Vasúton érkezik Európába a szibériai hal

Vasúton szállított Szibériából Szentpétervárra friss halat egy szállítmányozó cég, amely kiemelte, hogy az út hossza – az Európán belüli hajóúttal együtt – fele annyit tett ki, mintha az áru tengerjáró hajón, a Szuezi-csatornán keresztül érkezett volna németországi úti céljához. Az egyiptomi hajóbaleset számos országban arra készteti a szállítással foglalkozókat, hogy alternatív útvonalakat dolgozzanak ki a hasonló esetek elkerülésére.

2021. 04. 24. 7:44
Befut Felixstove kikötőjébe a világ legnagyobb konténerhajója, tele olcsó távol-keleti termékekkel Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan pánikot okozott az Ever Given konténerszállító elakadása március utolsó hetében a Szuezi-csatornában, amelynek a továbbgyűrűző hatásai beláthatatlanok. A Kelet-Ázsia és Európa közötti áruforgalom méretét jelzi, hogy ha Keleten egy fontos alkatrészt gyártó üzemben elakad a termelés, akkor Nyugaton több országban a gyárak leállnak.

Befut Felixstove kikötőjébe a világ legnagyobb konténerhajója, tele távol-keleti termékekkel
Fotó: Reuters

A tengeri konténerszállítás a teljes áruszállítási mixen belül pedig annyira túlsúlyban van (kilencven százalék felett), hogy azt kiváltani vagy helyettesíteni nem lehet, de egyes szegmensekben, ahol fontos a gyorsaság, de nem annyira számít az ár, repülőre rakják a szállítmányokat. A légi és tengeri fuvarozás között helyezkedik el

a vasúti szállítás, amely gyorsabb, mint a tengeri, és olcsóbb mint a légi.

A szuezi vészhelyzet ráirányította a figyelmet az Európát Ázsiával összekötő vasútvonalakra, elsősorban a transzszibériai vasútra. A FESCO Transportation Group próbaképpen vasúti konténerben hűtött halterméket vitt az oroszországi Vlagyivosztokból Németországba. A vonat negyvenkilenc darab negyven láb hosszú hűtőkonténerből állt. A vonat szárazföldi úton jutott el Szentpétervárig, ahol a rakományt hajóra rakták, hogy tengeren utazzon az észak-németországi Bremerhavenig – tette közzé a Railfreight.com.

A harminchárom napos szállítási idővel a szolgáltatás kétszer gyorsabb, mint az ilyen termékek eljuttatására hagyományosan használt szuezi útvonal.

De nemcsak a transzszibériai vasút pályázik az Ázsia–Európa között utazó hajórakományok egy részére. Izrael régóta tervezi, hogy összeköti a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel az Eilat déli kikötője és Ashdod kikötője közötti, jórészt sivatagi vasútvonal segítségével. Mint korábban már megírtuk, az úgynevezett Red-Med Railway (a vörös és mediterrán szavak rövidítéséből álló elnevezés – a szerk.) tervét először 2012-ben hagyta jóvá az izraeli kormány, azonban finanszírozás híján nem valósult meg. Most, hogy az Ever Given konténerszállító egy hétre elzárta a Szuezi-csatornát,

szakértők és politikusok ismét felvetették a kerülőutat jelentő Red-Med vasút építésének ötletét.

Eközben a szuezi válság más országokat – köztük Iránt, Törökországot és Egyiptomot is – új kereskedelmi útvonalak kidolgozására késztette. Törökország például szorgalmazza a Kanal Isztambul megépítésének tervét, amely egy új globális hajózási útként szolgálna, hogy megkönnyítse a Boszporusz – a világ egyik legforgalmasabb tengeri átjárójának – forgalmát azáltal, hogy az Isztambultól északra fekvő Fekete-tengert a déli Márvány-tengerrel kapcsolja össze.

Új IC-kocsikat venne a GYSEV

Új InterCity-kocsik vásárlását tervezi a GYSEV. A vasúttársaság feltételes közbeszerzési eljárást indított, melyben nyolc szerelvény kiállítására alkalmas IC-járműflotta beszerzését határozták meg. A vásárláshoz szükséges anyagi forrásokkal egyelőre nem rendelkezik a vasúttársaság, ezért feltételes a közbeszerzési eljárás. A beszerzéshez EU-s forrásokat kíván bevonni a GYSEV Zrt. A vasúttársaság a Szombathely–Budapest, valamint a Sopron–Budapest vonalakon közlekedtet InterCity-vonatokat. A tervek szerint a másodosztályú kocsikban elkülönített családi fülkék, az első osztályúakban pedig csendes és business fülke is az utasok rendelkezésére áll majd. Az óránként kétszáz kilométeres sebesség elérésére alkalmas új IC-kocsikban wifi és utastájékoztató monitorok szolgálhatják majd az utazók kényelmét, a járműveket zárt rendszerű WC-kel szerelik fel.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.