A Pepco Group kiskereskedelmi lánc fő tulajdonosa, a dél-afrikai bejegyzésű Steinhoff úgy döntött, hogy a tőzsdére lépteti a céget, ám ennek helyszínéül nem Londont, hanem Varsót választotta. Ezzel a Varsói Értéktőzsde idei legnagyobb kibocsátására került sor, egyúttal jelentősen nő a lengyel tőzsdén jegyzett cégek teljes piaci kapitalizációja, miután a negyven zlotys kibocsátási ár mellett a társaság értéke nagyjából ötmilliárd euró. A Pepco indoklása szerint azért választotta Varsót, mert Lengyelország a legnagyobb piaca. Ugyanakkor szerepe lehetett annak is, hogy a varsói tőzsdén viszonylag sok kibocsátás volt az elmúlt időszakban, emellett Nagy-Britannia uniós kilépése sok céget az uniós tőzsdék felé terelt, és ezek közül előszeretettel választják most a varsói piacot.
A Pepco, amely Nagy-Britanniában a Poundland márkanévvel van jelen, összesen háromezer-kétszáz üzletet tart fenn 16 országban (ebből több mint ezret Lengyelországban), és a hagyományos, bolti értékesítést preferálja, meglehetősen alacsony árakkal. Növekedési tervei impozánsak: a következő öt-hét évben meg akarja háromszorozni üzleteinek számát, és el akarja érni az éves szinten egymilliárd eurós (360 milliárd forint) nyereséget. Amennyiben ez reális célkitűzés, a részvényben jelentős felértékelődési potenciál lehet: a megcélzott számmal a jelenlegi árfolyamon ötös P/E (részvényár osztva az egy részvényre jutó nyereséggel) adódik, miközben jól menő kiskereskedelmi láncok részvényei ennek három-négyszeresét is mutatják.

Fotó: Katona Vanda
A Steinhoff összesen 103,2 millió Pepco-részvényt adott el a kibocsátás során, ezzel részesedése a társaságban 78,9 százalék lett. Az immár nyilvánossá váló társaság az előző két negyedév eredményéről is beszámolt: árbevétele 4,4 százalékkal nőtt, miközben 225 új üzletet nyitott. Ennél nagyobb bevételnövekedést tervezett, de a járvány közbeszólt, sok helyen rövidebb-hosszabb időre zárva kellett tartani az üzleteket, illetve korlátozni a boltokban tartózkodó vásárlók számát. Ez komoly érvágás egy diszkontáruháznak, amelynek stratégiája az, hogy az alacsony árak sok vásárlót vonzanak és így nagy forgalmat lehet generálni, ami viszonylag kis árrés mellett is szép eredményt hoz. A cég mindazonáltal nem változtatott növekedési tervein, bízva abban, hogy a továbbiakban már nem lesz szükség a mostanihoz hasonló korlátozásokra.