
MTI/Ujvári Sándor
A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt a hónap végéig áll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban – közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary. A tájékoztatás szerint egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban. A kecskeméti Mercedes-gyár egy hónapos termelési szünet után, január 17-én, az éjjeli műszakkal a terveknek megfelelően megkezdte a termelést, de nem sokáig működhettek a gyártósorok.
A cég jelezte: mintegy másfél hétre, január 20-a és január 30-a között a kecskeméti gyár ismét szüneteltetni kényszerül a termelést. Az elektronikai alkatrészek szállítási fennakadásai miatt már több autógyártó, köztük az Audi és a Volkswagen is kényszerintézkedéseket jelentett be.
A világméretű csipmizériának azonban hamarosan vége szakadhat. Tajvan vezető csipgyártói ugyanis ígéretet tettek az autóiparnak, hogy törekedni fognak a globális félvezetői szűk keresztmetszetek csökkentésére – tette közzé az Automobilwoche.de. Németország kérésére az ország négy nagy termelőjének képviselői Wang Mei-hua tajvani gazdasági miniszterrel folytatott tárgyaláson megígérték, hogy tovább optimalizálják termelésüket. Kiemelték, hogy különösen az autógyártók szorulnak segítségre. A tárgyalásokon részt vett a világ legnagyobb gyártója, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company is.
– Első lépésnek ez megfelelő – mondta Wang Mei-hua miniszter a tajvani fővárosban, Tajpejben. Ugyanakkor jelezte, időbe telik a problémák megoldása, mert hosszú távra kell tervezni. Mint mondta, német kollégája, Peter Altmaier (CDU) a múlt héten kereste meg a problémával – mondta a miniszter. A német autóipar üdvözölte a bejelentést.
– Most az alkatrészeket a lehető leggyorsabban le kell gyártani és vállalatokhoz kell szállítani, a szűk keresztmetszetek leküzdése érdekében – mondta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.
A félvezető egységek minden elektronikus rendszer szívét jelentik. A koronajárvány miatt az autógyártók csökkentették a megrendeléseiket, ezért a csipgyártók átálltak a szórakoztatóelektronika és az orvostechnikai eszközök működéséhez szüséges alkatrészek gyártására. Ám az autóipari termelés a vártnál gyorsabban megindult. A csipgyártók azonban nem tudták ilyen gyorsan átalakítani vagy bővíteni a termelésüket. Mivel a kínálat stagnál, az autógyártóknak újra le kellett állniuk. Kínában a Volkswagen-csoport 50 ezer autót nem tudott legyártani a decemberi tervek szerint, mert hiányoztak a csipek.
A csipgyártók elmondták, hogy termelésük teljes kapacitással működik – mondta a tajvani miniszter. – De mindent megtesznek, hogy a lehető legnagyobb támogatást nyújtsák az autóiparnak.