Mád, 2011. október 3.
Egy fürt sárgamuskotály szőlő a Royal Tokaji Borászati Zrt. első osztályú Nyulászó dűlőjében, Mádon. Az 1989-ben alakult, árbevételét (465 millió forint) tekintve második legnagyobb, 107 hektáron gazdálkodó borászat az évi 220 ezer palack tokaji kétharmadát exportálja. Magyarországon a Tokaj-borvidék kiterjedése mintegy 12 ezer hektár, a szlovák oldalon pedig 980 hektár, ebből szőlőt 600 hektáron termelnek.
MTI Fotó: Balázs Attila Fotó: Balázs Attila
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A borturizmus megszokott eseményeit a szabad ég alá, illetve az internetes térbe terelte át az utazásokkal összefüggő fogyasztást is megtizedelő koronavírus okozta fordulat, az igazodó kínálatban tapasztalt változás tartósabb lehet – a Schieber Pincészet tulajdonos-ügyvezetője, Schieber Anita mutatott rá a többi utazási területhez hasonlóan járvány sújtotta borturizmus friss tüneteire.
A szakember lapunknak felidézte: váratlanul merőben új irányokba kellett fordulnia a piacnak, de ez előnyöket is hozhat. Például a kirándulással, gasztronómiai élményekkel járó,
évek óta közkedvelt belföldi borkóstoltató programok egy innovatív, „vírusbiztos”, egyre terjedő koncepciót követnek, amellyel a hagyományos programkínálat is kinőhet a pinceesemények által dominált eddigi korszakból.
Nyári szőlőpermetezés Baranya megyében. A termelés nem állt le, noha a borászatok jelentős veszteségeket nyeltek le az megtizedelődött értékesítésben Fotó: MTI–H. Szabó Sándor
– A borászok vesztesége jelentős volt tavaly, ezért is voltak szükségesek a forgalommentő újítások, hiszen ezen a területen is a munkahelyek megőrzése volt a fő cél az elmúlt hónapokban, ami komoly kihívásokkal volt teli – fogalmazott a borvállalkozás vezetője.
Tavasszal, az állandó iparági hegymenet kellős közepén egy csapásra megszűntek a borkóstolók, kényszerszünetet hirdettek az éttermeknek, ahonnan elmaradtak a megrendelések
A borkészítés és a kóstoltatás fázisaiban is fokozták a járványvédelmi eljárásokat Fotó: Magyar Nemzet
– sorolta az elszenvedett jelenségeket, kiemelve, hogy az első sokk után átszervezték a feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottak meg, így végül senkit sem kellett elküldeniük a borászatból.
Schieber Anita szerint a belföldi turizmus fölértékelődését igazolja, hogy a májusi nyitás után a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak az újszerű, járványvédelmileg megbízható kóstoltatások felé. Így az eseménypiac ezen szelete tavaly nyáron nagyjából visszanyerte erős látogatottságát, noha a járvány előtti szintet már akkor képtelenség volt biztosítani.
– Felértékelődtek a szabadtéri rendezvények. A kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstoltatások,
a jó hangulatú dűlőtúrák népszerű és hangsúlyos élményprogrammá váltak a belföldi turizmusban
– állapította meg.
Így a szakember szerint esélyes, hogy hosszabb távon is az eddigieknél tartalmasabb élmények, a szabadtéri kóstoltató rendezvények nyújtják a kitörési lehetőséget a borturizmusban.
Virtuális proszit!
Rendhagyó digitális megoldás terjedt el a Covid évében, miután a tavaszi home office, a rendezvénytermek bezárása gyors újragondolásra késztette az internetre szorult, de a gazdaságban szünet nélkül részt vevő cégeket, szolgáltatókat, üzleti reprezentációval érintett piaci és kiszolgálói köröket. Az internet lehetőségeinek kihasználásával a bor és a gasztronómia kedvelői, a kulináris élményszolgáltatás fennmaradásában anyagilag is közvetve érintett vállalati vendégkör az online térben tudta megélni a hivatali szórakozás újszerű formáit. A lemondott vendéglátóipari eseményeket a villámgyorsan kifejlődött újszerű piacon a biztonságos távolság vagy az érintésmentesség teljesítésével kizárólag az online térben, egymással csak digitálisan összeköttetésbe kerülő vendégekkel valósították meg, amihez némi rugalmasság kellett. A gordiuszi csomót az vágta ketté, hogy a házhoz szállítások nyitva hagyott lehetőségével élve a borok és az ételek mentek el a vendégek otthonába, úgy, hogy a már meghirdetett esemény előtt a szervezők házhoz szállíttatták a borkóstolás egyes tételeit vagy a szervezett vendéglátás termékét, a rendezvénykörnyezetbe illő, étteremben készre csomagolt menüt. A rendhagyó társas program menetrendje szerint a palackokat, az ételeket minden résztvevő az otthonában maga bontja fel és tálalja, majd a hozzáértő szakértőt, a céges illetékest élőben az interneten keresztül hallgatva az összes többi otthoni résztvevővel egy időben kóstolgatja azokat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.