Jelentős segítséget jelent a hazai vásárlóknak az élelmiszerárstop bevezetése, az intézkedés hatálya alá tartozó termékek körében ugyanis jelentős drágulás ment végbe a piacon – már ami a termelői árakat illeti. A kiskereskedők – a kormány döntésének értelmében július elsejéig – továbbra sem adhatják magasabb áron ezeket a termékeket, mint amilyen árat tavaly október 15-én alkalmaztak.
Az árstop február elsején lépett hatályba, azóta pedig az energiaválság mellett az orosz–ukrán háború is jelentős szerepet játszott abban, hogy Európa-szerte rohamos drágulás ment végbe az élelmiszerek piacán.
Bár a vásárlók ebből egyelőre nem sokat érzékelnek, a sertés- és baromfihús mellett az étolaj ára is nagyon megdrágult, ahogyan a tej esetében is jelentős áremelkedés történt az elmúlt hónapokban. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) jelentése szerint a nyers tej hazai termelői ára áprilisban meghaladta a kilogrammonkénti 145 forintot. Ezzel folytatódott az elmúlt hónapokban tapasztalt drágulás.
Az AKI adatai alapján az előző hónaphoz képest négyszázalékos volt az áremelkedés mértéke, míg az egy évvel korábbi szinthez képest ennél jóval jelentősebb, mintegy harmincszázalékos drágulás következett be.
Bár az exportpiacok ennél is jobban fizetnek, úgy tűnik, a hazai tejtermelő gazdaságokat a nagyobb haszon reménye sem tántorította el attól, hogy magyarországi feldolgozóknak adják el a portékájukat. A nyers tej kiviteli ára áprilisban meghaladta a 160 forintot, ami az előző évi szinthez képest csaknem 61 százalékos emelkedést jelent. Az AKI adatai szerint ennek ellenére a nyers tej kiszállítása 28 százalékkal csökkent 2022 áprilisában.
A hazai előállítású tejtermékek átadási ára is nőtt, a trappista sajt közel 32 százalékkal, a tehéntúró, a vaj, illetve a zacskós friss és a 1,5 százalékos zsírtartalmú dobozos tej ára is egyaránt 26 százalékkal nőtt egy év alatt. Míg a 2,8 százalékos zsírtartalmú tejet – amelyre az árstop vonatkozik – az előző év áprilisához képest 25 százalékkal magasabb áron vették át a feldolgozóktól a kereskedők.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a fogyasztói árak is nőttek, a trappista sajt például 37 százalékkal került többe idén áprilisban, míg a 1,5 százalékos zsírtartalmú, pasztőrözött ESL tej 23 százalékkal drágult, miközben a 2,8 százalékos UHT tej ára csupán öt százalékkal nőtt egy év alatt.
A Tej Terméktanács prognózisa szerint az uniós tejpiacon a következő időszakban is folytatódni fog az áremelkedés. Az EU nyers tej árában idén nem a történelmileg megfigyelt szezonális trend valósult meg, az árak ugyanis egész évben folyamatosan emelkedtek. A terméktanács szerint rövid távon sem láthatók jelek az árak megnyugvására.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bach Máté)