A félvezetők hiánya okozta válság után a magnézium lesz a következő alapanyag, amelynek nem elegendő mennyisége problémát okoz az autóiparnak. Bernd Martens, az Audi korábbi beszerzési igazgatója és Dirk Hecht ingolstadti közgazdászprofesszor arra számít, hogy ahogyan
Kína uralja a félvezetők piacát, ugyanúgy szinte monopóliuma van a magnézium kereskedelmében, ugyanis a globális termelés 87 százalékát ellenőrzi
– közölte Dirk Hecht az Automobilwoche.de hírportál kérdésére válaszolva. A súlyos magnéziumhiány már ma is rekordárakhoz vezetett, amely globális piaci torzulásokat és hatalmas zavarokat okoz az ellátási láncban. Eközben az utánpótlást biztosító politikai-stratégiai intézkedések nem születtek meg.
– A jelenlegi félvezetőhiányt nem csak a koronavírus-járvány okozta – mondta Bernd Martens, bírálva a beszerzőket, hogy még mindig nagyrészt a pillanatnyi költségek vezérlik őket. Eközben Kína hatékonyan hajtja végre az alapvető technológiák ötéves terveit. – Az ellátási lánc szűk keresztmetszetei és a magnézium rekordárainak jelenlegi példája, csakúgy, mint néhány évvel korábban a ritkaföldfémek esetében tapasztalható árhullámok, megmutatják, hogy a korábbi megközelítés zsákutcába vezetett.
A német és az európai uniós iparpolitika figyelmen kívül hagyta a nyersanyagok kitermelésébe és az alapvető technológiák, például az akkumulátorok, félvezetők előállításába való befektetést.
Emiatt komoly függőség alakult ki, ami versenyhátrányt jelent a világpiacon. Kínának esélye sem volt felzárkózni a hagyományos autógyártó nemzetekhez, amíg a belső égésű motorok jelentették az autóközlekedés alapját. Az elektromos meghajtásra való áttéréssel viszont egy startup ugyanakkora eséllyel kezdi a versenyt, mint a százéves múlttal rendelkező autógyártó – fejtette ki Bernd Martens.
Ami a világ jelentős részén termeléskiesést, elbocsátásokat és drágulást hozott, bizonyos területeken hatalmas árbevételt és profitot eredményezett. A világ legnagyobb csipgyártója, a Taiwan Semiconductors (TSMC) tavaly a vártnál jobb üzleti eredményt ért el, köszönhetően az utolsó negyedévben még inkább felpörgött félvezető-keresletnek. A TSMC rekordtöbbletet, több mint 166 milliárd tajvani dollárt, körülbelül 5,3 milliárd eurót realizált októbertől decemberig. Ez 16,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A most kezdődött első negyedévben
a cégcsoport továbbra is erős keresletre számít, amit többek között az autóipari szegmens folyamatos élénkülése támogat.
Az év eleji árbevétel-előrejelzésével a csoport a piaci várakozásokat is felülmúlta: a TSMC az első három hónapra 16,6-17,2 milliárd dolláros árbevételcélt jelentett be. A csoport 42-44 százalékos üzemi haszonkulcsot céloz meg, amely az utolsó negyedévben 41,7 százalék volt.
A TSMC a csipek és alaplapok előállítása terén a világ legnagyobb szerződéses gyártója, egyben Ázsia legnagyobb vállalata. A vásárlói között van többek között az iPhone-t gyártó Apple is. A félvezető-alkatrészek iránti óriási kereslet kiszolgálására
a TSMC rengeteg pénzt szándékozik új kapacitások kiépítésébe fektetni, idei beruházási költségvetését 40-44 milliárd dollárra tervezte a cégcsoport.
Versenytársai, a Samsung és a Globalfoundries ugyancsak milliárdokat fektetnek be új csipgyártó gépekbe.
Borítókép: Félvezetőgyártó üzem Kínában (Fotó: AFP)