Lassan egy éve, hogy az Ant Group rekordszintűnek ígérkező részvénykibocsátását félbeszakították, és bő fél éve zajlik Kínában az internetes cégekkel szembeni fokozott, részvénykibocsátások idején végrehajtott szigorú ellenőrzés, esetenként tiltásokkal és különösen nagy büntetésekkel. A befektetők megrémültek, a cégek tőzsdei értéke páratlan mértékben csökkent. Sokan azon gondolkoztak, hogy véget ért-e a kifejezetten értékcsökkentő műveletsorozat, és érdemes-e már a részvényeket megvásárolni, vagy újabb szigorítások következnek.
Nem kellett sokat várni: ezúttal azt jelezték a kínai hatóságok, hogy korlátoznák azt, hogyan használhatják az internetes cégek azokat az algoritmusokat, amelyek segítenek azonosítani, hogy egy adott felhasználónak mik lehetnek az igényei, mi az érdeklődési köre, és ennek megfelelően milyen terméket vagy szolgáltatást érdemes neki reklámozni.
Természetesen valamilyen szintű szabályozás, mint mindenben, itt is észszerű és szükséges. De a CNBC által megszólaltatott iparági elemzők szerint ez az intézkedés a cégek érdekeivel szembe megy, és nem zárható ki, hogy részben valóban ez a kormány célja, ahogyan az eddigi intézkedéseknél is felvetődik ez a narratíva. Kína két legsikeresebb cége, az Alibaba és a TikTok közösségi médiát üzemeltető ByteDance olyan algoritmusokra építette üzleti modelljét, amelyek azt vizsgálják, hogy egy adott felhasználó milyen oldalakat látogat, és ennek megfelelően próbálják meghatározni, hogy mire költene pénzt, vagy milyen tartalmat nézne hosszabban.
A tervezett szabályzatot nyilvánosságra hozták, szeptember 26-ig hozzá is lehet szólni, javaslatot tenni, ugyanakkor még nem határozták meg, hogy mikor élesednek a szabályok. Felvetődik ugyanakkor az is, hogyan történne a szabályok betartatása, milyen eszközöket alkalmaznának az állami hatóságok, mennyire avatkozhatnának be akár egy-egy cég működésébe ennek során.
Néhány a tervezett szabályok közül: a cégek nem alkalmazhatnak olyan algoritmusokat, amelyektől a felhasználók függővé válhatnak egy termék vagy szolgáltatás esetében, vagy túl sokat költenének. A felhasználóknak lehetővé kell tenni, hogy kikapcsolják az algoritmusokat, és törölhessék a megjelöléseket, amelyeket az algoritmus alkalmaz (ezt a böngészőkben rendszerint bármikor megtehetjük). Emellett az algoritmusok nem tehetnek túl nagy különbséget a különböző felhasználóknak ajánlott árban egy adott termék vagy szolgáltatás esetében.
A tervezet szerint a cégeknek együtt kell működniük vizsgálat esetén, és megadni minden adatot, köztük olyan kódokat, amelyek nem publikusak. Ez adatvédelmi és a szellemi joggal kapcsolatos aggodalmakat válthat ki, valamint a cégek attól tartanak, hogy ha túlságosan könnyen korlátozható a targetálás, összeomlik az üzleti modelljük, hisz például ez teszi lehetővé, hogy a közösségi média oldalakat ingyenesen lehessen használni.
A szabályozás természetesen máshol is folyamatosan változhat, és ahogy felmerülnek gyakorlati problémák (mint álhírek terjesztése, választási kampányokba való külföldi beavatkozás), az egyes államok, vagy például az Európai Unió igyekszik olyan szabályokat alkotni, amelyek ezeket a problémákat hivatottak kezelni. A szabályalkotók ugyanakkor vigyáznak arra, hogy a cégeik jogait, üzleti lehetőségeit ne korlátozzák indokolatlanul, ne lehetetlenítsék el működésüket.
Borítókép: Aly Yong