Újra az idősek hiszékenységére épülnek a jutányosnak tűnő termékbemutatós lehetőségek, amelyek már éppen eltűnőben voltak a mindennapokból, a szemfényvesztés jellegzetes piaca azonban a Covid-járvány felbukkanásával újra virágozni kezdett. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium figyelmeztetett: a régebben már ismertté vált tisztességtelen kereskedelmi módszerekkel újabban megint megpróbálják behálózni a kiszolgáltatott fogyasztókat az ingyenes, álcázott orvosi szűrővizsgálatokon megvételre kínált egészségügyi eszközökkel, vitaminokkal, különböző gyógyászati megoldásokkal.
A 2015-ös törvénymódosítás hatására, a népegészségüggyel és rendőrséggel közös, folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések következtében, a szigorú fellépések miatt elkopott az évekig aranybányának számító árubemutatós kirándultatások, ingyenebédek divatja. Ám a fogyasztóvédelem fokozottan figyel, és úgy látja, mostanában reneszánszát éli a közismerten lehúzásra épülő módszer.
Ezek tipikus termékfajtái például az idősebbeknek csábító, vásárlónként egyedi ajánlatban kínált gyógyhatású csodatermékek, készülékek.

Fotó: Havran Zoltán
– Az idős emberek védelme érdekében a kormány kiemelten fontosnak tartja az árubemutatók visszaszorítását – hívta fel a figyelmet a kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár. Cseresnyés Péter kiemelte, hogy a korábbi célirányos, összehangolt fellépés eredményes volt. – Meg tudtuk tisztítani a piacot, de az új értékesítési formákat külön figyelemmel ellenőrzi a hatóság. Arra kérjük a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkánkat – fogalmazott.
Jelezte továbbá, hogy a hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel öt százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat. Egy wellnesseszközöket a fogyasztóknak 700-800 ezer forintért áruló cég például tízmillió forintos büntetést kapott, miután hamis leleteket állított ki a vevőjelölteknek, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált nekik eladásra – idézett egy jellegzetes példát Cseresnyés Péter.
Már sokszor emlegetett, de még mindig hatásos régi-új csaló módszer, hogy az átverős cégek gyors, hatékony, fájdalommentes és főleg ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatra szóló időpontot ajánlanak, és célzottan, név szerint keresik meg telefonon a nyugdíjasokat, akiket aztán egy orvosi rendelő hangulatát keltő helyiségben fogadnak.
Ez általában sokaknak már elegendő, hogy elhiggyék, amit a fehér köpenyes személy mond, aki általában – a „vizsgálat” eredményeként – súlyosabb szövődményeket is kilátásba helyez a megvizsgált nyugdíjas valamely jellegzetes tünetére. Ám az idős fogyasztónak nincs ideje utánagondolni a hallottaknak, mert a „szakértő” rögtön a segítségére is siet. Az egészségromlással riogatott fogyasztó mindjárt egy olyan termékkel is megismerkedhet az árubemutatós csapdában, amelyik kivételes szerencséjére alkalmas az ő problémájának a megelőzésére, gyógyítására. Ezt nemritkán tudományosnak tűnő, de a potenciális vásárló által nem ellenőrizhető állításokkal, adatsorokkal, felmérésekkel erősítik meg az értékesítés során, amelyben a vevőjelölt önállóan szinte levegőt sem vehet, és csak akkor eresztik el, ha aláírt valamilyen kötelezvényt vagy kifizette a kért összeget.