Bennünket, magyarokat óhatatlanul a Malév leállítására emlékeztethet, ahogy váratlanul véget ért a montenegrói nemzeti légitársaság pályafutása. Miközben a nyugati kereszténység egyik legnagyobb ünnepére készült, december 24-én Montenegró kormánya leállította nemzeti légitársaságát, a Montenegro Airlinest. Mladen Bojanić gazdasági miniszter azt mondta, hogy kormányának nincs jogi lehetősége, amellyel életben tarthatná a légitársaságot – közölte a SimpleFlying.com. A bejelentés előzménye az, hogy
a Ryanair jogi kifogást jelentett be a montenegrói állam ellen a nemzeti légitársaságnak pénzügyi támogatást juttató terv miatt, amely a Ryanair szerint ellentétes az uniós szabályokkal.
Bár Montenegró nem uniós tag, de 2012 óta zajlik a taggá válási folyamata. A kormány úgy ítélhette meg, hogy nem hághatják át az EU-n belüli szabályokat.

MTI/AP/Risto Bozovic
A hirtelen felszabaduló montenegrói piac azonnali beavatkozásra késztette a versenytárs légitársaságokat. A Montenegro Airlines leállásának másnapján
az Air Serbia drámai mértékben megnövelte járatainak számát. A belgrádi Nikola Tesla repülőtér, valamint a montenegrói Tivat és Podgorica repülőtér között az Air Serbia az első héten összesen 13-szor fordult meg, és ez öttel több az eredetileg tervezettnél.
Ráadásul az Air Serbia az eredetileg tervezett ATR-72-es helyett a jóval nagyobb befogadóképességű Airbus A319 és A320 típusú gépeit küldte Montenegróba. Eközben a svájci Chair Airlines bejelentette, hogy a Zürich–Podgorica útvonalon új járatot indít. A Chair Airbus A319 típusú repülőgépei a tervek szerint április 1-jén szállnak fel először, és hetente háromszor indulnak. A menetrend szerint a gyakoriság május elején heti négy járatra nő. Eközben
az Austrian Airlines a teljes téli menetrend idejére meghosszabbította Bécs–Podgorica útvonalát.
Az osztrák cég március elejéig minden szerdán és vasárnap Podgoricába repül. Ezek a járatok váltják fel a Montenegro Airlines légitársaság bécsi járatait. Végül a Turkish Airlines bejelentette, heti négy járatot indít Podgoricába az isztambuli központból.
Emlékezetes, hogy a Malév elleni uniós szankciók azután léptek életbe, hogy a magyarországi légi fuvarozó,
a Wizzair az unióhoz fordult a magyar nemzeti légitársaság állami támogatása miatt. Az uniós vizsgálat lezárultával a Bizottság arra kötelezte a Malévot, hogy mintegy 100 milliárd forintnyi támogatást fizessen vissza.
A Montenegro Airlines ügyében most egy másik diszkontcég, a Ryanair fordult az uniós hatóságokhoz. Az ír fuvarozó már régóta panaszkodott arra, hogy az állami támogatás tisztességtelen előnyt jelent a kedvezményezett légitársaságoknak. A Ryanair nemcsak a montenegrói cég miatt fordult bírósághoz, de vitatja az SAS, a Finnair, a TAP, az Air France, a KLM és a Lufthansa részére nyújtott állami támogatásokat is.
A Ryanair hat fellebbezést nyújtott be az Európai Bíróságon, amelyek mindegyike hat légitársaság állami támogatásának konkrét eseményeivel foglalkozik.