Egyetért a családok többsége az iskolák nyitvatartásával

A lakosság szempontjából jó irányba tart a második hullám kezelése itthon, mivel az iskoláskorú gyerekek szülei közül nagyon kevesen vannak, akik preferálják a digitális oktatást, sőt az érintett családok több mint fele egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert – mutat rá egy új kutatás.

2020. 09. 12. 12:41
© Unger Tamás
20200505 Szombathely Egy szombathelyi nagycsalád otthonában jártunk A legkisebb nagycsoportos óvodás, a legidősebb 22 éves egyetemista, korban közöttük további öt testvér és egy unokatesó. Az apa, aki a munkahelyén is teljesít és az anya, aki otthonról tanít. Egy nagycsalád, akiket másfél hónapja egy bárkára – haza – terelt a koronavírus. Melyikük hogyan éli meg a hosszúra nyúlt digitális távoktatást? Kiből mit hoz ki az összezártság? Tóthék – és ezért külön köszönet nekik – kendőzetlenül válaszoltak. Fotó: Unger Tamás UT Vas Népe Fotó: Unger Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a családok mindennapjaiban jellemzően a hagyományos oktatás az ideális megoldás, a legtöbben, azaz az iskoláskorú gyermekkel rendelkező szülők 48 százaléka a digitális oktatás visszatérésére számít az új tanévben, míg minden ötödik megkérdezett a két oktatási forma közötti többszöri váltakozást tartja a legvalószínűbbnek a 2020/2021-es iskolaév során – derül ki a GKI Digital legújabb felméréséből.

Nem mindenki vette komolyan a feladatát, de voltak kivételek. Irodalomtanár tart online órát egy miskolci gimnáziumban. Képünk illusztráció
Fotó: MTI/Vajda János

Úgy tűnik, a kormány jó irányt vett a második hullám kezelésében azzal, hogy nem hagyja ismét lebénulni az országot, mivel a kutatás szerint nagyon kevesen vannak, akik preferálják a digitális oktatást, sőt a szülők 56 százaléka egyáltalán nem szeretné újra megtapasztalni az online rendszert. Ebben a munkahelyi kötelezettségek és az időbeosztási nehézségek mellett a tavasszal szerzett tapasztalatok is szerepet játszanak.

Magad uram, ha szolgád nincsen

A GKI Digital felmérése ugyanis rámutat: a megszólaltatott családok 60 százalékánál nem működött hatékonyan a digitális oktatás, ebben annak is jelentős része van, hogy csaknem felük nem tartotta megfelelőnek az iskolától, illetve a tanároktól kapott támogatást az otthoni tanuláshoz.

Fotó: GKI Digital

A legfőbb probléma az volt, hogy a szülők több mint 40 százaléka úgy vélte: a tananyag megtanítása tulajdonképp rájuk hárult, miközben az iskola sok helyen csak a feladatok kiosztását és azok számonkérését vállalta magára. A többség úgy érezte, ily módon jelentős terhet rótt a családra a gyerekek feladatainak ellenőrzése is – fogalmazza meg a GKI Digital.

Nem ördögtől való

A gyakorlati tapasztalatok szerint a probléma hangsúlyosabb volt az alsó tagozatosok esetében, hiszen ők még kevésbé képesek az önálló tanulásra, miközben az is terhelte őket, hogy a szociális közegtől való távolság valamennyi korosztályban negatívan csapódott le.

A gyerekek nyitottak a digitalizáció adta lehetőségekre, már csak az oktatást kell fejleszteni ezen a téren Forrás: Magyar Nemzet

A fenntartások ellenére ugyanakkor a szülők általánosan egyetértenek abban, hogy a mai világban mindenkinek szüksége van alapvető digitális készségekre, és csupán közel harmaduk állítja, hogy jobban örülne olyan hagyományos oktatásnak, amelyben egyáltalán nem kellene elektronikai eszközöket használni a gyermeknek, hanem csak a könyvekre hagyatkoznának. A szülők hetven százaléka szerint a digitális eszközök segítik a tanulást.

Sikerült spórolni

Öröm az ürömben, hogy idén a tavaszi távoktatás miatt a vártnál kevesebb tanszert kellett megvásárolnia a családoknak, mivel az iskolai felszerelések nem használódtak el teljesen az előző tanévben.

A szeptemberi iskolakezdés előtt az általános iskola alsós osztályaiban költöttek a szülők jelentősen többet az előző évhez képest, ennek is az az oka, hogy hangsúlyosabb lett a műszaki eszközök szerepe ezen korosztály számára is, miközben azt is megfigyelték, hogy papírra, írószerre viszont kevesebb pénzt költöttek az iskolakezdők vagy az alsó tagozatos tanulók szülei.

A felsősök és a középiskolások esetében viszont sok családnál csökkenhetett is a tanévkezdéssel járó kiadások sora – állapítják meg a piackutatók, megjegyezve, hogy a tizenéveseknél már általában rendelkezésre állnak a digitális eszközök a tanuláshoz amiatt, mert tavasszal beszerezték azokat a szülők.

A digitális távoktatás a szülőkre is bőven rótt feladatokat, de legalább a pénztárcát megkímélte az ősszel
Fotó: Reuters

Ez meglátszott a számokon: a digitális oktatás márciusi bevezetésekor megugrott a vásárlási igény a műszaki termékek iránt, amikor a családok 34 százaléka vett valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó eszközt kifejezetten a vírus hatására – a legtöbben laptopot vagy mobiltelefont kerestek a boltokban.

A GKI Digital számításai szerint az általános iskola alsó osztályában 45 ezer forint, a felsőben 34 ezer forint, míg középiskolában 28,5 ezer forint volt a jellemző költség az idei iskolakezdéskor.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.