Biztonságosnak tűnik a hidrogént a földgázhoz keverni 20:80 százalékos arányban, legalábbis az Egyesült Királyság Keele Egyetemének kísérlete alapján. Az intézmény HyDeploy projektjében
több mint 42 ezer köbméter hidrogént használt el 130 háztartás és a campus épületei, és a próbálkozás olyannyira sikeres volt, hogy a következő lépésben hétszáz háztartásos kísérlet előtt nyílt meg az út.
Az északkelet-angliai régióban elektrolízissel előállított hidrogénnel kísérleteztek, a felhasználóknak pedig nem volt semmi teendőjük a bojlerekkel vagy a tűzhelyekkel. Amennyiben Anglia-szerte 23 millió gázfelhasználó háztartáshoz és épülethez elérne a húszszázalékos hidrogénes keverék, úgy az Egyesült Királyság évente hatmillió tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsátana ki, ami hétszázalékos csökkenést jelent. Az arányok azért alakulnak így, mert bár a kevert üzemanyagnak az ötödét teszi ki a hidrogén, egységre vetített energiatartalma csak harmada a metánénak.
Nem csak azért előnyös, mert az égése során csak vízgőz keletkezik. Az előállítását is figyelembe véve – amelyben a vízbontáshoz megújuló forrásból származó villamos energiát használnak – részt vehet a zöldáramtermelés ingadozásának kiegyensúlyozásában is. A brit kormány a múlt hónapban tette közzé hidrogénstratégiáját, amely szerint öt gigawatt hidrogénes áramtermelő kapacitást állítana üzembe az évtized végéig. Vagyis az adott pillanatban fel nem használt zöldáramból hidrogént állítanának elő, azt pedig erőművekben hasznosítva ismét áramot termelnének. A stratégia nem tartalmazza a fűtés kiváltásának módját, mert előbb tudni kell, hogy miként viselkedik a metánnál jóval kisebb molekula a meglévő hálózatokban.
Ennek alapján arról is születhet döntés 2026-ban, hogy épüljön-e a szigetországban kísérleti hidrogénváros.
Eközben az indiai Tata Steel acélgyártó is nagy fába vágná a fejszéjét, igaz, amszterdami gyárának modernizálásához a holland kormány támogatását is várja. Az acélgyártás rendkívül energiaigényes és karbonintenzív, a Tata Steel 2030-ig szeretné a szénalapú kohóit felváltani zöldhidrogénnel működőkre. A kormány támogatását a hidrogén-infrastruktúra kiépítése és az engedélyezés terén várná. A cég IJmuidenben lévő üzeme nemcsak az egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátó Hollandiában, hanem a környezetszennyező működése igazoltan károsítja a környezetében lakók egészségét. Korábbi bejelentése szerint 2040-re állt volna át a gyár hidrogénüzemre, addig pedig egy szén-dioxid-befogó technológiát alkalmazott volna, az üvegházhatású gázt egy tengerfenék alatti tárolóban elhelyezve. Miután ezt az ötletét kritikák érték, az indiai cég most előállt az új tervével és kérésével.
Borítókép: Mint Images