Nagyot nőtt a Tesla autógyártása a chiphiány ellenére

A Tesla abban a szakaszban van, amikor meredeken felfuttatja jól bevált típusainak gyártását. Úgy tűnik, ezt a folyamatot a chiphiány sem zavarta meg, azonban a jelenlegi részvényár még sokszoros termelésnövekedést jelez előre.

Fellegi Tamás Péter
2021. 07. 04. 18:32
A driver recharges the battery of his Tesla car at a Tesla Super Charging station in a petrol station on the highway in Sailly-Flibeaucourt
Gyorsan nő a termelés, a cél a legnagyobbak megelőzése. Fotó: Pascal Rossignol Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tesla a második fél év lezárulásával azonnal közzétette gyártási adatait, jóllehet a cég eredményközlésére még várni kell. A negyedévben több mint kétszázezer járművet gyártottak, ami nagy ugrás minden korábbi negyedévhez képest, miközben sokan attól tartottak, hogy a globális chiphiány miatt nem sikerül teljesíteni ezt a tervet. Kétségkívül a cégnek korábban, a tömeges gyártás megindításakor ennél sokkal nehezebb problémákkal is szembe kellett néznie, olyankor Elon Musk személyesen is ott volt a legkritikusabb helyzeteknél, megoldotta, amit mások lehetetlennek tartottak, és persze biztatta munkatársait.

Ezen a nehéz szakaszon már rég túljutott a cég, és megszerezte a megfelelő tapasztalatot ahhoz, hogy a különféle logisztikai problémákat hogyan kezelje, így a chiphiány is kevésbé jelent kihívást, mint sok más gyártónál. Ráadásul a cég a gyors termelésnövelés szakaszában van, ilyenkor igyekszik minél nagyobb tartalékot biztosítani minden felhasználandó anyagból és alkatrészből. Mindazonáltal a dráguló nyersanyagárak a cégre is hatással voltak, ezért Musk nemrég bejelentette, hogy árat emelnek, ezt azonban, úgy tűnik, könnyen elbírja a piac, ami még keresleti, hisz a cég éppen azért növeli gyorsan a termelését, mert jóval több járművet is el tudna adni.

Gyorsan nő a termelés, a cél a legnagyobbak megelőzése
Fotó: Reuters

A gyártott típusok 99 százaléka a középkategóriás Model 3 és Model Y volt, a luxusmárkák csak a maradék egy százalékot képviselték, ami érthető a tömeges gyártás felfuttatásának időszakában. A negyedéves kétszázezres számon értelemszerűen már nem is kell olyan sokat növelni, hogy meglegyen az évi egymillió darab (amit sokan pár éve még nem tudtak elképzelni). Most ugyanakkor az egymillió darab csak egy állomás, távolról sem a végcél: a részvény árazása alapján a cég jóval többet ér, mint az évi öt-tíz millió autót gyártó cégek – igaz, ők még jórészt belső égésűeket gyártanak –, így a piac legalább tíz-, de inkább húszmilliós éves termelést vár a Teslától, és korábban Elon Musk is utalt ilyen célszámra.

Az értékesítési piacokon a korábban az egyik favoritnak számító Kínában mutatkoznak nehézségek, igaz, ez nem egyedül a Teslát érinti, sok más társaságnál is megnövekedtek a hatósági ellenőrzések, miközben a lakossági kereslet még jelentős a típus iránt. Ugyanakkor a helyi gyártók versenyére is fel kell készülni, de jó esély van rá, hogy Kína nélkül is folytatódhat a nagy növekedés, hisz a világ fejlett és így leginkább fizetőképes részében igen nagy becsben áll a márkanév. Most még jelentős Kína szerepe, hisz csak májusban 22 ezer autót adtak el, ami növekedést jelent az áprilisban bekövetkezett visszaeséshez képest, de alatta marad a márciusi számoknak.

A befektetőket a gyorsjelentés közzététele előtt kissé aggasztja a cég bitcoin-spekulációja: mint ismeretes, februárban másfél milliárd dollárért vásárolt a társaság a kriptodevizából, és az ezt követő jelentős árfolyam-emelkedés után a készlet tíz százalékán realizálták is a profitot még az első negyedévben. Kérdés, hogy a többivel mi a helyzet, történt-e további eladás vagy megvan a készlet, miközben az ár visszaesett nagyjából a felére a csúcsértékhez képest. Kezdetben, a legnagyobb mánia idején tetszett a befektetőknek az ötlet, de általában nem szeretik, ha egy termelőcég kockázatos eszközökkel spekulál, különösen egy olyannal, amelyik falja az energiát, így klímavédelmi szempontból romlik a megítélése.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.