Fapados győzött a Montenegróért vívott légi csatában

Számos külföldi légitársaság növelte járatainak számát Montenegró felé, vagy akár új útvonalakat indított Podgoricába és Tivatba azután, hogy a kormány leállította 26 éves nemzeti légitársaságát, a Montenegro Airlinest. Minderre azért kényszerült, mert a Ryanair feljelentette az uniós versenyhatóságnál tiltott állami támogatás miatt.

2021. 01. 12. 8:21
Montenegrói zászló leng Podgoricában. MTI/AP/Risto Bozovic Fotó: Risto Bozovic
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bennünket, magyarokat óhatatlanul a Malév leállítására emlékeztethet, ahogy váratlanul véget ért a montenegrói nemzeti légitársaság pályafutása. Miközben a nyugati kereszténység egyik legnagyobb ünnepére készült, december 24-én Montenegró kormánya leállította nemzeti légitársaságát, a Montenegro Airlinest. Mladen Bojanić gazdasági miniszter azt mondta, hogy kormányának nincs jogi lehetősége, amellyel életben tarthatná a légitársaságot – közölte a SimpleFlying.com. A bejelentés előzménye az, hogy

a Ryanair jogi kifogást jelentett be a montenegrói állam ellen a nemzeti légitársaságnak pénzügyi támogatást juttató terv miatt, amely a Ryanair szerint ellentétes az uniós szabályokkal.

Bár Montenegró nem uniós tag, de 2012 óta zajlik a taggá válási folyamata. A kormány úgy ítélhette meg, hogy nem hághatják át az EU-n belüli szabályokat.

 

Montenegrói zászló leng Podgoricában. A nemzeti légitársaság ügye azonban elbukott
MTI/AP/Risto Bozovic

A hirtelen felszabaduló montenegrói piac azonnali beavatkozásra késztette a versenytárs légitársaságokat. A Montenegro Airlines leállásának másnapján

az Air Serbia drámai mértékben megnövelte járatainak számát. A belgrádi Nikola Tesla repülőtér, valamint a montenegrói Tivat és Podgorica repülőtér között az Air Serbia az első héten összesen 13-szor fordult meg, és ez öttel több az eredetileg tervezettnél.

Ráadásul az Air Serbia az eredetileg tervezett ATR-72-es helyett a jóval nagyobb befogadóképességű Airbus A319 és A320 típusú gépeit küldte Montenegróba. Eközben a svájci Chair Airlines bejelentette, hogy a Zürich–Podgorica útvonalon új járatot indít. A Chair Airbus A319 típusú repülőgépei a tervek szerint április 1-jén szállnak fel először, és hetente háromszor indulnak. A menetrend szerint a gyakoriság május elején heti négy járatra nő. Eközben

az Austrian Airlines a teljes téli menetrend idejére meghosszabbította Bécs–Podgorica útvonalát.

Az osztrák cég március elejéig minden szerdán és vasárnap Podgoricába repül. Ezek a járatok váltják fel a Montenegro Airlines légitársaság bécsi járatait. Végül a Turkish Airlines bejelentette, heti négy járatot indít Podgoricába az isztambuli központból.

Emlékezetes, hogy a Malév elleni uniós szankciók azután léptek életbe, hogy a magyarországi légi fuvarozó,

a Wizzair az unióhoz fordult a magyar nemzeti légitársaság állami támogatása miatt. Az uniós vizsgálat lezárultával a Bizottság arra kötelezte a Malévot, hogy mintegy 100 milliárd forintnyi támogatást fizessen vissza.

A Montenegro Airlines ügyében most egy másik diszkontcég, a Ryanair fordult az uniós hatóságokhoz. Az ír fuvarozó már régóta panaszkodott arra, hogy az állami támogatás tisztességtelen előnyt jelent a kedvezményezett légitársaságoknak. A Ryanair nemcsak a montenegrói cég miatt fordult bírósághoz, de vitatja az SAS, a Finnair, a TAP, az Air France, a KLM és a Lufthansa részére nyújtott állami támogatásokat is.

A Ryanair hat fellebbezést nyújtott be az Európai Bíróságon, amelyek mindegyike hat légitársaság állami támogatásának konkrét eseményeivel foglalkozik.

Ami a Finnairt illeti, a Ryanair kétségbe vonja a légitársaságnak nyújtott, 2020. májusi állami garanciát. A SAS-t az utazások számának visszaesése miatti támogatás okán támadják. Vitatják azt az uniós döntést is, amely engedélyezi Portugáliának, hogy 1,4 milliárd dollár feletti támogatást nyújtson nehéz helyzetben lévő nemzeti fuvarozójának. Sérelmezik, hogy Franciaország márciusban felfüggesztette a repülési díjak fizetését. Noha az Air France nem az egyetlen francia légitársaság, amely hasznot húz ebből a döntésből, a Ryanair jogi kifogásában az Air France-ra hivatkoznak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.