Kína feldarabolná az Alipayt

Továbbra is tart a szabályozási hullám Kínában: a legutóbbi elképzelések szerint külön kellene választani az Alipay hitelezési részlegét, ráadásul szigorú előírásokat is életbe léptetnének a tevékenységre vonatkozólag. A kínai hatóságok az elektromos autók gyártóinál is beavatkozást fontolgatnak.

Fellegi Tamás Péter
2021. 09. 14. 7:25
Peking, 2020. július 20. A kínai Alipay mobilfizetési applikáció egy okostelefonon Pekingben 2020. július 20-án. Az Alipay platformját az Ant Financial pénzügyi szolgáltató csoport, a kínai óriás Alibaba Group leányvállalata mûködteti. Az Ant Csoport bejelentette, hogy részvényeinek elsõ nyilvános tõzsdei kibocsátását tervezi. Fotó: Ng Han-kuan Forrás: MTI/AP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sokáig lehettek nyugodtak azok a befektetők, akik abban reménykedtek, hogy véget ért a kínai hatóságok szabályozási és ellenőrzési szigora a tőzsdei technológiai cégekkel szemben. Az egész folyamat azzal kezdődött, hogy a hongkongi tőzsdére készülő Ant Group igen sikeres részvényjegyzését megszakították és lefújták, egyidejűleg vizsgálatok indultak a cégnél.

Az eddig legsikeresebb kínai vállalkozó, Jack Ma által birtokolt Ant Group üzemelteti az Alipay mobilalkalmazást, amelynek több mint egymilliárd felhasználója van. A Financial Times értesülései szerint Peking két részre akarja bontani az Alipayt. Korábban a kínai hatóságok már előírták, hogy az Ant Group válassza le a cég két hitelezéssel foglalkozó részlegét: a Huabeit, amely gyakorlatilag egy hitelkártya-kibocsátó és a Jiebeit, amely kisebb összegű fedezetlen hiteleket nyújt, szervezze őket egy külön cégbe. Most azt is előírnák, hogy magát az applikációt bontsák két részre, a hitelezési rész legyen független a másiktól. Emellett 

át kellene adniuk az ügyféladatokat egy részben állami tulajdonú hitelbírálati cégnek.

Az Ant különválasztott hitelezési cége óriási növekedést ért el, és a Kínában nyújtott nem ingatlanalapú hitelek immár tíz százaléka hozzájuk köthető, ami megrémítette a hatóságokat. Az Alibaba részvényei négy százalékkal estek a hírre a hongkongi tőzsdén, és a többi kínai technológiai cég részvénye is gyengült, hisz látszik, hogy a szabályozási hullám, amely erősen csökkentheti a cégek profitját, korántsem ért véget.

Egyidejűleg a kínai ipari miniszter közölte, hogy 

túl sok elektromos autót gyártó cég van az országban, ezért konszolidációra van szükség. 

Ez megint csak ijesztően hatott a befektetőkre, így az elektromos autókat gyártók részvényárfolyamai is csökkenésnek indultak, hisz nem lehet tudni, mit jelent az államilag kezdeményezett konszolidáció: kényszerű cégegyesüléseket, esetleg állami részesedésvásárlásokat.

A miniszter eközben azt is hangsúlyozta, hogy bővítenék a töltőhálózatot, és szeretnék, ha nőnének az elektromos autó eladások a vidéki területeken. A kínai kormány tehát támogatja az elektromos autózás gyorsabb terjedését, de kérdés, hogy eközben mit szeretne elérni a cégek számának korlátozásával. 
A részvényesek attól tartanak, hogy a hirtelen jött és egyre több területre kiterjedő szabályozási hullám a nagyra nőtt vállalkozások féken tartását, állami kontrollját szolgálja, esetleg a cégek részleges államosítása által. Ez amellett, hogy profitcsökkenést okozhat, fenntartja a bizonytalanságot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.