Nem sokáig lehettek nyugodtak azok a befektetők, akik abban reménykedtek, hogy véget ért a kínai hatóságok szabályozási és ellenőrzési szigora a tőzsdei technológiai cégekkel szemben. Az egész folyamat azzal kezdődött, hogy a hongkongi tőzsdére készülő Ant Group igen sikeres részvényjegyzését megszakították és lefújták, egyidejűleg vizsgálatok indultak a cégnél.
Az eddig legsikeresebb kínai vállalkozó, Jack Ma által birtokolt Ant Group üzemelteti az Alipay mobilalkalmazást, amelynek több mint egymilliárd felhasználója van. A Financial Times értesülései szerint Peking két részre akarja bontani az Alipayt. Korábban a kínai hatóságok már előírták, hogy az Ant Group válassza le a cég két hitelezéssel foglalkozó részlegét: a Huabeit, amely gyakorlatilag egy hitelkártya-kibocsátó és a Jiebeit, amely kisebb összegű fedezetlen hiteleket nyújt, szervezze őket egy külön cégbe. Most azt is előírnák, hogy magát az applikációt bontsák két részre, a hitelezési rész legyen független a másiktól. Emellett
át kellene adniuk az ügyféladatokat egy részben állami tulajdonú hitelbírálati cégnek.
Az Ant különválasztott hitelezési cége óriási növekedést ért el, és a Kínában nyújtott nem ingatlanalapú hitelek immár tíz százaléka hozzájuk köthető, ami megrémítette a hatóságokat. Az Alibaba részvényei négy százalékkal estek a hírre a hongkongi tőzsdén, és a többi kínai technológiai cég részvénye is gyengült, hisz látszik, hogy a szabályozási hullám, amely erősen csökkentheti a cégek profitját, korántsem ért véget.
Egyidejűleg a kínai ipari miniszter közölte, hogy
túl sok elektromos autót gyártó cég van az országban, ezért konszolidációra van szükség.
Ez megint csak ijesztően hatott a befektetőkre, így az elektromos autókat gyártók részvényárfolyamai is csökkenésnek indultak, hisz nem lehet tudni, mit jelent az államilag kezdeményezett konszolidáció: kényszerű cégegyesüléseket, esetleg állami részesedésvásárlásokat.
A miniszter eközben azt is hangsúlyozta, hogy bővítenék a töltőhálózatot, és szeretnék, ha nőnének az elektromos autó eladások a vidéki területeken. A kínai kormány tehát támogatja az elektromos autózás gyorsabb terjedését, de kérdés, hogy eközben mit szeretne elérni a cégek számának korlátozásával.
A részvényesek attól tartanak, hogy a hirtelen jött és egyre több területre kiterjedő szabályozási hullám a nagyra nőtt vállalkozások féken tartását, állami kontrollját szolgálja, esetleg a cégek részleges államosítása által. Ez amellett, hogy profitcsökkenést okozhat, fenntartja a bizonytalanságot.