Két éve márciusban a tőzsdék hirtelen összeomlottak az akkor új, szokatlan, száz éve nem tapasztalt jellegű járvány elterjedése után. A jegybankok pénzesővel reagáltak, amire hamarosan szárnyalni kezdtek a részvényárak, pláne, hogy közben a járványt okozó vírust is sikerült kiismerni. Ugyanakkor sok országban súlyos lezárásokra, korlátozásokra került sor, a befektetők így legszívesebben azokat a részvényeket kezdték venni, amelyek még profitálhattak ebből a helyzetből. A trend a papírok egy csoportjánál mániává alakult: sokan nem vették figyelembe, hogy a járvány, még ha el is nyúlt az eredeti várakozásokhoz képest, mégiscsak átmeneti állapot volt, így
a hozzá köthető extraprofit is óhatatlanul múló jelenség.
Olyan részvényeket vizsgálunk, amelyek ára gyorsan nőtt legalább háromszorosára, azonban a csúcshoz képest hetven-kilencven százalék közötti veszteséget szenvedtek el. Nem kizárt, hogy egy részük túl mélyre esett, így most akár kedvező vételi lehetőség kínálkozik.
A leginkább klasszikus eset talán a Zoom Video Communications részvénye. A járvány idején megnőtt a sok résztvevős videókonferenciák iránti igény, az iskolai távoktatás is ezeken zajlott. A Zoom alkalmazása igen népszerű lett, a befektetők fel is kapták a részvényt, amely 2019 végétől 735 százalékkal emelkedett, mire elérte csúcsát. Egy ilyen, viszonylag egyszerű alkalmazással, amit elég a cégeknek, iskoláknak megvenni, értelemszerűen nem lehet olyan óriási árbevételt és nyereséget elérni, ami az ilyen magas árat indokolta volna, így a csúcsról 82 százalékot esett mostanra az árfolyam. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy a járvány előtti szinthez képest még mindig 46 százalék pluszban van.
A Pinterest képmegosztó közösségi média részvényét is elkapta a lendület: 378 százalékot ralizott a járvány előtti szintről a csúcsig, onnan azonban 77 százalékkal zuhant, és csak tíz százalékkal van 2019 végi értéke fölött, vagyis
a járvány csak átmenetileg volt értéknövelő tényező.
Érdemes megemlíteni egy magyarul vicces hangzású papírt, a kínai videómegosztó oldal, a Bilibili papírját. Az ár 740 százalékkal emelkedett a pandémia idején zajló rali idején, a csúcsáról azonban 84 százalékkal zuhant vissza. A cég ugyanakkor stabil, hisz árfolyama 35 százalékkal magasabb, mint a járvány előtt.