Konkrét számokkal mutat rá a GKI gazdaságkutató vállalat a legfrissebb ágazati elemzésében, hogy idehaza
a kiskereskedelmi piacot egyre inkább eluralják a multiláncok,
vagyis a tulajdoni viszonyokat tekintve eleve piaci erőfölényben lévő nemzetközi áruházak közismert hálózatai.
Megduplázott terület
Felidézik: a hazai kiskereskedelemben működő tizenegy üzletlánc 2019-ben összesen 4943 milliárd bruttó forgalmat ért el, amely a tavalyi, pandémia sújtotta évben tovább nőtt 7,3 százalékkal több, mint 5306 milliárd forintra. A járványválság tehát nem igazán rázta meg a láncokat, amelyek
2007-hez képest óriási terjeszkedést hajtottak végre: 2020-ig összességében 96 százalékkal bővült az értékesítési területük Magyarországon,
vagyis csaknem megkétszereződött a multiláncok piaca a napi fogyasztási cikkek értékesítésében.

Fotó: Bach Máté
Diszkontok élvonalban
Mindeközben a szegmens szerkezetében jelentős változások következtek be. Ezek közül a legszembetűnőbb, hogy
részben új boltok alapításával, részben a többi üzletlánc és a környékbeli kis boltok forgalmának kárára előretörtek a diszkontláncok.
2010 és 2020 között a Lidl bolthálózata 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé negyven üzlettel bővült, forgalmuk pedig 3,7; 6,7; illetve 2,3-szorosára emelkedett. Ezzel
2020-ra a Lidl lett a legnagyobb kereskedelmi üzletlánc Magyarországon.
A diszkontláncok térnyerését mindenekelőtt az új fogyasztási igényekre való gyors reagálású üzleti modelljük magyarázza – fejti ki a GKI. A diszkontok a tudatos hálózatépítés mellett sokat fordítanak arra is, hogy
a minőséghez képest jellemzően kedvező árfekvésű és bővülő választékú kínálat mellett hatékony legyen a munkaszervezésük.

A gazdaságkutató cég megjegyzi:
a diszkontokon kívül főként a Spar tudott nőni,
részben új üzletek alapításával, valamint az üzlettípusok diverzifikációjával. Az elmúlt évtizedben a Spar 189 új egységet nyitott, forgalma pedig közel megduplázódott.
Elavultak a hipermarketek
Ehhez képest a főként
hipermarketeket működtető Tesco és Auchan csak lassabban tudott bővülni
az elmúlt években.
Többször megírtuk, hogy a Tesco üzletlánc 2013 óta bezárta több üzletét, aminek köszönhetően forgalma tíz év alatt 11 százalékos bővülést produkált. A jóval kisebb Auchan viszont – elsősorban a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával – növelte egységeinek számát, illetve árbevételét is, 88 százalékkal.

Fotó: Mirkó István
Teret vesztettek a hazai láncok
A friss piacelemzés arra is kitér, hogy
az elmúlt tíz év átrendeződésének elszenvedői a főként kisebb élelmiszerboltokat működtető Coop-, Reál- és CBA-hálózatok voltak.
A magyar tulajdonú láncokhoz tartozó üzletek száma mindhárom esetben jelentősen csökkent, míg a forgalom éves átlagban két-három százalékkal nőtt vagy stagnált a cégeknél, bár ennek eredményeként az egy boltra jutó forgalom – már csak az átlagos alapterület emelkedése következtében is – növekedni tudott, különösen a Reál esetében (132 százalékkal).