– Miért éppen Tatárföldre esett a Mol választása?
– Elképesztő lehetőségeket tartogat számunkra ez az együttműködés, hiszen a Tatnyeft olaj- és földgázipari társaság nemcsak Oroszország nyolcadik legnagyobb vállalata, de mélyen elkötelezett az új technológiák bevezetése iránt, és készen áll a terjesztésre is a Tatár Köztársaságban és az egész Független Államok Közösségében (FÁK). A mostani megállapodás egy többéves tárgyalássorozat eredménye, és az a lényege, hogy a Mol-csoport hozza a technológiát, a Tatnyeft pedig biztosítja a piacot és a megvalósítási helyszínt. Ez üzleti és szakmai szempontból is értékes számunkra, hiszen a gumibitumen fontos sikertörténet a Mol-csoportnál, és
igazi büszkeséggel tölt el bennünket, ha a Kárpát-medencei tudással más népeket is segíthetünk.
Ugyanakkor ez csak az első lépés egy jóval nagyobb volumenű projektben. Szeretnénk a nemzetközi tudásmegosztást a lehető legtöbb országra kiterjeszteni, és jelentősen növelni a partnereink számát.
– Kapott a vállalat a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség kétmilliárd forint vissza nem térítendő forrásán kívül orosz vagy tatárföldi beruházási támogatást?
– Oroszországban vagy Tatárföldön nem kapott külön támogatást a projekt, de a Tatár Köztársaság elnöke, Rusztam Minnyihanov személyesen kíséri figyelemmel és támogatja a beruházást, hiszen a gumibitumengyár környezetbarát megoldást jelenthet az úthálózat-fejlesztés kihívásaira. Emellett Oroszországban is történt egy jelentős előrelépés, hiszen az építésügyi minisztérium felvette a gumibitument az építési erőforrások katalógusába, így már az egész ország területén alkalmazni lehet a terméket.
– Tervez a Mol további gumibitumen-üzemeket létrehozni külföldön?
– Nem szeretnék előreszaladni ebben a kérdésben, de annyit elmondhatok, hogy a mostani megállapodás egyik fontos célja, hogy népszerűsítsük a találmányunkat a FÁK országaiban, hiszen ez az innováció példaértékű a fenntarthatósági törekvések szempontjából is.
A technológiánk megvédi a környezetet a használt gumiabroncsok terhelésétől, hiszen lehetővé teszi, hogy a hulladékból tartósabb és biztonságosabb utakat építsünk.
Gondoljanak bele, az az innováció terjed most el a Molnak köszönhetően, amit magyar kutatók, a Pannon Egyetem és a Mol szakértői találtak ki még a 2000-es évek környékén. Úgy vigyáztunk erre a találmányra, mint a szemünk fényére, és gondoskodtunk arról, hogy az ötlet ne maradjon a tervezőasztalon: megteremtettük a gyártás feltételeit Zalaegerszegen, a tavaly átadott új gumibitumen-üzemünket pedig már évi húszezer tonna kapacitással működtetjük. Ezzel csaknem félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításához járulunk hozzá, ami nagyjából az évente keletkező magyarországi gumiabroncs-hulladék nyolc-tíz százalékát teszi ki. És hogy egy kicsit pontosabban lássuk, hogy mire elég húszezer tonna gumibitumen: ennyiből kétszáz kilométer kétszer egy sávos új főutat lehet építeni, de ha felújításra fordítanánk ezt a mennyiséget, akkor hatszáz kilométernyi utat tudnánk rendbe tenni. Egy hasonló kapacitású üzem épül most Tatárföldön is, és remélhetőleg minél több FÁK-országban.