Az egyes tevékenységi körök újragondolását javasolnák a kiskereskedelemben a Moore Hungary és az Opten új, közös felmérésének következtetéseként, az elemzők a szektor különadója miatt aggódnak a cégekért.
– Több olyan kiskereskedelmi terület van, ahol a cégek jelentős visszaesést szenvedtek el az árbevételben a járványhelyzet következményei miatt. Ezeket a szereplőket is terheli – a „szokásos” adóterhek mellett – az ágazati különadófizetési kötelezettség – közölték lapunkkal.
A 2010-től 2012-ig már alkalmazott, sávos adókulcsú kiskereskedelmi adót – amely az uniós szabályokkal is harmonizál – tavaly eredetileg a vészhelyzet idejére vezették vissza, május 1-jén. Akkor a gazdaságvédelmi akciótervben jelent meg a külön hozzájárulás kötelezettsége azokban az ágazatokban, amelyek nem veszítettek, sőt akár nyertek is a járványhatásokon. Az állandósult közteher bevételarányosan határozza meg az éves fizetendő összeget, és jellemzően a magyar piacon a legnagyobb, napi fogyasztási cikkeket, élelmiszereket árusító multinacionális áruházláncok üzemeltetői adják össze a nagyobb részét.
Megírtuk: az adó bevezetését kísérő aggodalmakra rácáfolt az élet, mivel mostanra azt mutatják a nyilvános jelentések, hogy az intézkedés nem befolyásolta jelentősen a jövedelmezőséget a fogyasztási területen. Sőt a vállalatoknak a Covid évében az adózott eredményből a külföldi tulajdonosoknak kifizetett osztalékokra is futotta.
Az már hónapok óta látszik a statisztikákon, hogy a bolti forgalom bámulatosan gyorsan talpra állt a pandémiával járó leállások, korlátozások után, így ebben a évben már a 2019-es évet meghaladó árumennyiség eladásával kezdődött a nyári idény.
Összességében fokozatos növekedést mutatnak őszig a teljes kiskereskedelemben mért forgalmi adatok, de az iparági szakértők már arra is rámutattak, hogy a bővülés árucsoportonként vagy üzlettípusonként még hullámzó. Akadnak olyan területek, ahol csak az év vége felé mutatkoznak a felkapaszkodás jelei.
A Moore Hungary és az Opten kutatása azokat a területeket szemlézte az adatsorokból, amelyek egyelőre ráfizettek a járványhelyzetre, ám a kilátások itt is – a teljes lakossági fogyasztás várt erősödésével, a jövedelemkiáramlásokkal arányosan – kedvezők. Miközben a járványhelyzet alatt otthon töltött több idő növelte például a sportszerek, a barkácsoláshoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, a számítógépek, szoftverek eladásait, kevésbé kedvező iparági pozícióból indultak újra a ruházati és cipőkereskedők, akiket a válsághelyzet legnagyobb veszteseiként tartanak számon. De kisebb mértékben csökkent a nem alapvető használati tárgyak kereskedelmével foglalkozó társaságok árbevétele és eredménye is, akárcsak átmenetileg a gépjárművek, a motorkerékpárok eladásai, amelyek azóta az olcsóbb járművek iránti kereslettel lódultak meg.
Borítókép: Nemzeti Sport