Gyakran előfordul, hogy amikor egy teherautó befordul a mellékutcába, nem veszi észre, hogy mellette, vele párhuzamosan kerékpáros halad, és elüti.
Az ilyen ütközés akár halálos következményekkel járhat.
Németországban évente körülbelül hetven kerékpáros hal meg teherautóval való ütközésben, és 665-en súlyosan megsérülnek. Ezek közül a balesetek közül minden harmadik kanyarodás közben történt.
A technika mai állása mellett könnyen megoldható, hogy elektronikus rendszer, úgynevezett kanyarodási asszisztens segítse a sofőrt. Ezek a rendszerek
folyamatosan figyelik a teherautó melletti területet, és figyelmeztetik a sofőrt, ha kerékpáros tartózkodik a jármű oldala mellett.
Ez a többlettudás akár életeket menthet. Érthető tehát, hogy az unió közúti biztonsági programja a közösség minden országában kötelezővé kívánja tenni az új járművek forgalomba helyezése alkalmával: 2022-től a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű teherautókat, 2024-től minden teherautót fel kell szerelni ilyen rendszerekkel. A már forgalomba helyezett járművek ezután is tovább közlekedhetnek az elektronikus asszisztens nélkül.
Kérdés, hogy ha az új járműveket kötelezően felszerelik ilyen berendezéssel, akkor az úton lévő sok millió teherautó miért veszélyezteti továbbra is a védtelen közlekedőket.
Németországban a közlekedési minisztérium finanszírozási programot hirdetett, amelynek keretében a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű, forgalomban lévő haszonjárműveket utólag felszerelik kanyarodási asszisztenssel.
Akinek van teherautója, az legfeljebb 1500 eurót kap, amely számítások szerint az eszközök árának mintegy 80 százalékát fedezi.
A német autóklub, az ADAC körképet készített a piacon fellelhető, utólagosan beszerelhető berendezésekről. Ezek ára 966 és 3690 euró (350 ezer és 1,2 millió forint) között alakult, beszerelve összesen 2100 és 4650 euró (740 ezer és 1,6 millió forint) a végszámla járművenként.
Az ADAC alaposan tesztelte a kereskedelemben elérhető kanyarasszisztenseket, és arra jutott, hogy valójában csak a legdrágábbak hasznosak. Az olcsóbb berendezések rengeteg vakriasztást produkáltak, mert nem tudtak különbséget tenni az út menti tárgyak – például oszlopok, növények – és a gyalogosok, kerékpárosok között.
Az ADAC szakértői azt javasolták az Európai Bizottságnak, hogy mielőtt az egész kontinensen kötelezővé teszik a kanyarodási asszisztens bevezetését, írják elő, hogy csak valós forgalomban tesztelt eszközöket lehessen forgalomba hozni.
Emellett javasolják, hogy nemcsak az új, hanem a meglévő teherautókra is alkossanak szabályozást, és növeljék az utólag felszerelt segédeszközök finanszírozását.
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt