– Akkor semmilyen kormányzati intézkedés nem született, Gyurcsány Ferenc és kormánya semmilyen segítséget nem adott a bajba jutott sok százezer családnak és vállalkozásnak. Akkor megtapasztalhatta az ország, milyen pusztító egy hitelválság. A 2008–2009-es gazdasági válság fájdalmas tapasztalataira még emlékezhet a magyar hitelfelvevők legnagyobb része – elöljáróban ezt elevenítette fel a pénzügyminiszter helyettese, amikor arra kértük, foglalja össze a tavaly óta élő hitelmoratórium legfontosabb tapasztalatait. Tállai András államtitkár úgy folytatta:
a kormány azért vezette be a moratóriumot, hogy ezúttal semmiképpen se következhessen be a Gyurcsány-időszakéhoz hasonló összeomlás.
– Az eddigi tapasztalatok alapján azt mondhatom, hogy a célunkat elértük – fogalmazott a miniszterhelyettes, majd megjegyezte: a jelenlegi moratórium 1,6 millió lakossági ügyfelet és félmillió vállalkozást véd, s átmenetileg a teljes hitelállomány 42 százaléka, vagyis 4300 milliárd forint után nem kell fizetni a törlesztőrészletet.

Fotó: Bach Máté Magyar Nemzet
– A magyar hitelmoratórium összesen 15 hónapon keresztül garantálja, hogy az érintetteknek ne kelljen a hitelükkel foglalkozniuk. A lehetőség automatikusan járt, ha az ügyfél mégis folytatná a fizetést, azt csak jeleznie kell bankjánál. Adminisztráció szinte nincs, a fizetési moratórium miatt a törlesztőrészlet nem növekedhet, s a kamat módosulása is csupán a változó kamatozású hiteleknél jöhet szóba, ami a moratórium igénybevételétől teljesen független – sorolta az államtitkár. – A hazai lehetőség részletei – fűzte hozzá – azért is lényegesek, mert más kormányok ennél jóval szűkebb körű segítségről határoztak. Németországban például csupán három hónapra, Franciaországban mindössze négyre függesztették fel a hitelek fizetésének kötelezettségét, a lehetőség nem is volt mindenhol automatikus, s akadtak olyan államok, ahol vaskos adminisztrációval kellett megküzdeniük az ügyfeleknek.
A hazai bankok magatartásáról szólva a miniszterhelyettes úgy fogalmazott:
az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a pénzintézetek a hitelmoratóriumnál a jogszabály előírásait követve járnak el, szem előtt tartva az ügyfelek érdekeit.