– Még ma is vizsgálódnak annak ügyében, hogy pontosan mi fertőzhette meg szalmonellával nem sokkal húsvét előtt a gyermekek körében különösen kedvelt Kinder csokoládétermékeket. Ezekből Magyarországra is érkezett, de szerencsére nálunk nem okoztak megbetegedést, szemben több más uniós országgal – hangsúlyozta lapunk megkeresésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) élelmiszer- és takarmánybiztonsági igazgatója.
Rosszul elmosott
tartály vagy galambok
Mint Pleva György emlékeztetett, egyes információk szerint, az olasz Ferrero gyártó már tavaly decemberben sejtette, hogy valami nincs rendben a gyártásnál. Egyre több szalmonellás megbetegedést jelentettek Angliából, Franciaországból, Németországból, Svédországból. A megkezdett vizsgálatok azt az eredményt hozták, hogy a fertőzést okozó termékek mind a cég belgiumi, Arlon település üzemében készültek.
A legvalószínűbb magyarázat a csokoládék egyik alapanyagául szolgáló tejtermék Salmonella Typhimuriummal való fertőzöttsége lehet, és okozhatott megbetegedéseket az Európai Unió több tagállamában. A vizsgálatok még folynak, könnyen lehet, hogy az egyik tartály volt szennyezett, ám az is meglehet, hogy a teljes igazság soha nem derül ki.
A másik eset május első napjaiban történt: szintén szalmonellaszennyezettség gyanúja miatt rendelték el Jeruzsálemben Izrael történetének legnagyobb élelmiszer-visszahívását. Pedig már hat nappal a meghozott intézkedés előtt kimutatták a baktérium jelenlétét az előzetes gyorstesztek az alapanyagban, de a visszahívási utasítást csak a végleges laboratóriumi eredmények megérkezése után adták ki. A nyomokat egy galileai gyárban végzett rutinellenőrzésen találták meg, ahol felújítási munkálatok folynak. Az épületbe ki-be röpködnek a galambok, amelyek hordozói lehetnek a fertőző baktériumnak.
Európai és hazai
ellenőrzés is van
Az Elite termékek gyártója azonban nem EU-s állam, ezért az ilyen, úgynevezett harmadik országból érkező élelmiszereket és más hasonló termékeket már az európai közösség úgynevezett határellenőrzési pontjain alapos vizsgálatoknak vetik alá, majd veszélyes eredmények esetén „riasztják” az érintett tagállamokat – mutatott rá Pleva György.
Itthon a Nébih mind a két esetben azonnal felhívta a vásárlók figyelmét, hogy a már konkrétan megjelölt termékeket ne fogyasszák el. A még pontosabb tájékoztatás érdekében pedig az internetes honlapjukon folyamatosan frissítették azon − főleg a Kinder – édességek listáját, amelyekbe jó eséllyel került a fertőzött alapanyagból. A szalmonellafertőzés jellemző tünetei egyébként a hasmenés, hányás, magas láz, de enyhébb esetben csak hőemelkedés, levertség tapasztalható, egyéntől függően a fertőzés tünetmentes is maradhat. Ám a fertőzött személy akár hónapokig ürítheti a kórokozót.
A Nébih igazgatója érdeklődésünkre elmondta, hogy az érintett Kinder-termékekből elég nagy mennyiség érkezett hazánkba, amelyről a Ferrero Magyarország Kft. fogyasztóvédelmi csoportja is folyamatosan tájékoztatta a vevőket és várta a megkereséseket. A veszélyes szériákat azonnal levették a polcokról, így ma már egészen biztosan nincsen fertőzött Kinder termék a boltokban – jegyezte meg a szakember. Az izraeli Elite-Strauss élelmiszergyártó nagyvállalat finomságaiból – csokoládékból, süteményekből, ostyákból, rágógumikból, puffasztott rizsekből – pedig kis mennyiség érkezett hazánkba, amelynek túlnyomó részét más országokba szállították tovább.
Ajánlatos megbízható
helyen vásárolni
Pleva György arra figyelmeztet, hogy utcai árusoktól, alkalmi rendezvényen kínált termékekből nem ajánlatos vásárolni. Mindig nézzük meg a lejárati dátumot; a csokoládé, édesség idővel sokat veszíthet a minőségéből vagy akár veszélyessé is válhat. Reklamáció, a fogyasztó megkárosítása vagy panasz esetén pedig mindig a gyártó az elsődleges felelős, az ilyen helyeken megvett portékáknak pedig sokszor nem lehet kideríteni az eredetét.
– Amióta Magyarország tagja az Európai Uniónak, a korábbiaknál lényegesen nagyobb élelmiszerpiac termékei felett kell „őrködnie” a nemzeti élelmiszerlánc-biztonsági hatóságnak. Ugyanakkor működik a kölcsönös felelősség-tájékoztatási rendszer is, ami viszont nagy segítség volt például már 2002-ben, amikor a Merci csokoládétermékekkel kapcsolatban merültek fel hasonló fogyasztóvédelmi problémák.
Az igazgató szerint egy-egy eset felismerésében, feltárásban és orvoslásában kiemelt segítséget jelent a fogyasztók együttműködése. A Nébih ezért minden bejelentést, panaszt, megjegyzést hasznosnak tart és szívesen vesz, hiszen soha nem lehet tudni, milyen új információ viszi közelebb a hatóságot a megoldáshoz – fűzte hozzá a szakember.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Angelika Warmuzth/DPA/DPA Picture-Alliance via AFP)