
MTI/Ujvári Sándor
A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt a hónap végéig áll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban – közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary. A tájékoztatás szerint egyes félvezető komponensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban. A kecskeméti Mercedes-gyár egy hónapos termelési szünet után, január 17-én, az éjjeli műszakkal a terveknek megfelelően megkezdte a termelést, de nem sokáig működhettek a gyártósorok.
A cég jelezte: mintegy másfél hétre, január 20-a és január 30-a között a kecskeméti gyár ismét szüneteltetni kényszerül a termelést. Az elektronikai alkatrészek szállítási fennakadásai miatt már több autógyártó, köztük az Audi és a Volkswagen is kényszerintézkedéseket jelentett be.
A világméretű csipmizériának azonban hamarosan vége szakadhat. Tajvan vezető csipgyártói ugyanis ígéretet tettek az autóiparnak, hogy törekedni fognak a globális félvezetői szűk keresztmetszetek csökkentésére – tette közzé az Automobilwoche.de. Németország kérésére az ország négy nagy termelőjének képviselői Wang Mei-hua tajvani gazdasági miniszterrel folytatott tárgyaláson megígérték, hogy tovább optimalizálják termelésüket. Kiemelték, hogy különösen az autógyártók szorulnak segítségre. A tárgyalásokon részt vett a világ legnagyobb gyártója, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company is.
– Első lépésnek ez megfelelő – mondta Wang Mei-hua miniszter a tajvani fővárosban, Tajpejben. Ugyanakkor jelezte, időbe telik a problémák megoldása, mert hosszú távra kell tervezni. Mint mondta, német kollégája, Peter Altmaier (CDU) a múlt héten kereste meg a problémával – mondta a miniszter. A német autóipar üdvözölte a bejelentést.
– Most az alkatrészeket a lehető leggyorsabban le kell gyártani és vállalatokhoz kell szállítani, a szűk keresztmetszetek leküzdése érdekében – mondta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.
A félvezető egységek minden elektronikus rendszer szívét jelentik. A koronajárvány miatt az autógyártók csökkentették a megrendeléseiket, ezért a csipgyártók átálltak a szórakoztatóelektronika és az orvostechnikai eszközök működéséhez szüséges alkatrészek gyártására. Ám az autóipari termelés a vártnál gyorsabban megindult. A csipgyártók azonban nem tudták ilyen gyorsan átalakítani vagy bővíteni a termelésüket. Mivel a kínálat stagnál, az autógyártóknak újra le kellett állniuk. Kínában a Volkswagen-csoport 50 ezer autót nem tudott legyártani a decemberi tervek szerint, mert hiányoztak a csipek.
A csipgyártók elmondták, hogy termelésük teljes kapacitással működik – mondta a tajvani miniszter. – De mindent megtesznek, hogy a lehető legnagyobb támogatást nyújtsák az autóiparnak.
A jelenlegi csiphiánynak hosszú távú következménye is lehet. Például az, hogy a járművek informatikai rendszerének központi egységét, processzorát az autógyárak maguk fejlesztik. Legalábbis így válaszolt a magyar AImotive startup alapító-vezérigazgatója a Forbes.hu kérdésére. Kishonti László elmondta, hogy másfél évvel ezelőtt a Tesla bejelentette a saját csipje elkészítését. Azóta elfogadta ezt a piac is, az Apple például bejelentette, hogy az Intelé helyett saját csipet gyárt majd az eszközeibe.
A piacon azonban jelenleg nincs olyan csip, amely az autóiparnak készült volna – leszámítva a Tesláét –, és ez komoly probléma.
Az AImotive – amely a közelmúltban lépett együttműködésre a japán Sonyval önvezető járművek fejlesztésére – előrelátóan tervezett egy vezérlőegységet a járművek fedélzeti informatikai rendszere irányítására, és ezt a gyártók rendelkezésére bocsáthatja.
A közpntban magyar szakembereket foglalkoztatnak majd.
Párhuzamosan készülnek a nagyberendezések.
Tavaly 1,3 millióan keresték fel a felújított műemlékeket.
Egyszerűsödik az özvegy nyugdíj igénylése.
Ókori tárgy került elő egy családi vitrinből
Magyarországból űznek gúnyt a világ dartsrajongói
„Imádkozzunk érte” – megtörte a csendet Sallai Nóra kolléganője
Alig érkezett meg Zelenszkij a békecsúcsra, máris sértegetni kezdte az orosz delegációt
„Nem találok szavakat... Nyugodj békében!” – Gyászol Hosszú Katinka
Életbe lépett Kína döntése: felfoghatatlan mennyiségű pénz mozdult meg
A lengyel külügyminiszter ukrán propagandával támadta Magyarországot – videó
Böde megijedt Dibusztól? Ezért nem lőtt 11-es a kupadöntőben a paksi legenda
Szentkirályi Alexandra: Elfogadhatatlan Ruszin-Szendi ukránpárti megszólalása + videó
Évtizedek óta nem nem látott ilyet Európa: leprával fertőzött beteget találtak Zala környékén
Béketárgyalás: Isztambulban dőlhet el a háború sorsa?
Zelenszkij erős állításokat fogalmazott meg az isztambuli sajtótájékoztatón
A közpntban magyar szakembereket foglalkoztatnak majd.
Párhuzamosan készülnek a nagyberendezések.
Tavaly 1,3 millióan keresték fel a felújított műemlékeket.
Egyszerűsödik az özvegy nyugdíj igénylése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.