„A digitalizációval krízishelyzetből is indulhat el növekedés” (X)

A járvány hatása teljesen eltérő volt a különböző vállalkozói szegmensekben.

Forrás: Szponzorált tartalom2021. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mastercard nemrég publikálta friss kutatását a világjárvány hatásáról a magyar kisvállalkozói szektorban. Az már az elmúlt évben is látszott, hogy a járvány hatása teljesen eltérő volt a különböző vállalkozói szegmensekben. Nagyon sok vállalkozás hónapokon át volt kénytelen szüneteltetni tevékenységét, de sokan éppen ennek hatására kezdtek fejleszteni és tudtak a nehéz körülmények ellenére előrébb lépni. A kutatás eredményeiről Berkes Tiborral, a cég üzletfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.

– Úgy tűnik, hogy a világjárvány nehezén túl vagyunk. Hogyan értékelték pénzügyi szempontból a vállalkozók ezt az időszakot?

– Talán meglepő lehet, de a többség pozitívan nyilatkozott az elért eredményekről. A magyar kis- és középvállalkozások közel fele tudta hozni a korábbi év eredményeit 2020-ban, és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet idén is elérik majd. Minden negyedik vállalkozás derülátó és üzleti növekedéssel számol a közeli jövőre nézve.

– A járványnak nem sok kedvező hatása volt, de talán a digitalizáció kapcsán mégis beszélhetünk erről, hiszen mind itthon, mind globálisan óriási növekedés volt az elektronikus fizetések terén. Hogy állnak ezzel a hazai vállalkozások?

– Igen, az jól látható, hogy a világjárvány a vásárlók napi fizetési szokásait gyökeresen megváltoztatta és tolta a digitális fizetések irányába, ugyanakkor a vállalkozásokra nem volt ennyire drasztikus hatással. Ennek oka, hogy itt eleve jobban állnak az elektronikus fizetési megoldások, hiszen a készpénz kezelése és könyvelése egyaránt bonyolult. A megkérdezett cégek 68%-a elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesíti előnyben. A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, és főleg az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás.

Berkes Tibor
Fotó: Mastercard

– A kutatás alapján a magyar vállalkozások többsége jó kapcsolatot ápol a bankjával, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik. Mi ennek az oka?

– Ehhez fontos látni, hogy egy vállalkozást is egy magánszemély vezet, akinek saját napi pénzügyei és céges feladatai szempontjából egyaránt az a fontos, hogy stabilan támaszkodhasson a pénzügyi szolgáltatójára. Ilyen szempontból ez a 76 százalék egy nagyon szép eredmény. De azt is ki kell emelnünk, hogy ma már számos olyan szolgáltatás érhető el, amiről talán egy vállalkozó nem is tud. Például céges bankkártyát adhat úgy az alkalmazottai kezébe, hogy a kártyákhoz különböző szabályokat kapcsol; például, hogy milyen típusú üzletekben használható, milyen költési limittel. Vagy akár üzleti utazásai során plusz kényelmi szolgáltatásokra lehet jogosult, legyen az egy reptéri váró használata, vagy egy üzleti biztosítás. Fontos, hogy a pénzügyi szolgáltatók ilyen irányba fejlesszenek és az ügyfeleiket is megfelelően tájékoztassák.

– Hogyan tud segíteni ebben egy fizetéstechnológiai cég?

– Egyrészt a pénzügyi szolgáltatókkal közösen dolgozunk olyan technológiákon és szolgáltatásokon, ami testre szabott ügymenetet biztosít a vállalkozások számára. A mostani kutatásunkban négy olyan vállalkozói szegmenst azonosítottunk, amelyek a maguk módján sajátságosak és eltérő eszközeik lehetnek a fejlesztésre. Ez a négy szegmens a vendéglátás, a kiskereskedelem, a szépségipar, illetve a háztartási szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások. Nekik készültünk egy ingyenesen letölthető Digitális Kisokossal melyben kézzelfogható segítséget nyújtunk a digitalizáció terén. Az elektronikus könyv különlegessége, hogy olyan oldalakat, social felületeket vagy applikációkat is összegyűjt, melyek ingyenesen elérhetőek és nagy segítséget jelentenek a digitális előrelépésban. A kiadványt a Mastercard weboldalán érik el a vállalkozások, de szintén itt találnak itt érdekes információkat és tartalmakat, melyek segítenek a COVID-19 utáni újrakezdésben és az üzletük digitalizációjában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.