Gyorsan alkalmazkodnak a régió bankjai

A járvány hatalmas lökést adott a pénzügyi intézmények digitális fejlődésének világszerte, így nálunk is ugrásszerű fejlődés következett be az online ügyintézésben.

Horváth Éva
2021. 04. 15. 20:56
A pénzintézetek termékei már jobban eladhatók mobilapplikációkon keresztül
A pénzintézetek termékei már jobban eladhatók mobilapplikációkon keresztül Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A digitális átállást olyan mértékben gyorsította az új típusú koronavírus megjelenése, hogy alig pár hét leforgása alatt több év – Ázsiában egy bő évtized – fejlődését sikerült megugraniuk a vállalatoknak, pénzügyi intézményeknek.

Hazánkban a bankszektor néhány hónap alatt közel kétéves előrelépést tett a digitalizáció terén

– állapítja meg elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.

A Statista adatai alapján a kelet-közép-európai régióban már 2019-ben átlagosan az emberek 63 százaléka intézte online a banki ügyeit, illetve 52 százaléka alkalmazta a mobilbankolást. A visegrádi országok már akkor vezették a mezőnyt, s azóta is kiemelkedő mértékű a banki ügyfelek köré­ben a pénzügyek digitális intézése. A 2020-as év folyamán, a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások nyomán aztán még inkább csökkent a személyes ügyintézés szerepe.

Magyarország az online banki megoldások elterjedése szempontjából a régióban a középmezőnyben foglal helyet. Az Eurostat adatai alapján az online banki ügyfelek arányában Csehország vezeti a régiós mezőnyt.

A 2020-as adatok szerint a csehek hetven százaléka használja az online banki megoldásokat, ami meghaladja az Európai Unió 57 százalékos átlagát, míg Románia hátul kullog a sorban a maga 12 százalékos arányával.

Miközben korábban elsősorban a fiatalok alkalmazták az online banki csatornákat, a Covid–19 ezt a különbséget megszüntette.
Fotó: Havran Zoltán

Hazánkban, a legutóbbi statisztikák szerint, az online banki megoldást használók aránya 51 százalék. Függetlenül a banki ügyintézés típusától, a digitális megoldások esetében az életkorbeli különbségek lényegében eltűntek 2020-ban. Miközben korábban elsősorban a fiatalok alkalmazták az online csatornákat, a Covid–19 ezt a különbséget megszüntette. Míg tavalyelőtt a bankszektorban az ügyfelek 38 százaléka fért hozzá legalább egy banki szolgáltatáshoz online csatornán, a járvány alatt ez az arány már 59 százalékra emelkedett. A napi pénzügyek intézése pedig egyre inkább a mobiltelefonokra terelődik, így a mobilalkalmazás felhasználóinak száma időről időre újabb rekordokat ér el.

Az MNB felmérése alapján hazánkban a folyószámla-igénylés és a személyi kölcsön felvétele számít a legnépszerűbb, online is elérhető banki terméknek. Ugyanakkor jelenleg befektetési számla nyitására vagy zárására online felületen szinte alig van lehetőség hazánkban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.