A Tesla a második fél év lezárulásával azonnal közzétette gyártási adatait, jóllehet a cég eredményközlésére még várni kell. A negyedévben több mint kétszázezer járművet gyártottak, ami nagy ugrás minden korábbi negyedévhez képest, miközben sokan attól tartottak, hogy a globális chiphiány miatt nem sikerül teljesíteni ezt a tervet. Kétségkívül a cégnek korábban, a tömeges gyártás megindításakor ennél sokkal nehezebb problémákkal is szembe kellett néznie, olyankor Elon Musk személyesen is ott volt a legkritikusabb helyzeteknél, megoldotta, amit mások lehetetlennek tartottak, és persze biztatta munkatársait.
Ezen a nehéz szakaszon már rég túljutott a cég, és megszerezte a megfelelő tapasztalatot ahhoz, hogy a különféle logisztikai problémákat hogyan kezelje, így a chiphiány is kevésbé jelent kihívást, mint sok más gyártónál. Ráadásul a cég a gyors termelésnövelés szakaszában van, ilyenkor igyekszik minél nagyobb tartalékot biztosítani minden felhasználandó anyagból és alkatrészből. Mindazonáltal a dráguló nyersanyagárak a cégre is hatással voltak, ezért Musk nemrég bejelentette, hogy árat emelnek, ezt azonban, úgy tűnik, könnyen elbírja a piac, ami még keresleti, hisz a cég éppen azért növeli gyorsan a termelését, mert jóval több járművet is el tudna adni.

Fotó: Reuters
A gyártott típusok 99 százaléka a középkategóriás Model 3 és Model Y volt, a luxusmárkák csak a maradék egy százalékot képviselték, ami érthető a tömeges gyártás felfuttatásának időszakában. A negyedéves kétszázezres számon értelemszerűen már nem is kell olyan sokat növelni, hogy meglegyen az évi egymillió darab (amit sokan pár éve még nem tudtak elképzelni). Most ugyanakkor az egymillió darab csak egy állomás, távolról sem a végcél: a részvény árazása alapján a cég jóval többet ér, mint az évi öt-tíz millió autót gyártó cégek – igaz, ők még jórészt belső égésűeket gyártanak –, így a piac legalább tíz-, de inkább húszmilliós éves termelést vár a Teslától, és korábban Elon Musk is utalt ilyen célszámra.
Az értékesítési piacokon a korábban az egyik favoritnak számító Kínában mutatkoznak nehézségek, igaz, ez nem egyedül a Teslát érinti, sok más társaságnál is megnövekedtek a hatósági ellenőrzések, miközben a lakossági kereslet még jelentős a típus iránt. Ugyanakkor a helyi gyártók versenyére is fel kell készülni, de jó esély van rá, hogy Kína nélkül is folytatódhat a nagy növekedés, hisz a világ fejlett és így leginkább fizetőképes részében igen nagy becsben áll a márkanév. Most még jelentős Kína szerepe, hisz csak májusban 22 ezer autót adtak el, ami növekedést jelent az áprilisban bekövetkezett visszaeséshez képest, de alatta marad a márciusi számoknak.