Továbbra is új munkaerőre várnak a cégek

Továbbra is jelentős az új munkaerő iránti igényük a magyarországi vállalkozásoknak. A toborzási szándék egyaránt magas a kis- és középvállalatok és a nagyvállalatok körében. Most elsősorban a kommunikáció és média, valamint a távközlés területein a legmagasabb a bővítési hajlandóság.

Nagy Kristóf
2022. 03. 28. 16:30
2022.01.27 Szekszárd. Egy helyi kis boltban a tejet és a túrót töltik a pultba. Tej, Túró illusztrációs fotó. Fotó: Makovics Kornél Fotó: Makovics Kornél
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a legnagyobb a vállalkozások létszámbővítési szándéka a régió országai közül. A cégek harmada tervez új munkaerőt felvenni a következő időszakban – derül ki a ManpowerGroup előrejelzéséből. A Magyarországot is vizsgáló nemzetközi felmérésből kiderül, hogy nálunk nincs alapvető különbség a kis- és nagyvállalkozások között a foglalkoztatási szándékot vizsgálva, noha a 250 fő feletti cégeknek valamivel nagyobb a létszámnövelési szándékuk.

A válaszadók mindössze 19 százaléka tart elképzelhetőnek létszámcsökkentést, 45 százalékuk egyelőre nem tervez változtatást. Továbbra is létszámhiánnyal küzdenek a gyártás területén működő szereplők, ugyanakkor a legnagyobb létszámbővítési szándék immár a kommunikáció, a távközlés és a média területein mutatkozik. 

A Manpower felmérésében részt vevő ágazati piaci szereplők több mint harmada, 35 százaléka venne fel munkaerőt. A megkérdezettek 30 százaléka a kis- és nagykereskedelem területéről szintén bővítene, ezt követően a gyártás és az építőipar területei várják az új munkaerőt. Érdekesség, hogy a banki és biztosítási szektor szereplőinek 16 százaléka szintén új munkaerőt toborozna.

Egyedül a turizmus és vendéglátás területén csökkent a bővítési hajlandóság, az előző hónapokhoz képest hat százalékkal esett vissza a létszámfelvételi kedv. Szintén visszaesett a munkavállalók toborzása iránti igény a nonprofit szektorban, ám ez a csökkenés nem jelentős.

Magyarországon kimagasló a foglalkoztatási szándék, a kelet-közép-európai térség többi országában elmarad a szándék hazánktól. A V4-országokban is jóval alacsonyabb a felvételi szándék, Szlovákiában és Csehországban egyaránt 11 százalék, míg Lengyelországban öt százalék a bővítési szándék.

Hazánkon belül ezúttal a középvállalatok munkaerő-bővítési szándéka a leginkább meghatározó, de érdemi különbség nincs a vállalatméretet vizsgálva. A régiók közül Budapesten és a Dél-Alföldön keresnek új alkalmazottakat a vállalkozások, ezzel szemben a Közép- és Dél-Dunántúlon megtorpant a foglalkoztatási szándék. A felmérés még az orosz–ukrán háború kirobbanása előtt készült.

Hasonlóan más felmérésekhez a Manpower vizsgálata is azt mutatja, nem igazolódtak be azok az aggodalmak, amelyeket a minimálbér és a garantált bérminimum idei jelentős, 20-20 százalékos emelése okozott. Látható, hogy a vállalkozások ki tudják gazdálkodni a jelentős emelést, ellenkező esetben nem lenne ilyen jelentős az új munkavállalók foglalkoztatására irányuló szándék.

A vállalkozásoknak ugyanakkor nincs egyszerű dolguk: átlagosan több mint száz napot vesz igénybe a megfelelő munkavállaló felkutatása. Magyarországon a Covid-válság leküzdését követően ismét munkaerőhiány alakult ki. 

A szakemberigényt a gazdaság növekvő teljesítménye fokozza, ugyanakkor a szakképzett munkaerőért valóságos harc folyik a munkáltatók között. Ez kedvező az alkalmazottaknak, mivel nagyobb eséllyel emelkedik a bérük, vagy dönt a foglalkoztató más jóléti intézkedések mellett. 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Tolnai Népújság/Makovics László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.