Olyan pánikot okozott az Ever Given konténerszállító elakadása március utolsó hetében a Szuezi-csatornában, amelynek a továbbgyűrűző hatásai beláthatatlanok. A Kelet-Ázsia és Európa közötti áruforgalom méretét jelzi, hogy ha Keleten egy fontos alkatrészt gyártó üzemben elakad a termelés, akkor Nyugaton több országban a gyárak leállnak.

Fotó: Reuters
A tengeri konténerszállítás a teljes áruszállítási mixen belül pedig annyira túlsúlyban van (kilencven százalék felett), hogy azt kiváltani vagy helyettesíteni nem lehet, de egyes szegmensekben, ahol fontos a gyorsaság, de nem annyira számít az ár, repülőre rakják a szállítmányokat. A légi és tengeri fuvarozás között helyezkedik el
a vasúti szállítás, amely gyorsabb, mint a tengeri, és olcsóbb mint a légi.
A szuezi vészhelyzet ráirányította a figyelmet az Európát Ázsiával összekötő vasútvonalakra, elsősorban a transzszibériai vasútra. A FESCO Transportation Group próbaképpen vasúti konténerben hűtött halterméket vitt az oroszországi Vlagyivosztokból Németországba. A vonat negyvenkilenc darab negyven láb hosszú hűtőkonténerből állt. A vonat szárazföldi úton jutott el Szentpétervárig, ahol a rakományt hajóra rakták, hogy tengeren utazzon az észak-németországi Bremerhavenig – tette közzé a Railfreight.com.
A harminchárom napos szállítási idővel a szolgáltatás kétszer gyorsabb, mint az ilyen termékek eljuttatására hagyományosan használt szuezi útvonal.
De nemcsak a transzszibériai vasút pályázik az Ázsia–Európa között utazó hajórakományok egy részére. Izrael régóta tervezi, hogy összeköti a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel az Eilat déli kikötője és Ashdod kikötője közötti, jórészt sivatagi vasútvonal segítségével. Mint korábban már megírtuk, az úgynevezett Red-Med Railway (a vörös és mediterrán szavak rövidítéséből álló elnevezés – a szerk.) tervét először 2012-ben hagyta jóvá az izraeli kormány, azonban finanszírozás híján nem valósult meg. Most, hogy az Ever Given konténerszállító egy hétre elzárta a Szuezi-csatornát,
szakértők és politikusok ismét felvetették a kerülőutat jelentő Red-Med vasút építésének ötletét.
Eközben a szuezi válság más országokat – köztük Iránt, Törökországot és Egyiptomot is – új kereskedelmi útvonalak kidolgozására késztette. Törökország például szorgalmazza a Kanal Isztambul megépítésének tervét, amely egy új globális hajózási útként szolgálna, hogy megkönnyítse a Boszporusz – a világ egyik legforgalmasabb tengeri átjárójának – forgalmát azáltal, hogy az Isztambultól északra fekvő Fekete-tengert a déli Márvány-tengerrel kapcsolja össze.
Új IC-kocsikat venne a GYSEV
Új InterCity-kocsik vásárlását tervezi a GYSEV. A vasúttársaság feltételes közbeszerzési eljárást indított, melyben nyolc szerelvény kiállítására alkalmas IC-járműflotta beszerzését határozták meg. A vásárláshoz szükséges anyagi forrásokkal egyelőre nem rendelkezik a vasúttársaság, ezért feltételes a közbeszerzési eljárás. A beszerzéshez EU-s forrásokat kíván bevonni a GYSEV Zrt. A vasúttársaság a Szombathely–Budapest, valamint a Sopron–Budapest vonalakon közlekedtet InterCity-vonatokat. A tervek szerint a másodosztályú kocsikban elkülönített családi fülkék, az első osztályúakban pedig csendes és business fülke is az utasok rendelkezésére áll majd. Az óránként kétszáz kilométeres sebesség elérésére alkalmas új IC-kocsikban wifi és utastájékoztató monitorok szolgálhatják majd az utazók kényelmét, a járműveket zárt rendszerű WC-kel szerelik fel.