Időről időre meghatározza a hazai e-kereskedelem szereplőinek rangsorát az az értékesítési forgalom alapján összeállított lista, amelynek a teljes, 2020-as évre szóló eredményét – a járvány hatására megugrott internetes vásárlások figyelembevételével – tegnap tette közzé a GKI Digital.
Eszerint
tavaly a tizenöt legnagyobb magyarországi internetes áruház együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot,
ezzel a teljes online kiskereskedelmi piac 41 százalékát lefedték az értékesítésben – ehhez 11 és fél millió sikeresen kézbesített rendelésre volt szükség.
A piackutató felidézi: az előző évben óriási lendületet kapott az egyébként is dinamikusan fejlődő webáruházas vásárlás, mivel többször kellett kényszerűen bezárnia egyes hagyományos üzleteknek, és az általános óvatosság miatt többen rászoktak az otthonról történő rendelésekre. Ez óriási hajtóerő volt elsősorban azoknak a már ismert boltoknak, amelyek 2020 tavaszára bejáratott piaci szereplőként működtek, mert a vásárlók ezeket keresték fel elsőként, illetve a legnagyobb arányban.

Kirajzolódni látszik az a tendencia, hogy a koronavírus okozta korlátozások és a megváltozott fogyasztói szokások alapján a legnépszerűbbek hosszabb távon is azok az internetes piacterek lesznek, amelyek többcsatornásak, és átjárhatóság van a webes és a hagyományos, áruházbeli beszerzések között.
A GKI Digital mérése szerint 2020-ban, forgalma alapján,
Magyarország legnagyobb e-kereskedője az eMAG–Extreme Digital lett, a második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett. Ezeket a Tesco, a Telekom és az Euronics webáruházai követték a forgalmazásban.
Ezzel együtt az is látszik, hogy a magyar online kiskereskedelmi piac nagyon koncentrált, mivel a három legnagyobb webáruház előző évi forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb cég együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül alakult.
A legnagyobb piaci szereplő, az eMAG–Extreme Digital folytatja a 2019-ben bejelentett és versenyhatósági engedéllyel jóváhagyott összeolvadást.
Csütörtöki közlésük szerint 2021 májusától a két ismert név mögötti cég már nem saját raktárakkal, hanem közös logisztikai háttérrel működik – ezzel a szezonon kívüli raktárkapacitás 35 ezer négyzetméterre bővül a vezető kelet-közép-európai online vállalatnál. Ezzel párhuzamosan megkezdődött az Extreme Digital integrálása az eMAG alá műszaki specialista márkaként, ehhez Miskolcon megnyitották az első, mindkét márkát képviselő üzletet is.