Több autóipari ​csipet ígérnek a tajvani gyártók

A tajvani kormánynál lobbiznak az európai autógyártók, hogy oldódjon a krónikus ​csiphiány. A német márkák magyarországi gyáraiban is nehézséget okoz az alkatrészek beszerzése, ezért a kecskeméti Mercedes üzeme áll. A tajvani kormány ígéretet tett, hogy ezután előnyben részesítik az autógyárakat.

2021. 01. 28. 8:30
Kecskemét, 2020. május 7. Dolgozó védőmaszkban a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti gyárában 2020. május 7-én. A gyárban több mint 120 higiéniai- és védőintézkedést vezettek be a termelés újraindítása előtt. A több hetes leállás után április 28-án elindított termelés során fokozatosan térnek vissza a normális működéshez. MTI/Ujvári Sándor Fotó: Ujvári Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A többhetes leállás után, várhatóan februárban fokozatosan térnek vissza a normális működéshez a kecskeméti Mercedes-gyárban
MTI/Ujvári Sándor

A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt a hónap végéig áll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban – közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary. A tájékoztatás szerint egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban. A kecskeméti Mercedes-gyár egy hónapos termelési szünet után, január 17-én, az éjjeli műszakkal a terveknek megfelelően megkezdte a termelést, de nem sokáig működhettek a gyártósorok.

A cég jelezte: mintegy másfél hétre, január 20-a és január 30-a között a kecskeméti gyár ismét szüneteltetni kényszerül a termelést. Az elektronikai alkatrészek szállítási fennakadásai miatt már több autógyártó, köztük az Audi és a Volkswagen is kényszerintézkedéseket jelentett be.

A világméretű csipmizériának azonban hamarosan vége szakadhat. Tajvan vezető csipgyártói ugyanis ígéretet tettek az autóiparnak, hogy törekedni fognak a globális félvezetői szűk keresztmetszetek csökkentésére – tette közzé az Automobilwoche.de. Németország kérésére az ország négy nagy termelőjének képviselői Wang Mei-hua tajvani gazdasági miniszterrel folytatott tárgyaláson megígérték, hogy tovább optimalizálják termelésüket. Kiemelték, hogy különösen az autógyártók szorulnak segítségre. A tárgyalásokon részt vett a világ legnagyobb gyártója, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company is.

– Első lépésnek ez megfelelő – mondta Wang Mei-hua miniszter a tajvani fővárosban, Tajpejben. Ugyanakkor jelezte, időbe telik a problémák megoldása, mert hosszú távra kell tervezni. Mint mondta, német kollégája, Peter Altmaier (CDU) a múlt héten kereste meg a problémával – mondta a miniszter. A német autóipar üdvözölte a bejelentést.

– Most az alkatrészeket a lehető leggyorsabban le kell gyártani és vállalatokhoz kell szállítani, a szűk keresztmetszetek leküzdése érdekében – mondta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.

A félvezető egységek minden elektronikus rendszer szívét jelentik. A koronajárvány miatt az autógyártók csökkentették a megrendeléseiket, ezért a csipgyártók átálltak a szórakoztatóelektronika és az orvostechnikai eszközök működéséhez szüséges alkatrészek gyártására. Ám az autóipari termelés a vártnál gyorsabban megindult. A csipgyártók azonban nem tudták ilyen gyorsan átalakítani vagy bővíteni a termelésüket. Mivel a kínálat stagnál, az autógyártóknak újra le kellett állniuk. Kínában a Volkswagen-csoport 50 ezer autót nem tudott legyártani a decemberi tervek szerint, mert hiányoztak a csipek.

A csipgyártók elmondták, hogy termelésük teljes kapacitással működik – mondta a tajvani miniszter. – De mindent megtesznek, hogy a lehető legnagyobb támogatást nyújtsák az autóiparnak.

A jelenlegi csiphiánynak hosszú távú következménye is lehet. Például az, hogy a járművek informatikai rendszerének központi egységét, processzorát az autógyárak maguk fejlesztik. Legalábbis így válaszolt a magyar AImotive startup alapító-vezérigazgatója a Forbes.hu kérdésére. Kishonti László elmondta, hogy másfél évvel ezelőtt a Tesla bejelentette a saját csipje elkészítését. Azóta elfogadta ezt a piac is, az Apple például bejelentette, hogy az Intelé helyett saját csipet gyárt majd az eszközeibe.

A piacon azonban jelenleg nincs olyan csip, amely az autóiparnak készült volna – leszámítva a Tesláét –, és ez komoly probléma.

Az AImotive – amely a közelmúltban lépett együttműködésre a japán Sonyval önvezető járművek fejlesztésére – előrelátóan tervezett egy vezérlőegységet a járművek fedélzeti informatikai rendszere irányítására, és ezt a gyártók rendelkezésére bocsáthatja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.