– A gazdaságvédelmi akcióterv keretében társadalmi egyeztetésre kerül az összesen tízmilliárd forint keretösszegű divat- és dizájnipari mikro-, kis- és középvállalkozások modern üzleti és termelési kihívásokhoz való alkalmazkodását segítő, fejlesztések támogatását célzó pályázati felhívás – jelentette be csütörtök reggeli sajtótájékoztatóján György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.
György László kiemelte, hogy a divat- és dizájnipari felhívás egy olyan ágazatot érint, amelyben országszerte százezren dolgoznak. Hozzátette: egy nagyon sokat exportáló ágazatról van szó, amelyben a bevételek több mint nyolcvan százaléka exportból származik.

– A divat- és dizájnipar fejlesztése nagy jelentőséggel bír a gazdaság teljes egészére nézve, hiszen ez az ágazat az egyik legnagyobb foglalkoztató: országszerte 90-100 ezer ember számára biztosít megélhetést, ezért kulcsfontosságú, hogy megőrizzük a szektor jövedelem- és munkahelyteremtő képességét – fogalmazott Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón. Hozzátette: a szektor háromezer szereplője aktívan exportál, így az ő sorsuk jelentősen függ a külföldi megrendelőktől. Kiemelte: az ágazat a világjárvány következtében egy strukturális átrendeződésen megy keresztül, a vállalkozások arra törekednek, hogy lerövidítsék az ellátási láncaikat. Az átalakulás lehetőséget biztosít arra, hogy a magyar vállalkozások új értékesítési lehetőségekhez jussanak és megerősödve kerüljenek ki ebből a helyzetből.
Az ITM és az MDDÜ által meghirdetett pályázat kapcsán Bata-Jakab Zsófia elmondta, hogy az MDDÜ áprilisban kérdőíves kutatást végzett az ágazati szereplők körében, amelyen mintegy négyszázan vettek részt. – A felmérés szerint minden negyedik vállalkozás ért meg ötvenszázalékos visszaesést. A válaszadók többsége 75 százalékosra vagy annál nagyobbra becsülte a teljesítménycsökkenést. A külföldi eladások, szállítások, alapanyag-beszerzések is lelassultak. A megkérdezettek 45 százaléka szenvedett hiányt alapanyagból, ezért drágább vagy rosszabb alapanyagokhoz tudtak jutni helyettesítés gyanánt. A válaszadók többsége pénzügyi támogatást, valamint az értékesítést ösztönző segítségnyújtást jelölte meg a legfontosabb támogatási formaként – ismertette a felmérés eredményét a vezérigazgató.