Néhány újdonsággal, illetve az eddigi legnagyobb költségvetéssel indították útjára az idei roncsautóprogramot Romániában. Két fontos módosítás kívánkozik a híradások élére:
a leadandó gépkocsiknak legalább hat éve szerepelniük kell a belföldi nyilvántartásban, ugyanakkor két autót is le lehet adni,
ebben az esetben a vásárló kilencezer lejes (kétezer euró) bónuszban részesül.
Ha az új jármű károsanyag-kibocsátása nem haladja meg a 120 gramm szén-dioxid/km szintet vagy ha cseppfolyósított gázzal is üzemeltethető, a vásárló 1500 lejes (háromszáz euró) ökobónuszban részesül. Hibrid gépkocsi esetében az ökobónusz értéke háromezer lej (606 euró). Tizenöt évnél régebb gyártott, illetve Euro 3-as vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású autóért további 1500 lejes ökobónusz jár. Motorkerékpár vásárlása esetén a leadott roncsautóért hatezer lejt számítanak be, ehhez társulhatnak az ökobónuszok.
Kiemelt besorolást kapnak azok a leendő vásárlók, akik elektromos vagy hidrogénmeghajtású személygépkocsira váltanak: 51 ezer lejes (10 300 euró) bónusz jár, a plug-in hibridre pedig 26 ezer (5250 euró). Két roncsautó leadása esetén ezek az összegek 54 ezer, illetve 29 ezer lejre nőnek, plusz a 15 évesnél öregebb és Euro 3-as vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású autóért járó ökobónusz. A folyósított támogatás összege azonban nem haladhatja meg az új gépkocsi értékének felét.
Mindehhez az eddigi évek legnagyobb költségvetését – 1,24 milliárd lej – társítják
– jelentette be a programindító sajtótájékoztatón Tánczos Barna környezetvédelmi miniszter. A program kiszámíthatósága érdekében a következő években évi tízszázalékos költségvetés-emelést is terveznek.
„Románia az országos helyreállítási tervben vállalta, hogy 2026-ig 250 ezer 15 évesnél régebbi gépjárművet von ki a használatból. Az is céljaink közé tartozik, hogy
ne csak az új autót vásárolni akarókat segítsük és ösztönözzük, hanem azokat is, akik egyszerűen megszabadulnának a szennyező autóiktól,
de nem kívánnak újat cserébe” – fogalmazott a tárcavezető.
Az elmúlt évtized programjainak ösztönző hatását, illetve a romániai környezetvédelmi mentalitás változását jelzi, hogy miközben az idei év első hónapjában 42,8 százalékkal több gépkocsit helyeztek forgalomba Romániában, mint egy évvel korábban, a környezetkímélő autók bejegyzése 95,5 százalékkal ugrott meg, elérve a 17,9 százalékos piaci részesedést. Ezzel első ízben haladta meg a dízelüzemű személyautókét.
Mindez olyan körülmények között, hogy
2020 végén Romániában még alig félezerre rúgott az elektromos meghajtású személygépkocsikat kiszolgáló töltőállomások száma,
legalábbis az Alternatív Üzemanyagok Európai Figyelőjének (EAFO) honlapja szerint. Más források, mint a Lektri.co 2086-ról tudnak, amelyek közül 436 volt gyorstöltő.
Az eltérések elsődleges oka az, hogy az elektromos töltők egy részét kizárólag egy jól meghatározott ügyfélkör használhatja. Romániánál kevesebb elektromos töltőállomás csak Litvániában (179), Bulgáriában (192), Lettországban (314), Görögországban (334) és Észtországban (424) működik. Igaz, hogy az utóbbi ország területe alig húsz százaléka Románia területének, lakossága pedig tizenötöde.
Tánczos Barna a közelmúltban jelentette be, hogy a következő négy-öt év alatt 18 ezer töltőállomást építhetnek az önkormányzatok állami támogatással.
Borítókép: negyedmillió régi autót vonnak ki a forgalomból (Fotó: Hroephoto)