– Európai uniós direktíva alapján itthon is szigorú biztonsági kereteket rögzítő jogszabályok alapján működhetnek a közúti közlekedésben részt vevő személyszállító buszok, illetve minden jármű. Ezek betartását kontinensszerte az illetékes hatóságok a közúti ellenőrzés során vagy a határátkelésnél is szigorúan ellenőrzik – mondta a Magyar Nemzetnek Jakus József. A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnökségi tagja, aki a szervezet közúti közlekedési bizottságának elnöke is, úgy folytatta: a sajnálatos módon tragikus kimenetelű, hét végi, M7-esen történt baleset kapcsán már ismert, hogy két sofőrrel vágtak neki az egynapos horvátországi utazásnak, ez megfelel az egyik legfontosabb előírásnak.
– Régen három gépkocsivezetővel teljesítették a leghosszabb buszos turistautakat, amelyek közé tartoznak a spanyol tengerpartokra tartó járatok – idézte fel a több évtizedes szakmai tapasztalatokkal rendelkező szakember. Mint mondta, a hosszabb utaknál – amelyek menetideje meghaladja a naponta engedélyezett munkaidőt a sofőröknek – menet közben tranzitszállásokat is biztosítanak a kísérő sofőröknek. Ez a többnapos, jellegzetesen tengerparti túráknál másképp nem is oldható meg.
A sofőrök munkavégzése során hetente kétszer az előírt, legfeljebb kilencórás vezetési idő egy órával meghosszabbítható, amit utóbb szabadnappal kompenzálnak
– sorolta az előírásokat Jakus József, hozzátéve, hogy a határátlépéskor a pandémia alatt bevezetett egészségügyi ellenőrzések a menetidőt, így a munkaidőt is befolyásolják.
– Az éles árversenyben a szállítmányozó cégeknek nem szabad takarékoskodniuk a biztonságon, a karbantartáson, a szervizelésen vagy például a biztosításokon sem – hangsúlyozta a MUISZ közlekedési bizottságának elnöke.
Jakus József ugyanakkor megjegyezte: a népszerű, nyaranta több ezer turistát utaztató piacon kiélezett a versenyhelyzet, és akadnak olyan szereplők, akik nyomott áron vállalnak utakat, amit csak a költségek lefaragásával érnek el, ami súlyos felelőtlenség, a szakértő szerint ezért is indokolt a tachográfok alkalmazása mellett a rendszeres közúti ellenőrzés.
Egy másik jogszabály a gépkocsivezető munka- és pihenőidejét határozza meg pontosan, amit szolgálat közben naponta, hetente teljesíteni lehet.
Ez egy nagyon fontos és nagyon kemény feltételrendszer, nem véletlenül. Például egy gépkocsivezető naponta legfeljebb kilenc órát ülhet a volán mögött, négy és fél óra után 45 perces szünetet kötelező tartani. A négy és fél órán belül pedig egyszer 15, illetve még egyszer 20 percnyi szünet miatt meg lehet szakítani a túrát, ez az utasok kényelmét szolgálja, hogy kinyújtózhassanak a többórás buszos utazás során. Ha túlvezetésen érik a sofőrt, alkalmanként 400 ezer forintos bírsággal sújthatják