Nem tudnak felpörögni az autógyárak

A koronavírus-válságnál is nagyobb gondot okoz az európai autógyáraknak a félvezetők hiánya. A szeptemberi értékesítési adatok szerint negyedével kevesebb autót adtak el, mint korábban, de ennek oka nem az, hogy ne lenne kereslet, csak éppen a gyárak kis fordulatszámon működnek.

2021. 10. 14. 6:05
Gyõr, 2020. április 28. Dolgozók autók ajtaját szerelik össze, közöttük a koronavírus elleni védekezés részeként elhelyezett fólialapok az összeszerelõ soron az Audi Hungaria Motor Kft. gyõri gyárának jármûszerelõ részlegében 2020. április 27-én. Ezen a napon sikeresen újraindult az Audi Hungaria jármûgyártása, mind a présüzemben, karosszériaüzemben, lakkozóban és a jármûszereldében. Elsõ lépésben egy mûszakban kétezer jármûgyári munkatárs kezdte meg munkáját. A jármûszereldében mûszakonként jelenleg 250 autót gyártanak, a vállalat a termelést a következõ hetekben fokozatosan szeretné felfuttatni. MTI/Krizsán Csaba Fotó: Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzeti autóipari szövetségek előzetes közlései szerint Nyugat-Európában 

az új autók értékesítése szeptemberben 887 ezer körül volt, 26 százalékkal az előző évi szint alatt – tette közzé a német Automobilwoche

Az év első felében a legtöbb országban érvényben lévő járványvédelmi intézkedések nehezítették az új autók eladását. A korlátozások június eleji enyhítésével semmi sem állhatta volna útját a tranzakciók jelentős fellendülésének, különösen azért, mert magas volt a megrendelésállomány. Csakhogy innentől kezdve jelentkeztek a kínálati oldal problémái. Sok gyártó kénytelen volt leállítani termelésének egy részét a félvezetők hiánya miatt.

Az év első felében a pandémiás korlátozások miatt fogyott kevés autó, nyár óta a csiphiány miatt gyártanak kevesebbet Fotó: MTI/PAP/Jakub Kaczmarczyk

Az Automobilwoche jelenlegi értékelése szerint 2021-ben az eladott új autók száma 10,8 millió lehet az EU-ban, vagyis nagyjából az előző évi szintet éri el. Ez az adat azonban 24 százalékkal kevesebb, mint a 2015 és 2019 közötti átlag. 

A következő évben, 2022-ben még mindig bizonytalan, hogy mekkora terhet jelent majd a félvezetők hiányából adódó probléma, és mikor lehet visszatérni a normál gyártáshoz. 

Ugyanakkor még a csiphiány megszűnése után is várhatók nehezítő tényezők. A járvány elleni intézkedések minden országban magas államadóssághoz vezettek, ami néhány évig hatással lesz a háztartások pénzügyi helyzetére. Feltételezhető, hogy az elmúlt néhány évben tapasztalt, évente több mint 14 milliós gépkocsieladások nem fognak egyhamar visszatérni Európában.

Németországban az első kilenc hónap valamivel több mint egyszázalékos mínuszt hozott. Ezzel Németország az egyetlen az öt fő piac közül, amely halmozottan elmarad az előző évtől. Az év egészére az Automobilwoche hétszázalékos csökkenésre, 2,7 millióval kevesebb eladásra számít. 

Ez lenne a legalacsonyabb adat a német újraegyesítés óta. 

A teljes 2022-es évre 3,05 millió új regisztrációt várnak. Ez 13 százalékos növekedés lenne az idei évhez képest, de még mindig 11 százalékkal kevesebb, mint a 2015 és 2019 közötti évek átlaga.

Franciaországban a szeptemberi eladások 20,5 százalékkal maradtak el az előző évitől, az első kilenc hónapot nyolcszázalékos növekedéssel zárták. Ennek ellenére 

az összesített eredmény húsz százalékkal elmarad a 2015 és 2019 közötti átlagtól. 

Az év végére 1,68 millió autóra nőhet az értékesítés, ami kétszázalékos növekedést adna. A következő évben az új regisztrációk tíz százalékkal 1,85 millió autóra növekedhetnek. Ez 12 százalékkal kevesebb lenne, mint a világjárvány előtti öt év átlaga.

Magyarországon az európainál kisebb visszaesést tapasztaltak. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) jelentése a Datahouse statisztikáját idézi, amelyből kiderült, hogy 

2021 harmadik negyedévében 29 734 új személyautót helyeztek forgalomba idehaza, ez 13 százalékos visszaesést jelent 2020 azonos időszakához képest. 

Idén az első két negyedévben rendre harmincezer feletti eredménnyel zárt a magyar újautópiac, most azonban visszaesés volt tapasztalható. Ami a márkák versenyét illeti, az első helyen továbbra is a Suzuki áll, 4491 darab személyautót helyeztek forgalomba a japán márkából. Második helyen a Toyota zárt 3028-cal, míg a harmadik a Kia lett 2506 példánnyal. Ami az egyes szegmenseket illeti, 2021 harmadik negyedévében az alsó-középkategória pörgött a legjobban, összesen 7054 darab ilyen személyautót helyeztek forgalomba. A második helyen a B-SUV (városi crossover) szegmens végzett 6939-cel, míg a harmadik helyre a C-SUV (közepes hobbiterepjáró) szegmens ért oda 4742 autóval. 

A flottavásárlók által is közkedvelt alsó-középkategória nyertese a Suzuki SX4 S-Cross lett 1567 darabbal, 

a második helyen a Kia Ceed végzett 1163-mal, míg a harmadik a Toyota Corolla lett 938 példánnyal. Az látható, fogalmazott az MGOE jelentése, hogy továbbra is a hobbiterepjárók a legkeresettebbek idehaza, és ez a tendencia nem fog egyhamar megváltozni.

Borítókép: MTI/Krizsán Csaba

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.