A program célja, hogy a részt vevő országokban a gyermekes családok körében további egy-három százalékkal növekedjen a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás a 2017–18-ban mért évi négy százalék növekedés után.
A NAK szerint az is kiemelten fontos, hogy a kampány céljaival összefüggésben javuljon a fogyasztói tudatosság, növekedjen a jó minőségű hazai szezonális termékek iránti kereslet, és erősödjön a hazai zöldség- és gyümölcságazat.
A spárgáról és az őszibarackról szóló rendezvények után a gombáról szóló harmadik workshop helyszíne a Korona Gombaipari Egyesülés demjéni termesztőhelye volt. A rendezvényen elhangzott: a hazai gombatermesztés az EU-csatlakozást követően visszaesett, és ma is jóval alacsonyabb szintű, mint célszerű lenne. Ezt az is mutatja, hogy
Lengyelország 40-szer annyi gombát termeszt, mint Magyarország, ami egy főre vetítve tízszeres érték, miközben a gomba egyik legnagyobb előnye, hogy igen komoly természetes D-vitamin-forrás, amely a Covid-járvány időszakában különösen felértékelődött.
– A gomba a közhiedelemmel ellentétben nem zöldség – emelte ki Rácz Gergely, a Korona Gomba tulajdonosa. Majd elmondta, hogy bár a gomba rendkívül egészséges, itthon mégis keveset fogyasztunk belőle, nagyjából 1-1,5 kilogrammot évente, míg Nyugat-Európában ennek a mennyiségnek a kétszerese jellemző.
Szendrei László, a NAK Heves megyei elnöke hangsúlyozta, hogy a program nagyon hasonló célért, a zöldségek és gyümölcsök megismertetéséért és népszerűsítéséért dolgozik annak érdekében, hogy a hazai zöldség- és gyümölcsfogyasztás tovább emelkedjen, és megközelítse a WHO által ajánlott napi minimummennyiséget, a 400 grammot. Az idei évben a 14–18 éves korosztállyal bővült a program célcsoportja, így a használt kommunikációs eszközök és csatornák köre is szélesedett. Még hangsúlyosabbá váltak a fiatalok körében népszerű platformok, mint az Instagram vagy a TikTok.
Az Európai friss csapat gombás receptjeit érdemes otthon is kipróbálni, mert gyorsan elkészülnek, és igazán ízletes, gyerekbarát fogások. (A receptek a www.frutti-veggi.hu/receptek oldalon érhetők el.)
A kampány finanszírozását az EU nyolcvan százalékban vállalja, ami a NAK esetében 1,2 millió euró támogatást jelent.
(Borítókép: Biogomba a fülöpjakabi ökogazdaságban. Fotó: Havran Zoltán)