A novemberi visszaeséssel az EU autópiaca elmaradt az előző évi eladások számától. Tavaly január–november során 8,9 millió új autót helyeztek forgalomba az unióban – jelentette be az Acea európai ipari szövetség. A piac így elmaradt a nagyon gyenge 2020-as év adataitól, amelyet a koronavírus-zárlatok közepette produkáltak. Ugyanekkor 2,62 millió autó érkezett a német utakra. Ez tíz százalékkal volt kevesebb, mint az amúgy is gyenge 2020-ban – derül ki a Szövetségi Közlekedési Hatóság legfrissebb adataiból, közölte az Automobilwoche.de.
– A koronaválság kitörése utáni kilábalás helyett tovább csökkent az értékesítés – mondta Reinhard Zirpel, a Nemzetközi Gépjárműgyártók Szövetségének (VDIK) elnöke.
A válság előtti 2019-es évhez képest összesen egymillióval kevesebb új autóra adtak le rendelést. Akkor 3,6 millió új autót adtak át a vevőknek Németországban. A tartós csökkenés fő oka a félvezetők hiánya volt. A vásárlók több autót rendeltek, a gyártók azonban a szűk keresztmetszetek miatt ezt csak részben tudták kielégíteni – közölte Zirpel.

Mindeközben a VDIK szeretné azt hinni, hogy idén helyreáll a német autópiac. A szövetség december elején mintegy hárommillió új autóval számolt a 2022-es évre, ami 15 százalékos növekedés lenne a múlt évhez viszonyítva. Ennek azonban az a feltétele, hogy a szállítási keresztmetszetek normalizálódjanak, és a gyártóknál a magas rendelésállomány feldolgozható legyen. Az EY tanácsadó cég ezt valószínűtlennek tartja, szerintük a csiphiány 2022-ben is jelentős termelési veszteséget okoz, a remélt piaci fellendülés egyre távolodik.
Az autóipar általános visszaesése nem vonatkozik az elektromos autókra. Ez nem csoda, hiszen a kormányok számos európai országban bőkezűen, autónként több millió forinttal, közpénzből támogatják az elektromos autók vásárlását.
Egy nemrég megjelent elemzés kimutatta, hogy a jómódú országokban még ma is közvetlen összefüggés van a támogatás és a vásárlási kedv között.
A német közlekedési hatóság szerint a 2,62 millió új járműből csaknem 356 ezer teljesen elektromos volt. Ez 83 százalékkal több, mint 2020-ban, és az új gépjárművek 13,6 százalékos arányának felel meg. Eközben a hibrid hajtások részesedése csaknem 29 százalék volt. Új megrendeléseik száma 43 százalékkal, csaknem 754 600-ra nőtt.