Fontosabb a külcsín, mint a belbecs

A magyar mobiltelefon-előfizetők zöme a szolgáltatókra, esetleg ismerőseire, családtagjaira bízza magát akkor, ha új előfizetői csomagra váltana. Pedig spórolni könnyen lehetne egy-egy váltással, a jó döntés érdekében tájékozódni azonban már sokkal nehezebb. Az ügyfelek inkább a készüléket újítják meg gyakrabban, semmint a tarifákat.

Horváth Éva
2021. 10. 04. 6:18
A telefonon megkeresett azt hiszi, egy kutatásban segít, valójában egy erőszakos kampány áldozata. Fotó: John G. Mabanglo Forrás: MTI/EPA/John G. Mabanglo
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Nem lehet azt mondani, hogy tudatos fogyasztók a magyar mobiltelefon-előfizetők. A piacon több mint ezerféle tarifacsomag van, amelyeket, ha rendszeresen szondáznák a fogyasztók, akár havi tízezer forintot is spórolhatnának – hangsúlyozza lapunknak a mobilcsomagok összehasonlításával foglalkozó BillKiller társalapítója. Halmai Attila azonban rögtön megjegyzi azt is, 

ha abból indulunk ki, hogy csak a csomagokhoz kapcsolódó általános szerződési feltételek megismeréséhez mintegy 660 oldalon kellene átrágnia magát az ügyfélnek, máris érthető a tartózkodás a váltástól.

A BillKiller reprezentatív felmérése szerint a hazai mobiltelefon-előfizetők legnagyobb arányban nem független forrásból, hanem közvetlenül a szolgáltatók hirdetéseiből, értékesítőitől tájékozódnak a tarifacsomagokról. A döntés meghozatala előtt még az ismerőseire, családtagjaira is kevésbé hallgat az átlagos magyar mobilhasználó, aki – a legfrissebb statisztikák szerint – havonta 221 perc hívást indít és 4,4 gigabyte adatot használ. Nem meglepő tehát, hogy amíg a magyarok kétharmada két-három évente cseréli le a telefonját, mobilcsomagot tízből nyolcan öt évnél is ritkábban váltanak, hol­ott folyamatosan újabb és újabb ajánlatok jelennek meg a piacon.

Az üzletekben az eladók készségesen segítenek, ám gyakran az aktuális akciókat ajánlják 

– Vajon egy versengő piacon milyen mértékben tekinthetünk tudatosnak egy olyan előfizetői döntést, amelyet elsősorban maguk a szolgáltatók befolyásoltak hirdetésekkel vagy személyes tanácsadással? – teszi fel a kérdést Halmai Attila. Majd rögtön megjegyzi, nem véletlen, hogy az előfizetők inkább nem váltanak, miután az ajánlatok tucatnyi szempontban különböznek egymástól, amelyeket meglehetősen nehéz összevetni a honlapjukról vagy az értékesítőiktől összeszedett információkból. Miközben az átlag előfizető hónapról hónapra átlagosan nagyjából ötezer forinttal többet fizet, mint kellene – fűzi hozzá a szakember.

Az előfizetők az esetek 70 százalékában az ár alapján teszik le a voksukat egyik vagy másik ajánlat mellett. 

Ők legnagyobb arányban, pontosan 48 százalékban a szolgáltatók web­oldalát használják információs forrásként, míg 31 százalékban közvetlenül az üzletekben tájékozódnak a lehetőségekről. Ez utóbbi főleg a 60 évnél idősebbekre jellemző. A közvetlen személyes környezet véleményére a felhasználók 27 százaléka hagyatkozik, az olyan független forrásokra, mint a szolgáltatás-összehasonlító portálok vagy az újságcikkek, csak hozzávetőleg minden tizedik felhasználó épít.

– A fogyasztókban a mai napig élénken él az a felfogás, hogy egy szolgáltatóváltás hosszas procedúrával és bokros adminisztratív teendőkkel jár. A gyakorlat azonban már nem ezt igazolja – hívja fel a figyelmet Halmai Attila. Érdemes megvizsgálni, hogy mi a fogyasztási szokásainkhoz leginkább illeszkedő ajánlat – például egyre kevesebben SMS-eznek –, és ahhoz igazítani az előfizetői csomagot. A BillKiller applikációja eddig több mint négyezer ügyfélnek átlagosan 55 700 forintot kalkulált megspórolható összegként a jelenlegi mobilcsomagjukhoz képest egyéves időtartamra vetítve, amelynek összesített összege meghaladja a 225 millió forintot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.