Sajátos válságból rendhagyó kilábalás

A világjárvány okozta gazdasági válság sajátos okok miatt alakult ki, és a visszaesés utáni konszolidáció is hasonlóan, egyedi módon megy végbe. Miközben a kereslet látványosan növekszik, a gyártóiparnak számos kihívással kell megküzdenie. A Deloitte ötszáz amerikai nagyvállalat vezetőjét kérdezte meg a következő időszak legfontosabb feladatairól és elkerülhetetlen változtatásairól.

Horváth Éva
2022. 02. 10. 19:45
Karnok Csaba
20211112 Szeged Gyárak Éjszakája A Florin Zrt. fogadta látogatóit az üzembejárásán. Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország (DM) Fotó: Karnok Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt fő trend rajzolódik ki, amelyek globális szinten meghatározhatják a gyártószektor, ideértve a magyar gyártószektor jövőjét is – foglalja össze friss elemzésében a Deloitte. A nemzetközi tanácsadó cég szerint ezek között az első az állandó munkaerőhiány problémája. A cégvezetők 38 százaléka számolt be arról, hogy 2022-ben az új munkavállalók toborzása a legfontosabb, majd ezt követi a munkaerő megtartása és az átképzés. Annak érdekében, hogy vonzóvá váljanak a gyártószektori állások, új stratégiákat kell kidolgozni – vonták le a következtetést. 

A nagyvállalati tapasztalatok alapján az is világossá vált, hogy már a közeli jövőben meg kell próbálni minimalizálni a negatív hatásokat az ellátási lánc minden szintjén, így például a dráguló alapanyag- és fuvarozási költségeket vagy a lassú szállítást, amelyek rendszerszintű ellátási problémákat okozhatnak. 

A gyáraknak a jövőben igyekezniük kell több lábon állni, és nem egyetlen gyártási forrásra hagyatkozni, továbbá célként tűzik ki az ellátási láncok rövidítését is. A megkérdezett menedzserek háromnegyede pedig az adatintegrációt fokozná, ezzel is könnyítve a kínálat és a kereslet átláthatóságát és tervezhetőségét.

Általános célkitűzésként, harmadikként említi a Deloitte tanulmánya a hatékonyság fokozását, főként a digitalizáció révén. Mint megállapítják, a versenyképesség növelésére a gyártási folyamat szinte minden szakaszában célravezető hasznosítani a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket, és robotizációba, mesterséges intelligenciába, felhőalapú megoldásokba, valamint az Internet of Things (IoT) és az 5G bővítésébe fektetni. 

A digitalizáció fejlődésével – az internetalapú szoftverek, az összekapcsolt rendszerek és az egyre terjedő home office következtében – megnőtt a vállalatok kiberfenyegetettsége is. 

A megkérdezett cégek többségét érte is az elmúlt 12 hónapban kibertámadás, főleg zsarolóvírusok és adathalászás formájában – hívták fel a figyelmet a kutatás készítői. A tanulság az, hogy nem elég csupán a digitális ostrom kivédésre felkészülni, hanem erősíteni kell a vállalatok talpra állási képességét is egy esetleges kibertámadás után. A válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy szervezetük 2022-ben jelentősebb összeget kíván invesztálni a kiberbiztonságba, negyedük legalább tíz százalékkal többet, mint az előző évben.

Végül, de nem utolsósorban a gyártószektorban is egyre inkább teret hódítanak az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási kérdések, amelyek hatására a társaságoknak évről évre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a fenntarthatósági szempontokra. 

Borítókép: A Florin Zrt. a Gyárak éjszakáján (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.