Amennyiben a törlesztési moratóriumban lévő ügyfél egyik kedvezményezetti kategóriába sem fér bele, és 2021. január 1-jétől nem tud fizetni, akkor részt vehet a hitelt folyósító bank saját adósságrendező programjában – erre már a hiteltörlesztési moratórium meghosszabbításának részleteit tartalmazó törvény elfogadásakor felhívta a figyelmet a lapunknak adott interjúban a Magyar Bankszövetség elnöke. Mint Jelasity Radován elmondta, a bankok a közeljövőben minden érintett ügyfelet megkeresnek, és tájékoztatják őket arról, hogy az év végén lejár a hiteltörlesztési moratórium.
Azok számára, akiknél felmerül a fizetésképtelenség veszélye, a bankok igyekeznek majd – saját megoldás keretében – több lehetőséget felkínálni annak érdekében, hogy végül képesek legyenek törleszteni.
Egyetlen banknak és a felügyeletnek sem érdeke, hogy az adós szempontjából negatív következményekkel járjon bármely hitelügylet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) még egy évvel a koronavírus-járvány kirobbanása előtt ajánlást adott ki a fogyasztókkal szembeni követeléskezelés kiemelt fontosságáról. Ezt idén áprilisban egy vezetői körlevéllel is megtámogatták, amelyben a hatóság felhívta a bankok figyelmét, hogy a járvány alatt szigorúbban monitoringozzák az ügyfeleiket, így időben észlelhetik az egyes ügyfelek helyzetében bekövetkezett negatív változásokat, és kialakíthatnak egyedi megoldásokat. Később, amikor a felügyelet szeptemberben bekérte a hitelintézetek adatait, már jól látszott, hogy az intézmények többsége átalakította a monitoring-folyamatait és azok rendszerét – hangsúlyozták kérdésünkre az MNB-nél. A végleges programok kidolgozása az utolsó negyedévben várható.
Arra vonatkozóan, hogy hány ügyfelet érinthet jövő januártól az egyéni adósságrendezés problémája, egyelőre csak becslések vannak. Elvileg valamennyi bank érintett lehet, kiemelten a nagyobb lakossági, illetve kis- és közepes vállalkozói ügyfélkörrel rendelkezők. A hitelintézetek már meglévő gyakorlata alapján különböző fizetéskönnyítési megoldások jöhetnek szóba. A leggyakrabban a futamidőt szokták meghosszabbítani vagy a lejáratig újabb türelmi időt engedélyeznek az adósnak. A bankok minden egyes esetben az ügyfélre szabott, kétoldalú megállapodást igyekeznek kötni.