A minap hirdetett győztest a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. az M60-as gyorsforgalmi út befejező, harmadik szakaszának megtervezésére.
Az új gyorsforgalmiút-szakasz Barcs és a horvát országhatár között épül majd ki, és egy autópályahíddal szeli át a Drávát
– derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből.
Az állami beruházó tavaly augusztusban hirdette ki a nyertes kivitelezőt a három részből álló projekt második ütemének megtervezésére, mely Pécset és Szigetvárt köti össze 37 kilométeren. Az első két szakaszra már egyaránt elkészült a környezetvédelmi hatástanulmány, a megvalósíthatósági tanulmány, valamint környezetvédelmi engedélyekkel is rendelkeznek.
A soron következő tervezési feladat harmadik, egyben befejező részeként új nyomvonalon épülhet meg a három kilométeres hosszúságú, kétszer két sávban létesítendő gyorsforgalmi út. Kezdőpontja a Barcson áthaladó 6-os főút, és az országhatárt képező Dráva folyónál végződik. Bár maga a határhíd tervezése nem feladata a közbeszerzés nyerteseinek, ám
a tervezés során az út magassági vezetésében figyelembe kell venni egy leendő átkelő útpályájának megfelelő elérését.
Ez azt jelenti, hogy a barcsi határátkelő, a jelenleg személy- és áruforgalmat biztosító Dráva-híd mellett egy új, a 6-os főúthoz csatlakozó, gyorsforgalmi közlekedést lebonyolító híd megépítését is tervezik – rendelkezett az állami beruházó.
Az M60-as nemcsak az érintett települések, illetve a régió szempontjából fontos, de hálózati feladatot is ellát. Az M6-os déli szakaszát számos kritika érte azért, mert kisebb a járműforgalom rajta, mint amit előzetesen vártak. Ennek egyik oka lehet, hogy az autópálya, amely észak–déli irányú út, véget ér Bólynál, nem jut el a határig, melynek túloldalán már részben kiépült, részben a közeljövőben megépül a gyorsforgalmi hálózat Szabadka felé. Ez hamarosan megváltozik, hiszen
a NIF a közelmúltban kezdte meg a kivitelezést a Bóly–Ivándárda szakaszon, amelynek révén az M6-os eléri az országhatárt.
Az M6-osból Bólynál lép ki az M60-as, amelynek jelenleg egyetlen feladata, hogy Pécsig eljuttassa a forgalmat. Csakhogy ebben a szerepében nem igazán vonzó: míg a régi 6-os főúton Pécsváradon keresztül 61 kilométeres a Szekszárd–Pécs távolság, az M6–M60 útvonalon ugyanez 86 kilométer. A kétszer két sávos gyorsforgalmin nyilván biztonságosabb és kényelmesebb a közlekedés, de ha valaki siet, az M60-as úton éppen ugyanannyi idő alatt ér Pécsre, mintha a kétszer egy sávos főúton menne.
Az M60-as nyugati irányú meghosszabbítása Szigetvár, majd Barcs felé új helyzetet teremt majd Baranya déli részén.
Ekkor már nemcsak Pécs elérése valósul meg, hanem a horvát határral párhuzamos közlekedési folyosó jön létre, amely a teljes régió átjárhatóságát javítja.
Ha a még tágabb összefüggéseket tekintjük, akkor látható, hogy hamarosan elkészül egy másik észak–déli irányú dél-dunántúli közlekedési tengely is, amely Kaposvárt köti össze az M7-es autópályával. Egy leendő Kaposvár–Szigetvár gyorsforgalmi útnak pedig mindössze 41 kilométeres távot kell áthidalni, és akkor mind észak–déli, mind kelet–nyugati gyorsforgalmi utak rendelkezésre állnak, hogy feltárják ezt a korábban igencsak nehezen megközelíthető vidéket.
Ezt a célt szolgálná
az M9-es autópálya is, amely a jelenlegi elképzelések szerint az M7-es és az M76-os csomópontjánál kilépve, Marcali és Kaposvár felől érkezik meg majd a Dél-Dunántúlra.
A pillanatnyi állás szerint még nem eldöntött, hogy Kaposvártól Szekszárd vagy Pécs felé épül tovább, illetve hogy a 2002-ben megépült szekszárdi Duna-hídon vagy a most elhatározott új mohácsi autópálya-átkelőn jut át a Duna–Tisza közére. Bármelyik elképzelés lesz a befutó, a végcél mindenképpen Szeged.
Fotó: MTI/Varga György