Tízmilliárdos támogatás a divat- és dizájniparnak – itt vannak a részletek

A cégek 5-150 millió forintnyi feltételesen visszatérítendő támogatásra pályázhatnak.

2020. 10. 15. 14:30
null
Bata-Jakab Zsófia és György László az MDDÜ és az ITM közös sajtótájékoztatóján. Fotó: MDDÜ Fotó: Adam Szalai
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A gazdaságvédelmi akcióterv keretében társadalmi egyeztetésre kerül az összesen tízmilliárd forint keretösszegű divat- és dizájnipari mikro-, kis- és középvállalkozások modern üzleti és termelési kihívásokhoz való alkalmazkodását segítő, fejlesztések támogatását célzó pályázati felhívás – jelentette be csütörtök reggeli sajtótájékoztatóján György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára.

György László kiemelte, hogy a divat- és dizájnipari felhívás egy olyan ágazatot érint, amelyben országszerte százezren dolgoznak. Hozzátette: egy nagyon sokat exportáló ágazatról van szó, amelyben a bevételek több mint nyolcvan százaléka exportból származik.

Bata-Jakab Zsófia és György László az MDDÜ és az ITM közös sajtótájékoztatóján. Fotó: MDDÜ

– A divat- és dizájnipar fejlesztése nagy jelentőséggel bír a gazdaság teljes egészére nézve, hiszen ez az ágazat az egyik legnagyobb foglalkoztató: országszerte 90-100 ezer ember számára biztosít megélhetést, ezért kulcsfontosságú, hogy megőrizzük a szektor jövedelem- és munkahelyteremtő képességét – fogalmazott Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón. Hozzátette: a szektor háromezer szereplője aktívan exportál, így az ő sorsuk jelentősen függ a külföldi megrendelőktől. Kiemelte: az ágazat a világjárvány következtében egy strukturális átrendeződésen megy keresztül, a vállalkozások arra törekednek, hogy lerövidítsék az ellátási láncaikat. Az átalakulás lehetőséget biztosít arra, hogy a magyar vállalkozások új értékesítési lehetőségekhez jussanak és megerősödve kerüljenek ki ebből a helyzetből.

Az ITM és az MDDÜ által meghirdetett pályázat kapcsán Bata-Jakab Zsófia elmondta, hogy az MDDÜ áprilisban kérdőíves kutatást végzett az ágazati szereplők körében, amelyen mintegy négyszázan vettek részt. – A felmérés szerint minden negyedik vállalkozás ért meg ötvenszázalékos visszaesést. A válaszadók többsége 75 százalékosra vagy annál nagyobbra becsülte a teljesítménycsökkenést. A külföldi eladások, szállítások, alapanyag-beszerzések is lelassultak. A megkérdezettek 45 százaléka szenvedett hiányt alapanyagból, ezért drágább vagy rosszabb alapanyagokhoz tudtak jutni helyettesítés gyanánt. A válaszadók többsége pénzügyi támogatást, valamint az értékesítést ösztönző segítségnyújtást jelölte meg a legfontosabb támogatási formaként – ismertette a felmérés eredményét a vezérigazgató.

A kérdőívek és a személyes konzultációk nyomán az MDDÜ közvetítette az iparág igényeit a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoport számára, amely az ágazat teljesítményének elismeréseképpen kiemelt szektorrá nyilvánította a kreatív ipart. A pályázat céljával kapcsolatban Bata-Jakab Zsófia úgy fogalmazott: –Ahhoz, hogy a hazai vállalkozások felvegyék a versenyt a tőkeerős nemzetközi szereplőkkel, technológiai fejlesztés szükséges. A most induló támogatási program segítségével a divat- és dizájnipari vállalatok megőrizhetik jövedelem- és munkahelyteremtő képességüket.

A támogatás teljes összege tízmilliárd forint, amelyből hétmilliárd forint jut a konvergenciarégiókba, és hárommilliárd budapesti és Pest megyei iparági szereplőknek. Cégenként 5-150 millió forintnyi összegre pályázhatnak.

Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója.

Ez a támogatás egy feltételesen visszatérítendő támogatás, ami azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak fejleszteniük kell a képességeiket, növelni kell az egy főre eső hozzáadott értéküket, árbevételüket, foglalkoztatásukat és a feltételek teljesítése esetén vissza nem térítendő támogatássá válik a pályázaton elnyert pénz. A strukturális feltételekről részletesebben a pályázati kiírásban tájékozódhatnak az érdeklődők.

A pályázatokon előminősítést alkalmaznak, amelyet az ITM háttérintézménye, az Iparfejlesztési Közalapítvány (IFKA) végez. Erre az előminősítésre 2020. november 16-ától lehet jelentkezni az IFKA oldalán, a www.ifka.hu-n.

A pályázaton az elnyerhető összegek előlegének mértéke száz százalék, ami azt jelenti, hogy ha egy vállalkozás megkapja a támogatás odaítéléséről szóló okiratot, abban a pillanatban hozzájut a támogatáshoz.

Fontos, hogy a támogatásért folyamodó vállalkozásnak minimum egy lezárt üzleti éve és állományának létszáma minimum egy fő kell, hogy legyen.

Támogatható tevékenységek: új eszközök, gépek beszerzése; gyártási licenc, gyártási know-how, immateriális javak beszerzése; ingatlanfejlesztés; információs technológiafejlesztés; iparjogvédelmi tanácsadás; piacra jutáshoz kapcsolódó marketing tevékenységek és tanácsadás; bérköltség-támogatás.

A pályázati kiírás megtalálható a www.palyazat.gov.hu oldalon, a felhívás a „GINOP 1.2.14-20”-as név alatt található.

Novemberben ismét Budapest Fashion & Tech Summit

Bata-Jakab Zsófia a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy az MDDÜ-nek még van egy programja idén, ismét megrendezésre kerül a Budapest Fashion & Tech Summit, amely egy nemzetközi szakmai konferencia. Az esemény a járvány miatt az online térbe költözik, az MDDÜ Facebook-oldalán lehet majd követni az előadásokat. Az MDDÜ vezérigazgatója elmondta, hogy büszkék arra, hogy sikerült húzóneveket a rendezvény mellé állítani. Az előadók listáját hamarosan nyilvánosságra hozzák, a konferenciát november végén tartják várhatóan.

Bata-Jakab Zsófia kiemelte, hogy az elmúlt időszak tele volt kihívásokkal, ám sikerrel rendezték meg a Budapest Central European Fashion Week-et, az MDDÜ egyik legnagyobb programsorozatát. Ezen azok a tervezők vehettek részt, akik el tudtak készülni a nehéz körülmények ellenére is új kollekcióikkal, ám a többi tervező számára is biztosítottak megjelenési lehetőséget egy digitális fashion week keretében. Így a nehézségek ellenére is be tudták mutatni az új kollekciókat hazai tervezők a nemzetközi szakmai sajtó és a szakemberek számára. Bata-Jakab Zsófia kiemelte, hogy sikerrel próbáltak élni a helyzet adta lehetőségekkel, és a divathét „digitális lábát” sikerült megerősíteni, többek között a Vogue magazinnal dolgoztak együtt ezen.

A vezérigazgató szerint ismét sikeres volt a magyar tervezők részvétele a Milan Fashion Weeken, amelyet a hagyományostól eltérő formában tartottak meg az olaszországi Milánóban, ahol a szervezők nagyon odafigyeltek a távolságtartásra és a higiéniára. Bata-Jakab Zsófia elmondta: óriási érdeklődés övezte a magyar tervezők által kiállított ruhákat, a hazai kollekciókat felvonultató fashion show pedig telt házas volt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.