Megoldást ígérnek a hazai bankok

A hiteltörlesztési moratórium 2021. június 30-ig való meghosszabbításának részleteiről szóló törvény megszületése után most az a következő kérdés, vajon mi lesz azokkal az ügyfelekkel, akik nem kapnak haladékot, ám nem biztos, hogy januártól el tudják kezdeni a törlesztést. A bankoknál rendszeresen, a moratóriumtól függetlenül használatos adósságrendezési módok megoldást jelenthetnek, míg az érvényes hitelszerződés felmondását a törvény ugyancsak a jövő év első felének végéig tiltja.

Horváth Éva
2020. 11. 03. 5:55
Az egyszerűbb és gyorsabb internetes ügyintézés kiválthatná a bankfiókban való várakozást Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben a törlesztési moratóriumban lévő ügyfél egyik kedvezményezetti kategóriába sem fér bele, és 2021. január 1-jétől nem tud fizetni, akkor részt vehet a hitelt folyósító bank saját adósságrendező programjában – erre már a hiteltörlesztési moratórium meghosszabbításának részleteit tartalmazó törvény elfogadásakor felhívta a figyelmet a lapunknak adott interjúban a Magyar Bankszövetség elnöke. Mint Jelasity Radován elmondta, a bankok a közeljövőben minden érintett ügyfelet megkeresnek, és tájékoztatják őket arról, hogy az év végén lejár a hiteltörlesztési moratórium.

Azok számára, akiknél felmerül a fizetésképtelenség veszélye, a bankok igyekeznek majd – saját megoldás keretében – több lehetőséget felkínálni annak érdekében, hogy végül képesek legyenek törleszteni.

Egyetlen banknak és a felügyeletnek sem érdeke, hogy az adós szempontjából negatív következményekkel járjon bármely hitelügylet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) még egy évvel a koronavírus-járvány kirobbanása előtt ajánlást adott ki a fogyasztókkal szembeni követeléskezelés kiemelt fontosságáról. Ezt idén áprilisban egy vezetői körlevéllel is megtámogatták, amelyben a hatóság felhívta a bankok figyelmét, hogy a járvány alatt szigorúbban monitoringozzák az ügyfeleiket, így időben észlelhetik az egyes ügyfelek helyzetében bekövetkezett negatív változásokat, és kialakíthatnak egyedi megoldásokat. Később, amikor a felügyelet szeptemberben bekérte a hitelintézetek adatait, már jól látszott, hogy az intézmények többsége átalakította a monitoring-folyamatait és azok rendszerét – hangsúlyozták kérdésünkre az MNB-nél. A végleges programok kidolgozása az utolsó negyedévben várható.

Arra vonatkozóan, hogy hány ügyfelet érinthet jövő januártól az egyéni adósságrendezés problémája, egyelőre csak becslések vannak. Elvileg valamennyi bank érintett lehet, kiemelten a nagyobb lakossági, illetve kis- és közepes vállalkozói ügyfélkörrel rendelkezők. A hitelintézetek már meglévő gyakorlata alapján különböző fizetéskönnyítési megoldások jöhetnek szóba. A leggyakrabban a futamidőt szokták meghosszabbítani vagy a lejáratig újabb türelmi időt engedélyeznek az adósnak. A bankok minden egyes esetben az ügyfélre szabott, kétoldalú megállapodást igyekeznek kötni.

A bankok minden egyes esetben az ügyfélre szabott, kétoldalú megállapodást igyekeznek kötni.
Fotó: Kurucz Árpád

Az ország két legnagyobb fiókhálózatú bankja közül a Takarékbank alapvetően az említett két megoldást favorizálja, hiszen mindkét félnek érdeke, hogy ha nem is az eredeti ütemterv szerint, de az adós vissza tudja fizetni a kölcsönt – jelezte megkeresésünkre a hitelintézet, ahol azzal számolnak, hogy náluk csak kismértékben nő 2021 januárjától a nem teljesítő hitelek aránya. Főként azért, mert lakossági ügyfélkörükben felülreprezentált a stabil munkahelyen, valamint az olyan szakmákban dolgozó alkalmazotti kör, amelyet a válság hatása nem érintett érzékenyen. Ez utóbbi igaz a vállalati ügyfélkörre is.

Az ugyancsak kiterjedt országos fiókhálózattal rendelkező OTP-csoport jelezte, hogy náluk is vannak már jól bejáratott adósságrendező megoldásai: az adós egyedi engedéllyel részletekben is visszafizetheti a hátralékot a havi törlesztőrészleten felül, szerződésmódosítás nélkül; vagy tőkésíthetik a tartozás összegét, ehhez viszont módosítani kell a szerződést. Az OTP-csoport szerint a moratórium meghosszabbításával kapcsolatban azonban további, pontosító részletszabályok megalkotására van szükség. Ezek megismeréséig a hitelintézet az érintett ügyfelek türelmét kéri.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.