált változatos sziklaformákon az utóbbi években kezdődött meg a sziklamászó és az egyre népszerűbb vasalt utak kiépítése. A klasszikus sziklamászás jellemzője, hogy saját kötéllel, függőlegesen másznak a sportolók, a vasalt utak esetében pedig a sziklához rögzített sodronykötél segíti az utat, néhol pedig vaslétrákon egyensúlyozva haladhatunk tovább a meredek sziklafalon. Rövid eligazítást követően – természetesen a megfelelő eszközök helyes használatával, és óvatosan mozogva – a völgy vasalt útjai maradandó élményt nyújthatnak minden erre vállalkozónak, akár már 10-12 éves kortól. Itt tényleg előfordulhat, hogy mászás közben talpunk alatt halljuk a vonatfüttyöt. A vasalt útban és a vonatban közös, hogy mindkét ember alkotta pálya fémből van, mi képesek vagyunk ugyan a síneken sétálni, de a fordítottja lehetetlen, a vonat nem tud a via ferratán közlekedni. Az abszurd kép azért is helyénvaló, mert a nagyvilágban komoly viták folynak arról, hogy szabad-e a természetet drótkötelekkel elcsúfítani. A kérdés a Gellért-hegyre tervezett vasalt úttal kapcsolatosan is minden bizonnyal elő fog jönni. Nemcsak a Cuha-völgyben létezik vasalt út, hazánkban legelőször ilyet a szintén közelben levő, gyalogosan is hamar elérhető cseszneki vár tövében levő szurdokvölgyben készítettek több mint tíz éve. A végvári vitézek, amikor egykor az országért élet-halál harcukat vívták a törökkel, nem gondolhattak arra, hogy egy békésebb korban majd sziklamászók ostromolják a várfalat.