Kanyarodási asszisztens védi a kerékpárosokat

A kerékpárosok védelmében jövőre fel kell szerelni kanyarodási asszisztenssel minden újonnan forgalomba helyezett, 3,5 tonnánál nehezebb teherautót az Európai Bizottság tervei szerint. A német autóklub tesztelte az ilyen, jelenleg elérhető sofőrsegédeket. Javasolják, hogy a forgalomban lévő teherautókat is mielőbb lássák el kanyarodást segítő eszközzel.

2021. 08. 18. 6:10
Hajdúböszörmény, 2015. május 14. Súlykorlátozásra figyelmeztetõ közlekedési jelzõtábla mellett halad el egy tehergépjármû a 35-ös számú fõúton Hajdúböszörménynél 2015. május 14-én. A súlyos zaj- és környezeti ártalmak miatt május 13-tól kitiltották a fõút Debrecen és Hajdúböszörmény közötti szakaszáról a 20 tonna megengedett legnagyobb össztömegû tehergépjármûveket. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt Fotó: Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran előfordul, hogy amikor egy teherautó befordul a mellékutcába, nem veszi észre, hogy mellette, vele párhuzamosan kerékpáros halad, és elüti. 

 

Az ilyen ütközés akár halálos következményekkel járhat.

 

Németországban évente körülbelül hetven kerékpáros hal meg teherautóval való ütközésben, és 665-en súlyosan megsérülnek. Ezek közül a balesetek közül minden harmadik kanyarodás közben történt.

 

Teherautó gázolta halálra a kerékpárost Ócsánál Fotó: Mihádák Zoltán

 

A technika mai állása mellett könnyen megoldható, hogy elektronikus rendszer, úgynevezett kanyarodási asszisztens segítse a sofőrt. Ezek a rendszerek 

 

folyamatosan figyelik a teherautó melletti területet, és figyelmeztetik a sofőrt, ha kerékpáros tartózkodik a jármű oldala mellett.

 

Ez a többlettudás akár életeket menthet. Érthető tehát, hogy az unió közúti biztonsági programja a közösség minden országában kötelezővé kívánja tenni az új járművek forgalomba helyezése alkalmával: 2022-től a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű teherautókat, 2024-től minden teherautót fel kell szerelni ilyen rendszerekkel. A már forgalomba helyezett járművek ezután is tovább közlekedhetnek az elektronikus asszisztens nélkül. 

Kérdés, hogy ha az új járműveket kötelezően felszerelik ilyen berendezéssel, akkor az úton lévő sok millió teherautó miért veszélyezteti továbbra is a védtelen közlekedőket.

 

Németországban a közlekedési minisztérium finanszírozási programot hirdetett, amelynek keretében a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű, forgalomban lévő haszonjárműveket utólag felszerelik kanyarodási asszisztenssel.

 

Akinek van teherautója, az legfeljebb 1500 eurót kap, amely számítások szerint az eszközök árának mintegy 80 százalékát fedezi.

A német autóklub, az ADAC körképet készített a piacon fellelhető, utólagosan beszerelhető berendezésekről. Ezek ára 966 és 3690 euró (350 ezer és 1,2 millió forint) között alakult, beszerelve összesen 2100 és 4650 euró (740 ezer és 1,6 millió forint) a végszámla járművenként.

Az ADAC alaposan tesztelte a kereskedelemben elérhető kanyarasszisztenseket, és arra jutott, hogy valójában csak a legdrágábbak hasznosak. Az olcsóbb berendezések rengeteg vakriasztást produkáltak, mert nem tudtak különbséget tenni az út menti tárgyak – például oszlopok, növények – és a gyalogosok, kerékpárosok között.

 

Az ADAC szakértői azt javasolták az Európai Bizottságnak, hogy mielőtt az egész kontinensen kötelezővé teszik a kanyarodási asszisztens bevezetését, írják elő, hogy csak valós forgalomban tesztelt eszközöket lehessen forgalomba hozni.

 

Emellett javasolják, hogy nemcsak az új, hanem a meglévő teherautókra is alkossanak szabályozást, és növeljék az utólag felszerelt segédeszközök finanszírozását.

 

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.