Nagyot nőtt az Apple és a Google eredménye a második negyedévben

Közzétette negyedéves jelentését a két technológiai óriáscég, és egyelőre folytatódott a járvány időszakára jellemző nagy növekedés mind az Apple, mind a Google esetében. Az eredmények jócskán meghaladták az elemzői várakozásokat.

Fellegi Tamás Péter
2021. 07. 28. 18:49
Az iPhone 12-re régóta vártak azok, akik a kompakt méretet részesítik előnyben Forrás: unsplash
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok év után sem csökken az iPhone népszerűsége a telefonok piacán, sőt az iPhone 12 megjelenésével immár az egymást követő harmadik negyedévben ért el jelentős bevételnövekedést az Apple a telefonszegmensben. A tavalyi IV. negyedévben 17 százalékkal nőtt az adat az egy évvel korábbihoz képest, az idei első negyedévben 65,5 százalék volt a bővülés, a második negyedévben pedig ötven százalékkal, 39,57 milliárd dollárra nőtt az ikonikus telefonból származó árbevétel.

Az iPhone 12 sikere nem véletlen: 2017 óta ez az első típus, amely komoly változásokat hozott a korábbiakhoz képest, ráadásul az 5G hálózaton is használható, ami sok korábbi iPhone tulajdonost ösztönöz az új készülék megvásárlására. Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook az eredményt értékelve elmondta, hogy a negyedév során

sokan váltottak androidos telefonról iPhone-ra.

Az egyetlen negatívum csak az, hogy a növekvő kereslet kielégítését immár az Apple esetében is akadályozhatja a globális csiphiány, ami a vártnál jóval hosszabb ideig tart. Cook szerint ennek hatása valószínűleg a harmadik negyedévben már érződni fog az iPhone- és iPad-értékesítések alakulásában. A második fél évben az iPhone esetében még nem okozott problémát a csiphiány, de az iPad és a Mac értékesítését már kissé visszafogta.

Az iPhone 12-re régóta vártak azok, akik a kompakt méretet részesítik előnyben
Fotó: unsplash

A vezérigazgató hozzátette, hogy a csiphiány nemcsak a kínálati oldalnak, vagyis a gyártási problémáknak köszönhető, hanem a telefonok és számítógépek, tabletek iránt a járvány idején megnőtt keresletnek is, emiatt abban bízik, hogy még a hiány ellenére is két számjegyű bevételnövekedést érnek el a harmadik negyedévben. A cég teljes árbevétele a második negyedévben 36 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, így 81 milliárd dollárt ért el, a nettó nyereség pedig 21,74 milliárd dollár lett az egy évvel korábbi 11,25 milliárddal szemben. Az Apple pénztermelő képessége lenyűgöző: a cég értékét tekintve teljes joggal a legnagyobb a tőzsdei vállalatok közül 2100 milliárd dolláros piaci kapitalizációval.

Ugyancsak meglepte az elemzőket a tőzsdei értéke alapján jelenleg az ötödik legnagyobb cég, a Google, pontosabban anyavállalatának, az Alphabetnek az eredménye. Az árbevétel 61,9 milliárd dollár lett a második negyedévben, szemben az egy évvel korábbi 38,3 milliárddal (akkor az induló járvány bizonytalansága miatt a reklámozók átmenetileg visszafogták kiadásaikat). A nettó eredmény 18,52 milliárd dollár lett a a tavalyi második negyedévi 6,96 milliárddal szemben, ami részvényenként 27,26 dollárt jelent, miközben az elemzői várakozások átlaga mindössze 19,34 dollár volt.

Az árbevétel közel 80 százaléka, 50,44 milliárd dollár reklámbevételekből származott, ezen belül a YouTube árbevétele kissé hétmilliárd fölötti értékkel immár

a Netflix negyedéves, 7,34 milliárd dolláros árbevételét közelíti.

A cég szerint gyorsan növekszik azok száma, akik a YouTube videóit már a tévéjükön nézik (ez persze a Netflix esetében is így van), ezért a piac bővülése részben a hagyományos tévézés rovására zajlik, ami törvényszerű folyamat, hisz így a néző maga választja a tartalmat.

A felhőalapú üzletág, amely a Microsoft és az Amazon eredményét az elmúlt években az egekbe repítette, a Google esetében 4,63 milliárdos árbevételt hozott, de még veszteséges maradt. A veszteség mértéke 591 millió dollár, ami nagy javulás az egy évvel korábbi 1,43 milliárdos értékhez képest. Az üzletág vélhetően rövidesen nyereségessé válik, kérdés, hogy fel tud-e majd úgy futni, mint az említett két cég esetében.

A Google óvatos a harmadik negyedéves előrejelzéssel kapcsolatban, miután a járvány utáni újranyitás óhatatlanul csökkenti a számítógépek előtt töltött időt, így a reklámbevételek is nehezen becsülhetőek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.