időjárás 4°C Natália 2022. december 9.
logo

Még az ág is húzza az autóipart

Jámbor Gyula
2022.01.15. 10:05 2022.01.15. 10:49
Még az ág is húzza az autóipart

A következő autóipari hiánycikk a magnézium lesz két neves beszerzési szakértő szerint, akik bírálják az uniós döntéshozókat, amiért az elektromos meghajtásra való átállás kiszolgáltatottságot hoz magával. A csiphiány már eddig is sok kárt okozott Európában, ugyanakkor mások igencsak jól profitáltak belőle.

A félvezetők hiánya okozta válság után a magnézium lesz a következő alapanyag, amelynek nem elegendő mennyisége problémát okoz az autóiparnak. Bernd Martens, az Audi korábbi beszerzési igazgatója és Dirk Hecht ingolstadti közgazdászprofesszor arra számít, hogy ahogyan 

Kína uralja a félvezetők piacát, ugyanúgy szinte monopóliuma van a magnézium kereskedelmében, ugyanis a globális termelés 87 százalékát ellenőrzi 

– közölte Dirk Hecht az Automobilwoche.de hírportál kérdésére válaszolva. A súlyos magnéziumhiány már ma is rekordárakhoz vezetett, amely globális piaci torzulásokat és hatalmas zavarokat okoz az ellátási láncban. Eközben az utánpótlást biztosító politikai-stratégiai intézkedések nem születtek meg.

A Mercedes gyártósorai is több alkalommal leálltak a csiphiány miatt Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek

– A jelenlegi félvezetőhiányt nem csak a koronavírus-járvány okozta – mondta Bernd Martens, bírálva a beszerzőket, hogy még mindig nagyrészt a pillanatnyi költségek vezérlik őket. Eközben Kína hatékonyan hajtja végre az alapvető technológiák ötéves terveit. – Az ellátási lánc szűk keresztmetszetei és a magnézium rekordárainak jelenlegi példája, csakúgy, mint néhány évvel korábban a ritkaföldfémek esetében tapasztalható árhullámok, megmutatják, hogy a korábbi megközelítés zsákutcába vezetett. 

A német és az európai uniós iparpolitika figyelmen kívül hagyta a nyersanyagok kitermelésébe és az alapvető technológiák, például az akkumulátorok, félvezetők előállításába való befektetést. 

Emiatt komoly függőség alakult ki, ami versenyhátrányt jelent a világpiacon. Kínának esélye sem volt felzárkózni a hagyományos autógyártó nemzetekhez, amíg a belső égésű motorok jelentették az autóközlekedés alapját. Az elektromos meghajtásra való áttéréssel viszont egy startup ugyanakkora eséllyel kezdi a versenyt, mint a százéves múlttal rendelkező autógyártó – fejtette ki Bernd Martens.

Ami a világ jelentős részén termeléskiesést, elbocsátásokat és drágulást hozott, bizonyos területeken hatalmas árbevételt és profitot eredményezett. A világ legnagyobb csipgyártója, a Taiwan Semiconductors (TSMC) tavaly a vártnál jobb üzleti eredményt ért el, köszönhetően az utolsó negyedévben még inkább felpörgött félvezető-keresletnek. A TSMC rekordtöbbletet, több mint 166 milliárd tajvani dollárt, körülbelül 5,3 milliárd eurót realizált októbertől decemberig. Ez 16,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A most kezdődött első negyedévben 

a cégcsoport továbbra is erős keresletre számít, amit többek között az autóipari szegmens folyamatos élénkülése támogat. 

Az év eleji árbevétel-előrejelzésével a csoport a piaci várakozásokat is felülmúlta: a TSMC az első három hónapra 16,6-17,2 milliárd dolláros árbevételcélt jelentett be. A csoport 42-44 százalékos üzemi haszonkulcsot céloz meg, amely az utolsó negyedévben 41,7 százalék volt.

A TSMC a csipek és alaplapok előállítása terén a világ legnagyobb szerződéses gyártója, egyben Ázsia legnagyobb vállalata. A vásárlói között van többek között az iPhone-t gyártó Apple is. A félvezető-alkatrészek iránti óriási kereslet kiszolgálására 

a TSMC rengeteg pénzt szándékozik új kapacitások kiépítésébe fektetni, idei beruházási költségvetését 40-44 milliárd dollárra tervezte a cégcsoport. 

Versenytársai, a Samsung és a Globalfoundries ugyancsak milliárdokat fektetnek be új csipgyártó gépekbe.

Borítókép: Félvezetőgyártó üzem Kínában (Fotó: AFP)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.