Problémás díjváltozások készülnek a Revolutnál az MNB szerint

A Magyar Nemzeti Bank úgy ítéli meg, hogy a Revolute olyan lépésekre készül, amelyek sértik a hitelintézeti törvényt, ugyanakkor a fintech cégre nem egyértelműen az itthoni szabályozás vonatkozik. Az MNB ezért a Revolut felügyeletét ellátó litván jegybankhoz fordul, egyúttal a társaságnak is jelezte a problémát.

Fellegi Tamás Péter
2021. 03. 17. 17:04
MNB, Magyar Nemzeti Bank, Matolcsy György, forint
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fintech cégek határon átnyúló szolgáltatásokat végeznek, ami sokszor előnyt jelent. Máskor viszont gondot okoz, hogy bár szükség lenne rá,

a nem anyaországi felügyeleti hatóság nem tud közvetlenül fellépni és intézkedni a működésükkel kapcsolatos problémák esetén.

Most tipikusan ez a helyzet állt elő: bár a Revolut április végén életbe lépő egyes díjmódosításai – az új díjelemek, illetve az ügyfelek számára kedvezőtlenebb számítási mód – sérthetik a magyar hitelintézeti törvényt, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) keze meg van kötve, hiszen a társaság működését a litván jogok szabályozzák.

Emiatt az MNB a fogyasztók védelme, az átlátható és stabil pénzügyi rendszer fenntartása érdekében megkereste a Revolut Payments UAB felügyeletét ellátó Litván Nemzeti Bankot, valamint közvetlenül a Revolut Payments UAB-hoz fordult a helyzet rendezésére. A magyar jegybank felszólította a társaságot: tegye meg a megfelelő lépéseket a törvény megsértésének megelőzésére, amely az általános szerződési feltételek módosításának április 23-i életbe lépésével történne meg.

Emlékezetes, hogy amikor megérkeztek a piacra a fintech cégek, nagy érdeklődés övezte a ténykedésüket, mivel a legtöbben úgy vélték, hogy jóval olcsóbbak a pénzügyi szolgáltatásaik, mint a bankoké. Ez kezdetben többnyire így is volt, de miután ezeknek a cégeknek is élniük kell valamiből, nem tarthatják fenn a díjmentességet, így előnyeik a kezdetek óta sokat csökkentek. Lényegében azt mondhatjuk, hogy a hajdani előnyeik már csak a devizakezelésnél jelentkeznek: középárfolyamon váltanak és nincs devizaváltási díj, persze csak egy adott, nem túl magas összegig, meghatározott időszakban. Külön költséggel és főleg kártyaköltséggel rendelkező devizaszámlát sem kell náluk nyitni, több deviza tartható a fintech cégeknél, külön költség nélkül.

Ezzel azonban az előnyeik lényegében véget is érnek, mivel például a készpénzfelvétel már csak kis összegig ingyenes (akkor sem mindig, mert előfordulhat, hogy egy adott országban az ATM külön díjat számol fel). Igaz, ma már amúgy is a készpénzmentes irányba haladunk, így ennek csökken a jelentősége. Ugyancsak előnyét vesztette a fintech cég azonnali pénzküldés funkciója,

miután egy évvel ezelőtt a magyar bankrendszerben is megvalósult az azonnali fizetés, a hét minden napján.

A fintech cégek leginkább utazáskor vagy akkor hasznosak, ha valaki külföldön dolgozik, ott él, de itthon is költi a pénzét. Miután azonban mind a költségek, mind a bankok fintech cégekkel kapcsolatos gyakorlata változik (például ami egyszer kártyás vásárlásnak minősül, tehát díjmentes, azt máskor készpénzfelvételként számolják el), mindenkinek ajánlott, hogy mostanában

fokozottan kövesse nyomon a díjszabások, költségek változásait.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.