Demonstrációt tartanak ma a fővárosban a MÁV székházánál a Volánbusz Zrt. munkavállalói. A Volán visszautasítja a bérekkel és munkakörülményekkel kapcsolatos állításokat. A társaság szerint a szakszervezetek között kialakult nézeteltérés motiválja a demonstrációt.
Dobi István, a demonstrációt szervező Közlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (KDSZSZ) elnöke a tiltakozást azzal indokolta, hogy a társaságnál tavaly év végén megkötött kollektív szerződésben foglaltak a munkáltatónak előnyösek. A KDSZSZ arra figyelmeztetett, hogy a kollektív megállapodásokat aláíró szakszervezetek a baloldalhoz köthető Magyar Szakszervezeti Szövetség (Maszsz) tagszervezetei.
Együttműködésük a munkáltatóval azért is meglepő, mert a Maszsz és a konföderáció szervezetei rendszeresen bírálják a kormányt és az állami vállalatokat, legtöbbször politikailag motiválva. Kordás László, a Maszsz leköszönő elnöke korábban nyíltan támogatta Dobrev Klára miniszterelnök-jelöltségét, a napokban pedig azért mondott le tisztségéről, hogy aktívan is segítse a baloldali pártok munkáját.
A KDSZSZ a hátrányos megállapodások közül kiemelte, hogy a Volánbusznál eltörölték a heti pihenőnapon végzett munkára járó pótlék elszámolását a vezényelt munkakörben. A szakszervezet kifogásolja, hogy a saját hibás baleseteknél a kártérítési eljárásokat a tudomásszerzéstől számítva egy-két év elteltével fejezi be a Volán, addig az autóbusz-vezetőt kötelezik a kár megtérítésére.
A Volánbusz Zrt. határozottan visszautasítja Dobi István és a KDSZSZ állításait.
A társaság a Magyar Nemzetet arról tájékoztatta, hogy a KDSZSZ egyik tagszervezete – amelyet szintén Dobi vezet –, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet nem jogosult a kollektív szerződés aláírására, mindössze tárgyalási joga van a kollektív szerződéssel összefüggő tárgyalásokon, reprezentativitását csak az egyeztetések után szerezte meg.
Visszautasította a Volán a bérpótlékkal kapcsolatos kifogásokat is. A busztársaság szerint nem igaz, hogy eltörölte a vezényelt munkakörökben a heti pihenőnapon végzett munka után járó bérpótlékot, és ennek következtében hátrány érné a munkatársakat.
A Volánbusz, mint 2019 októbere egységesen működő, országos közlekedési társaság azért vezette be 2020 áprilisától – a bérmegállapodás keretein belül – az egységes autóbusz-vezetői bér- és pótlékrendszert, hogy a munkavállalók számára átláthatóbb és kiszámíthatóbb rendszert teremtsen. A 2020-as bérmegállapodásban azt is kikötötték, hogy egyetlen munkavállalót sem érhet keresetveszteség, és ennek a vállalásnak a Volánbusz maradéktalanul eleget tett.
A Volán kiemelte: a bértárgyaláson a KDSZSZ is részt vett, és egyetértőleg a bérmegállapodást is aláírta.
A Volánbusz vezetése ezt ráadásul annak ellenére tette lehetővé, hogy a KDSZSZ tagjaként működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet akkor még nem rendelkezett törvény által előírt, tíz százalékot meghaladó taglétszámmal, így rajta keresztül a szakszervezeti szövetségnek akkor még nem volt tárgyalási joga.
Borítókép: Bach Máté