Az Opel is a vádlottak padján a dízelbotrányban

Az Audi és a Volkswagen (VW) után egy újabb német márka, az Opel munkatársai kénytelenek felelni a német bíróság kérdéseire a dízelbotrány következményeként. A hatóságok százezer dízelgépkocsi vezérlőszoftverének módosítását kérték a gyártótól.

2020. 10. 24. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2018-as helyszíni razziát követően az ügyészség sokáig ismeretlenek ellen nyomozott az Opel kipufogógáz-botránya ügyében. Most már megneveztek konkrét személyeket is – olvasható a Hessenschau.de portálon.

A frankfurti ügyészség több gyanúsított ellen folytat nyomozást kipufogógáz-manipuláció gyanúja miatt. A nyomozó hatóság ugyanakkor nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy a vádlottak továbbra is az Opelnél dolgoznak-e. A rüsselsheimi székhelyű cég sem nyilatkozott erről. A portál kérdésére azt közölte, hogy azóta kijavították azt a mintegy százezer dízelüzemű autót, amelyeknél a Szövetségi Autós Közlekedési Hatóság kifogást emelt az emissziószabályozó rendszer miatt. Két évvel ezelőtt a szövetségi hivatal panaszt nyújtott be az Insignia, a Zafira és a Cascada dízelmotorok kipufogógáz-kibocsátásának manipulálása miatt. Röviddel ezután rajtaütöttek a cég rüsselsheimi és kaiserslauterni irodáiban, az ügyészség adatokat foglalt le, a nyomozás azóta tart. A Szövetségi Autós Közlekedési Hatóság 2015-ben már talált manipulációra utaló szoftvereket az Opelnél, és szoftverfrissítéseket rendelt el. Ennek az intézkedésnek a végrehajtásával az Opel sokáig késlekedett, amit a szövetségi közlekedési minisztérium rossz néven vett.

Változik az Opelről kialakult kép
Fotó: Ralph Orlowski / Reuters

Ahogyan arról lapunk is beszámolt, a német bíróságok elsőként a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi autógyártó társaság igazgatótanácsa volt elnökét fogták perbe, amely a csoport dízelbotrányával összefüggésben csalás vádjával indult. Rupert Stadler a vádirat szerint legkésőbb a VW dízelbotrányának kirobbanása idején, 2015 szeptemberében tudomást szerzett a dízelmotoroknál alkalmazott manipulációról, mégis utasítást adott az érintett gyártmányok forgalmazására, illetve nem akadályozta meg értékesítésüket, és ezzel csalást követett el. Bűncselekménye mintegy 250 ezer Audit, valamint 71 ezer Volkswagen és 112 ezer Porsche márkájú kocsit érint, amelyekhez az Audi szállította a motort.

Emellett hamarosan megkezdődik a nagy érdeklődéssel várt per, amelyben a VW első emberét vádolják meg a dízelmotorok kibocsátási adatainak manipulációja miatt. A Business Insider információi szerint februárban kezdődik az eljárás, amelyben Martin Winterkornt azzal vádolják, hogy bár tudott a dízelüzemű VW-járműveket érintő manipulációról, mégsem állította le az autók gyártását és értékesítését. Ezzel Winterkorn megtévesztette az ügyfeleket és a hatóságokat. Rajta kívül még négy korábbi VW-vezetőt vádolnak meg.

Martin Winterkorn a VW ikonikus vezetője volt 2015-ös eltávolításáig. Magyarországon, dunai sváb családban született, és később is szoros kapcsolatot ápolt szülőhazájával. Az Audi egyik vezetőjeként jelentős szerepe volt abban, hogy a VW-csoport legjelentősebb motorgyárát Győrbe telepítették.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.