Konkrét számokkal mutat rá a GKI gazdaságkutató vállalat a legfrissebb ágazati elemzésében, hogy idehaza
Fontos adatokról hull le a lepel a héten
A Magyar Nemzet gazdasági hétindítója.
Konkrét számokkal mutat rá a GKI gazdaságkutató vállalat a legfrissebb ágazati elemzésében, hogy idehaza
a kiskereskedelmi piacot egyre inkább eluralják a multiláncok,
vagyis a tulajdoni viszonyokat tekintve eleve piaci erőfölényben lévő nemzetközi áruházak közismert hálózatai.
Felidézik: a hazai kiskereskedelemben működő tizenegy üzletlánc 2019-ben összesen 4943 milliárd bruttó forgalmat ért el, amely a tavalyi, pandémia sújtotta évben tovább nőtt 7,3 százalékkal több, mint 5306 milliárd forintra. A járványválság tehát nem igazán rázta meg a láncokat, amelyek
2007-hez képest óriási terjeszkedést hajtottak végre: 2020-ig összességében 96 százalékkal bővült az értékesítési területük Magyarországon,
vagyis csaknem megkétszereződött a multiláncok piaca a napi fogyasztási cikkek értékesítésében.
Mindeközben a szegmens szerkezetében jelentős változások következtek be. Ezek közül a legszembetűnőbb, hogy
részben új boltok alapításával, részben a többi üzletlánc és a környékbeli kis boltok forgalmának kárára előretörtek a diszkontláncok.
2010 és 2020 között a Lidl bolthálózata 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé negyven üzlettel bővült, forgalmuk pedig 3,7; 6,7; illetve 2,3-szorosára emelkedett. Ezzel
2020-ra a Lidl lett a legnagyobb kereskedelmi üzletlánc Magyarországon.
A diszkontláncok térnyerését mindenekelőtt az új fogyasztási igényekre való gyors reagálású üzleti modelljük magyarázza – fejti ki a GKI. A diszkontok a tudatos hálózatépítés mellett sokat fordítanak arra is, hogy
a minőséghez képest jellemzően kedvező árfekvésű és bővülő választékú kínálat mellett hatékony legyen a munkaszervezésük.
A gazdaságkutató cég megjegyzi:
a diszkontokon kívül főként a Spar tudott nőni,
részben új üzletek alapításával, valamint az üzlettípusok diverzifikációjával. Az elmúlt évtizedben a Spar 189 új egységet nyitott, forgalma pedig közel megduplázódott.
Ehhez képest a főként
hipermarketeket működtető Tesco és Auchan csak lassabban tudott bővülni
az elmúlt években.
Többször megírtuk, hogy a Tesco üzletlánc 2013 óta bezárta több üzletét, aminek köszönhetően forgalma tíz év alatt 11 százalékos bővülést produkált. A jóval kisebb Auchan viszont – elsősorban a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával – növelte egységeinek számát, illetve árbevételét is, 88 százalékkal.
A friss piacelemzés arra is kitér, hogy
az elmúlt tíz év átrendeződésének elszenvedői a főként kisebb élelmiszerboltokat működtető Coop-, Reál- és CBA-hálózatok voltak.
A magyar tulajdonú láncokhoz tartozó üzletek száma mindhárom esetben jelentősen csökkent, míg a forgalom éves átlagban két-három százalékkal nőtt vagy stagnált a cégeknél, bár ennek eredményeként az egy boltra jutó forgalom – már csak az átlagos alapterület emelkedése következtében is – növekedni tudott, különösen a Reál esetében (132 százalékkal).
A legkisebb változás a fentiekhez képest a szűkebb piaci területet képviselő drogérialáncok esetében mutatkozik. A kétszereplős piacon a Rossmann közel 15 év alatt csak kissé tudott gyorsabban nőni, mint a DM, piaci részesedése ennek következtében enyhén nőtt, de még így is ötven százalék alatti.
A piac szerkezetének átrendeződését az elmúlt években részben a lakossági vásárlóerő alakulása és a többi bolt megszűnése alapozta meg – fejtette ki részletes elemzésében a GKI.
Mint írták, a községekben – ahol a „láncmentes” kisboltok mellett a Coop, a Reál és a CBA van jelen – 2012 és 2019 között nominálisan 76 százalékkal nőtt a vásárlóerő, míg Budapesten 85 százalékkal, a többi városban 78 százalékkal.
A legjelentősebb elszívó hatást mégis az olcsóbb és kedvezőbb választék jelenti
az előnybe került üzletláncoknál, de például párhuzamosan a falusi kisboltok egy részének fokozatos leépülése is erősíti a pozíciójukat.
A gazdaságkutató azt is rögzítette, hogy a beszerzési árak és a munkaerőköltségek gyors, míg a kistelepülési vásárlóerő lassabb növekedése mellett
egyre több kisbolt jut el addig a pontig, hogy működését a továbbiakban nem tudja rentábilis keretek között folytatni.
Csak 2020-ban 750 élelmiszer-jellegű, nagyobb részt nem lánchoz tartozó bolt szűnt meg a magyar kiskereskedelemben.
A Magyar Nemzet gazdasági hétindítója.
Jelentős feszültségek terhelik a globális gazdasági környezetet, ez pedig Magyarországra is hatást gyakorol.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A legtöbben idén is a technikumokat választották az általános iskola nyolcadik osztályának elvégzését követően, tízből hat fiatal döntött a szakképzés mellett.
Poloska Péter kalandjai - itt vannak a legjobb mémek Magyar Péterről!
Széphalmi Juliska alá került T. Danny
Gordon Ramsay elárulta, hogyan készül a tökéletes, ropogós sült krumpli
Az egyik legnagyobb magyar bolt bejelentette: végleg csökkenti a hús árát, akár az ötödével is
Még el sem kezdődött, máris megbukott a nézőknél a Való Világ
Ebben még Ausztriát is megelőztük – megnéztük az autót, amelyből csak két darab van Magyarországon
Kondenzcsík: kell-e félnünk, ha ilyet látunk az égen?
Többen is legyőzhetik a problémákkal küzdő Verstappent - az F1-es Miami Nagydíj élőben
Klopp mosolyoghatott, pedig a Liverpool a végén két gólt is kapott
Ránk ront a hidegfront, lehűlést és esőt hoz
Csak a 80. percben cserélték be, mégis hős lett a magyar támadó + videó
Felgyújtották a Fidesz plakátjait Ózdon
A Magyar Nemzet gazdasági hétindítója.
Jelentős feszültségek terhelik a globális gazdasági környezetet, ez pedig Magyarországra is hatást gyakorol.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A legtöbben idén is a technikumokat választották az általános iskola nyolcadik osztályának elvégzését követően, tízből hat fiatal döntött a szakképzés mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.