A tram-train szerelvény ideiglenes állomáshelye a szentesi járműbiztosítási telephely korszerű emelőcsarnoka, ahol a következő napokban a Stadler mérnökei elvégzik a jármű üzembe helyezését. Ezt követi a hatósági szemle, és utána megkezdődhetnek a szükséges futópróbák és típustesztek – adta hírül a MÁV Zrt.

A 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes, ezek közül négy hely van mozgássérültek részére kialakítva. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak a szerelvények, a két város közötti nyílt vonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat.
A komfortos, nagy részben alacsony padlós és akadálymentes CityLink járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek.
A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
– Magyarország legmodernebb kötöttpályás tömegközlekedési rendszere épül ki Szeged és Hódmezővásárhely között, amely néhány éven belül egy agglomerációba egyesítve, ikervárossá teszi a két települést, ennek minden gazdasági, munkaerő- és ingatlanpiaci előnyével együtt – hangsúlyozta Lázár János, a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos. A járműfejlesztéshez kapcsolódó információkat összegezve Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a MÁV-Start és a Stadler Rail Valencia 2017 májusában írta alá a tram-train szerződést nyolc plusz opcionálisan négy darab jármű beszerzéséről. Ezek lesznek Magyarország első vasútvillamosai, amelyek Szegedet és Hódmezővásárhelyt kötik össze. A Stadler tájékoztatása szerint februárban megérkezik a második tram-train jármű is. Az első három jármű várhatóan 2021. szeptember végén állhat forgalomba – fűzte hozzá Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, aki rámutatott: a tram-train egy nagyon egyedi termék, a világ vasúti piacán is különleges helyet foglal el.
Amerre az új vasparipa kanyarog
A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval (Hódmezővásárhelyi Népkert, Strandfürdő, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely nagyállomás), valamint a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és kilencszáz férőhelyes kerékpártárolót alakítottak ki.