Újabb kínai korlátozás, ezúttal a közösségi médiában

A világszerte népszerű videómegosztó kínai változata alkalmazkodik a szigorú kormányzati előírásokhoz. A 14 év alatti gyerekek kevés hozzáférési időt kapnak, este tízkor villanyoltás.

Fellegi Tamás Péter
2021. 09. 21. 6:30
Man walks past a sign of ByteDance's app TikTok, known locally as Douyin, at an expo in Hangzhou
Így vagy úgy, de új gazdához kerül a fiatalok legkedveltebb közösségi alkalmazása Fotó: Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A TikTok az ifjúság körében a legnépszerűbb internetes alkalmazás világszerte, úgy tűnt, kivételesen egy nem amerikai cég is elérheti ezt. Kínának ez akár nagy presztízsnyereség is lehetne, és a népszerűséget az sem tudta megtörni, hogy az előző amerikai elnök, Donald Trump korlátozni akarta az alkalmazást vagy amerikai cégek bevonására kényszeríteni a tulajdonosokat.

Trump elnöksége véget ért, az alkalmazás vidáman működik tovább. Azonban most saját hazájában kezdték korlátozni a mozgásterét, ami ráadásul nem elszigetelt jelenség, hisz a kínai szabályozók egymás után hozzák meg a technológiai cégeket korlátozó törvényeket, és mindezt szokatlanul szigorú, esetenként részvényjegyzés idején végrehajtott ellenőrzésekkel egészítik ki.

A TikTok anyacége, a ByteDance is fontolgatta a tőzsdére menetelt, de amióta ezek az események zajlanak, leállt a folyamat. Most pedig a cég kénytelen alkalmazkodni azokhoz a szabályokhoz, amelyek korlátozzák egy adott kor alatt bizonyos internetes alkalmazások elérését, ahogy mondják, vigyázva az ifjúság egészséges fejlődésére, de miután máshol ilyen nincs, inkább az állami kontrollról vagy akár a szocialista ifjúság neveléséről beszélhetünk, aminek már van múltja az országban.

A cég vállalta, hogy helyi alkalmazását 14 éves kor alatt csak napi negyven percet lehet használni, este 10-től reggel 6-ig pedig elérhetetlenné teszik számukra. Ehhez persze azonosítani is kell a felhasználót, ezt elő is írták a netes cégeknek; nagyjából olyan az azonosítás, mint nálunk egy bankszámlanyitásnál.

Kérdés, hogy ezek a szabályozások mennyire befolyásolják a platformot üzemeltető cég általános sikerét. A versenytársak nem ülnek ölbe tett kézzel: a YouTube máris ajánl olyan alkalmazást, ami a TikTok mintájára a telefon formátumában, állóképpel tölti fel és mutatja be a rövid videókat. Ezzel nyilvánvalóan a TikTok nemzetközi közönségét célozza, ami persze sokkal sikeresebb, ha a cégről a mostanihoz hasonló hírek látnak napvilágot. Önmagában a felhasználókat nyilván nem zavarja, hogy kínai társaikra milyen szabályok vonatkoznak, de ha csak a gondolat felmerül valakiben, hogy a nemzetközi változatot is érinthetik hasonló változások, máris átvált konkurens változatra.

A korlátozások mindenképpen hátrányosak a kínai cégeknek – kérdés, hogy ez mikor ér el olyan szintet, ami már a kínai gazdaság egészét is visszavetheti.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.