Egyre nagyobb szükség van a vasúti szolgáltatások városon belüli alkalmazására Európa-szerte, mert csak így lehet visszaszorítani a gépkocsik növekvő számát. Például ahhoz, hogy az elővárosi vasutak minél jobban hozzájáruljanak a városon belüli utasforgalom növeléséhez, bővíteni kell a kapacitásokat. Ez részben a meglévő vágányok korszerűsítését, részben újak építését jelenti, ami meglehetősen nehéz a sűrűn lakott városi körülmények között. De ha kiépültek is a megfelelő pályák, azoknak a működését el kell fogadtatni a környezettel, azaz a helyben lakókkal. Ám az a probléma, hogy a hagyományos nagyvasutat alapvetően városok közötti működésre alakították ki, városon belül hozzá kell illeszteni a közvetlen környezethez.
A legtöbb kritika a magas zajterhelés miatt éri a vonatokat, illetve ezen belül is a tehervonatok éjszakai lármája zavarja a töltések környékén élők tízezreit.
A személyvonatok többsége ma már villamos motorvonat, ezek sokkal csendesebbek, mint a korábbi, mozdony vontatta szerelvények. A tehervonatok vagonjai azonban éktelenül hangosan csattognak, csengenek, zakatolnak, és ennek az oka a hagyományos vasúti fékek működése.

Fotó: Reuters
A kerékpárokat – a két, közös fémtengelyre szerelt öntöttvas kereket nevezik így – hagyományosan vas féktuskók beékelésével fékezik. A fémen csúszó fém a kerekeknek éppen azt a felületét dolgozza meg, amely a sínnel érintkezik, és a szabálytalanul, szögletesre kopott forgó kerék újra meg újra megüti a sín felületét. Ezek a zajok adódnak össze, amikor egy tehervonat elhalad a vágányon. A technikai megoldás adott: le kell cserélni a vagonok hagyományos fékberendezéseit az Európai Unió által előírt kompozit fékbetétekkel működő, úgynevezett suttogó fékekre.
Kétezer magyar vagon már csendes
A hazai piacon meghatározó Rail Cargo Hungaria (RCH) másfél milliárd forintot meghaladó értékű beruházással újítja meg a vagonok fékjeit – közölte lapunkkal a szolgáltató. Az RCH hatezer-háromszáz kocsiból álló flottájából eddig ezerháromszáz járművön végezték el az átalakítást, további hétszáz teherkocsi beszerzésénél pedig a társaság eleve az új technológia alkalmazását követelte meg a beszállítótól. A fejlesztés révén a magyar árufuvarozó vállalat továbbra is teljesíthet minden fuvarfeladatot Németország irányába, ahol december 15-től kezdve más fékekkel felszerelt teherkocsik – meghatározott kivételektől eltekintve – már nem használhatók a vasúti pályán. A RailWatch, a vasúti árufuvarozási ágazat digitalizálásával foglalkozó adatszolgáltató cég szerint
a német teherkocsik 99 százaléka már most csendes fékkel üzemel. Eddig a RailWatch körülbelül kétmillió mérést hajtott végre mintegy kétszázezer tehervagonban. Már négy határátkelő állomásra telepítették a műszereiket, 2021-re húsz új mérőállomást fognak megnyitni Németország különböző pontjain – közölte a Railfreight.com.