Globális küzdelem a fehér aranyért, azaz a lítiumért

Bolívia tervet dolgozott ki, hogy nagyobb mennyiségben tudja kitermelni az autóakkumulátorok alapanyagául szolgáló lítiumot. Az ásvány iránti kereslet hatalmas, a járműgyártók igyekeznek hosszú távú szerződésekkel, illetve beruházásokkal biztosítani a szükséges lítium-, illetve akkumulátormennyiséget.

2021. 05. 02. 16:55
Braulio Lopez of Galaxy Resources lithium mining division carts halite concentrate at the Salar del Hombre Muerto in Salta Province
Braulio Lopez of Galaxy Resources lithium mining division carts halite concentrate at the Salar del Hombre Muerto, or Dead Man's Salt Flat, an important source of lithium at around 4,000 meters (13,123 feet) above sea level on the border of the northern Argentine provinces of Catamarca and Salta, October 28, 2012. Argentina, Chile and Bolivia hold the planet's largest reserves of lithium, the world's lightest metal and a key component in batteries used to power a range of technologies from cell phones to laptops to electric cars. Industrial production from countries in this so-called "lithium triangle" is already high. Chile is the world's leading source of the metal, turning out around 40 percent of global supply, and Argentina is also a significant producer. Output from the Andes may soon rise after Bolivia - the country that holds an estimated 50 percent of the world's lithium reserves - opened its first lithium pilot plant in January. Picture taken October 28, 2012. REUTERS/Enrique Marcarian (ARGENTINA - Tags: BUSINESS COMMODITIES ENVIRONMENT ENERGY) ATTENTION EDITORS: PICTURE 6 OF 34 FOR PACKAGE 'THE LITHIUM TRIANGLE' SEARCH 'LITHIUM TRIANGLE' FOR ALL IMAGES - GM1E9451AQW01 Fotó: Enrique Marcarian
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövőben Bolívia egyre inkább a lítium kitermelésére kíván összpontosítani, amely iránt világszerte hatalmas kereslet mutatkozik, miután elengedhetetlenül szükséges az autóakkumulátorok gyártásához. A prioritás most az ipari felhasználásra szánt lítium kitermelése, ezért stratégiát dolgoztak ki 2025-ig – jelentette be Luis Arce bolíviai elnök az állami vállalat Yacimientos de Litio Bolivianos rendezvényén, amelyet a helyi média tett közzé – jelentette az Automobilwoche.de.

Bolíviában található az egyik legnagyobb lítiumlelőhely, a Salar de Uyuni pedig a világ legnagyobb zárt lítiumlelőhelye.

Evo Morales korábbi elnök több mint tíz évvel ezelőtt kiemelt fontosságúnak nyilvánította a „fehér arany” kitermelését. Ugyanakkor megakadályozta, hogy szerződést kössenek a baden-württembergi ACI Systems céggel, ezért a kutatások a mai napig kis költségvetéssel zajlottak. Ezt a folyamatot kívánják most felgyorsítani.

Lítiumbánya Argentína északi részén, a Dead Man’s Salt Flat nevű vidéken Reuters/Enrique Marcarian

A világ jelenlegi lítiumkészleteit 16 millió megatonnára becsülik, ennek majdnem fele, 7,5 millió egyetlen országban, Chilében található. A második legnagyobb készlettel rendelkező ország 3,2 millió megatonna mennyiséggel Kína, utánuk Argentína és Ausztrália következik kétmillió megatonna fölötti mennyiségekkel. Az EU is rendelkezik lítiumbányákkal, elsősorban Portugáliában és Kelet-Európában, de az ércet feldolgozásra még máshová kell szállítani.

Az Európai Akkumulátor Szövetség, amelyet 2017 végén alapítottak, azt tervezi, hogy 2025-re a kontinens lítiumigényének 80 százalékát európai forrásokból fedezi.

Eközben kiderült, hogy Németországban hamarosan jelentős mennyiségű lítium előállítását kezdhetik meg. A német akkumulátorgyárak így függetlenek lehetnek a fontos alapanyag behozatalától – jelentette a Welt am Sonntag. Több vállalat jelenleg is vizsgálja a lítiumtermelés lehetőségét Németországban. A lítium-ion akkumulátorok előállításához szükséges alapanyagot a Felső-Rajna-árok mélyén lévő geotermikus erőművek segítségével kívánják előállítani. Az ott található víz a vizsgálatok szerint 200-400 milligramm lítiumot tartalmaz literenként. Az EnBW energiaszolgáltató társaság egy geotermikus üzem létesítését tervezi a Karlsruhétól északra található Bruchsalban. Thomas Kölbel projektmenedzser azt nyilatkozta, hogy a lítium-klorid-extrakció (szétválasztás) elég jól működött a laboratóriumban, ezért a következőkben egy demonstrációs üzemben próbálják ki.

De nemcsak az államok, hanem maguk

az autógyártók is igyekeznek bebiztosítani magukat a fontos alapanyag beszerzése területén. A BMW Group például már 2019-ben megkötötte első lítiumbeszállításra vonatkozó szerződését Ausztráliában,

ahol a vállalatcsoport a lítiumot közvetlenül a bányákból szerzi be. A Livent vállalattal aláírt szerződés most újabb helyszínnel gyarapítja a nyersanyag-kitermelő források sorát, a bajor prémiummárka új partnere ugyanis Argentína sós tavainak vizéből, innovatív eljárással nyeri ki a lítiumot.

A VW sem bízza a véletlenre: már 2019 szeptemberében bejelentették a Northvolt nevű svéd vállalattal való együttműködést, amelynek tárgya egy németországi gyár építése volt, amelyben lítium-ionos akkumulátorokat fognak készíteni. A Volkswagen több beszállítótól szerzi be az elektromos járműveinek hajtását biztosító alkatrészeit. Ezek között van az LG Chem, a Samsung, az SKI és a CATL. A mostani megállapodásnak köszönhetően

a jövőben a VW magának gyárthatja az akkumulátorokat és azok alkatrészeit. A Volkswagen 150 gigawattórás keresletre számít csak az európai piacon 2025-re, de Ázsiában is hasonló mértékű keresletet várnak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.