Milliárdos piacra lépett be hozzánk a Google Pay

A Google Pay fizetési megoldás a hazai bankok közül elsőként idén áprilistól a K&H-nál vált elérhetővé, szeptember elejétől pedig az applikáció is megérkezett, így okosórával is használható. A tavaszi bevezetés óta eltelt hat hónapban a bank ügyfelei hatmilliárd forintot költöttek a megoldással.

Fellegi Tamás Péter
2021. 10. 23. 6:57
Áttörés várható a készpénzmentes banki szolgáltatások szegmensében Fotó: Tyler Olson Simplefoto Forrás: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év első hat hónapjában a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal belföldön összesen 520 millió alkalommal 4316 milliárd forintot költöttek a vásárlók. A tranzakciók száma 18 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, az érték pedig 19 százalékkal emelkedett a Magyar Nemzeti Bank hivatalos adatai szerint. A számokból az is látszik, hogy naponta átlagosan közel 2,9 millió vásárlásra 23,4 milliárd forintos költés jutott. Egy-egy tranzakció értéke pedig 8109 forint volt.

Összességében tehát továbbra is jelentős bővülés jellemzi a kártyás költéseket.

A K&H ügyfelei az év első felében belföldön több mint 62,5 millió alkalommal vásároltak a bankkártyájukkal, ami 25 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a tranzakciók összege több mint 540 milliárd forintra rúgott, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg.

A K&H-nál látott forgalomnövekedésben szerepet kapott az is, hogy áprilisban elérhetővé vált a Google Pay. A rajt és szeptember vége között a K&H összesen 1,5 millió GPay-tranzakciót regisztrált több mint nyolcmilliárd forint értékben, vagyis a várakozásoknál nagyobb az új fizetési megoldás népszerűsége.

A Google Pay olyan androidos okostelefonokon vagy okosórákon használható, amely rendelkezik NFC funkcióval, ez teszi lehetővé, hogy ha az okostelefon vagy az okosóra a fizetőterminálhoz elég közel kerül, létrejöjjön a tranzakció. Ahhoz, hogy a GPay segítségével fizessen valaki, első körben digitalizálni kell a bankkártyát. Ezzel a kártya használója lényegében engedélyt ad arra, hogy a pénzintézet háttérrendszerei érzékeljék a GPay alkalmazásban megjelenő kártyát annak érdekében, hogy a jövőbeni tranzakciók létrejöhessenek. Ez egyszerű: a K&H-sok ezt a mobilbankjukon keresztül tudják megtenni. A folyamat során a mobilbank eldönti, hogy az adott kártya alkalmas-e a GPay-használatra, emellett ellenőrzi, hogy a kártya jogos birtokosa építette-e be a kártyát az alkalmazásba. Fontos, hogy a K&H-nál a GPay-be Maestro és Mastercard kártyák „tehetők” be, a Visa kártyák nem támogatottak.

A kártyadigitalizáció után már lehet fizetésre használni a GPay-t. A tranzakciók során az adott bankszámlát terhelik és az eredeti bankkártya úgynevezett „tokenizált” változataival történik a fizetés. A GPay fizetések biztonságáért is a Mastercard tokenizációs technológiája felel. Ennek lényege, hogy az elsődleges kártyaszámot virtuális tokenekre cserélik, a mobiltárca csak ezeket tárolja, a tranzakcióban is ezek vesznek részt, és kizárólag az adott eszközzel használhatók. Így az eredeti kártyaszám nincs elmentve a felhasználó okoseszközén.

Emiatt a mobilfizetés legalább olyan biztonságos, mintha a plasztik kártyával fizetnénk.

Tapasztalataink szerint a megoldás valóban igen stabil és biztonságos. A K&H előző alkalmazása ugyan valamivel gyorsabb volt, viszont néhány vásárlás után kért egy erre a célra megadott kódot, hogy ne történhessenek visszaélések. A Google Pay alkalmazása ezeket kiküszöböli, így mindig könnyedén megy a fizetés, viszont kicsit hosszabb ideig, egy-két másodpercig kell az eszközt a terminálhoz tartani, ezalatt viszont abszolút biztonságosan bonyolódik le a művelet.

Borítókép: Tyler Olson/Simplefoto

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.