Öt fő trend rajzolódik ki, amelyek globális szinten meghatározhatják a gyártószektor, ideértve a magyar gyártószektor jövőjét is – foglalja össze friss elemzésében a Deloitte. A nemzetközi tanácsadó cég szerint ezek között az első az állandó munkaerőhiány problémája. A cégvezetők 38 százaléka számolt be arról, hogy 2022-ben az új munkavállalók toborzása a legfontosabb, majd ezt követi a munkaerő megtartása és az átképzés. Annak érdekében, hogy vonzóvá váljanak a gyártószektori állások, új stratégiákat kell kidolgozni – vonták le a következtetést.
A nagyvállalati tapasztalatok alapján az is világossá vált, hogy már a közeli jövőben meg kell próbálni minimalizálni a negatív hatásokat az ellátási lánc minden szintjén, így például a dráguló alapanyag- és fuvarozási költségeket vagy a lassú szállítást, amelyek rendszerszintű ellátási problémákat okozhatnak.
A gyáraknak a jövőben igyekezniük kell több lábon állni, és nem egyetlen gyártási forrásra hagyatkozni, továbbá célként tűzik ki az ellátási láncok rövidítését is. A megkérdezett menedzserek háromnegyede pedig az adatintegrációt fokozná, ezzel is könnyítve a kínálat és a kereslet átláthatóságát és tervezhetőségét.
Általános célkitűzésként, harmadikként említi a Deloitte tanulmánya a hatékonyság fokozását, főként a digitalizáció révén. Mint megállapítják, a versenyképesség növelésére a gyártási folyamat szinte minden szakaszában célravezető hasznosítani a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket, és robotizációba, mesterséges intelligenciába, felhőalapú megoldásokba, valamint az Internet of Things (IoT) és az 5G bővítésébe fektetni.
A digitalizáció fejlődésével – az internetalapú szoftverek, az összekapcsolt rendszerek és az egyre terjedő home office következtében – megnőtt a vállalatok kiberfenyegetettsége is.
A megkérdezett cégek többségét érte is az elmúlt 12 hónapban kibertámadás, főleg zsarolóvírusok és adathalászás formájában – hívták fel a figyelmet a kutatás készítői. A tanulság az, hogy nem elég csupán a digitális ostrom kivédésre felkészülni, hanem erősíteni kell a vállalatok talpra állási képességét is egy esetleges kibertámadás után. A válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy szervezetük 2022-ben jelentősebb összeget kíván invesztálni a kiberbiztonságba, negyedük legalább tíz százalékkal többet, mint az előző évben.
Végül, de nem utolsósorban a gyártószektorban is egyre inkább teret hódítanak az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási kérdések, amelyek hatására a társaságoknak évről évre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a fenntarthatósági szempontokra.
Borítókép: A Florin Zrt. a Gyárak éjszakáján (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)