Rossz hírt kaptak az édesszájúak: drágulnak a csokoládék

Az orosz–ukrán konfliktus miatt a cukor ára az egekben, a csomagolóanyagot pedig be sem tudják szerezni a gyártók.

2022. 04. 07. 13:50
null
20210331 Miskolc fotó: Bujdos Tibor BT Észak-Magyarország Nem fogy a nyuszitojás a boltokból. Fotó: Bujdos Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áremelkedés indulhat el a hazai édességpiacon is. Bár az orosz–ukrán háború ellátási gondokat egyelőre nem okozott, a cukor árára azonban jelentős hatással volt a fegyveres konfliktus kirobbanása – mondta el tegnapi sajtótájékoztatón a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Sántha Sándor szerint az alapanyagok mellett a különböző adalékanyagok, színezékek és a csomagolóanyagok is jelentősen drágultak.

A gyártók komoly nehézségekbe ütköznek a különböző termékek csomagolásainak beszerzésénél. Sok esetben nagyon hosszú szállítási határidőkkel találkoznak, s vannak olyan áruk is, amelyek jelenleg elérhetetlenek Európában. A szakember szerint mindez nagyon megnehezíti a karácsonyi időszakra való felkészülést. 

Bár a vásárlók a húsvéti édességekkel találkoznak a boltokban, a gyártók hamarosan már a karácsonyi figurák és szaloncukrok elkészítésén dolgoznak. Az idén egyébként értékben emelkedő, mennyiségben stagnáló piacra számít a szövetség. Sántha Sándor szerint az idén nagyjából 1200 tonnányi édesség találhat gazdára a húsvét előtti napokban, hetekben a hazai áruházakban, ennek jelentős része, mintegy kilencszáz tonna a különböző figurás édesség. 

Értékét tekintve a karácsonykor szokásos hétmilliárd forintosnál szerényebb, de így sem jelentéktelen forgalomra számítanak a gyártók. A tapasztalatok szerint a húsvéti ünnepkörre készülve a magyar családok összesen mintegy ötmilliárd forintot költenek édességekre.

Az elmúlt években egyébként kedvező folyamat indult el a hazai piacon is, a vásárlók egyre nagyobb hányada keresi a jó minőségű termékeket. Egy nemrég készült felmérés szerint az édességek esetében csupán a megkérdezettek 14 százalékának számít az ár. Érdekesség, hogy a magyarok egy évben átlagosan 10-11 kilogramm édességet fogyasztanak, aminek csupán az egyharmada csokoládé. A három-négy kilogrammos fogyasztással pedig az európai uniós rangsor végén kullogunk. Sántha Sándor szerint az is a minőségi termékek iránti kereslet irányába hat az is, hogy a nagy márkák piaci szerepe továbbra is meghatározó. A fogyasztók megszokták a minőséget és ragaszkodnak is hozzá. Bár a legtöbben még mindig a hagyományos édességekre szavaznak, a polcokon egyre nagyobb helyet kapnak a cukormentes áruk, valamint a különböző mentes és funkcionális termékek. Ez utóbbi kategóriába tartoznak például a vitamintartalmú édességek és a proteinszeletek is.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Észak-Magyarország/Bujdos Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.