Olajársokk, infláció és elégtelen földi kiszolgálás: a légi fuvarozókat többek közt ezek a problémák nyomasztják most, hogy két szűk esztendő után a vásárlók tömegesen jelennek meg náluk. A légitársaságok világszövetsége, az IATA arra számít, hogy a válság előtti szintre való visszatérés gyorsabb lesz, mint amire előzetesen számítottak. Willie Walsh, az IATA vezetője egy rijádi konferencián elmondta, hogy
az iparág már jövőre elérheti a 2019-es mértéket. Csakhogy ez együtt jár az áremelkedéssel, különösen a repülőgép-üzemanyag drágulása miatt.
A kerozin két és félszer annyiba kerül, mint tavaly, és ez akár hatvan százalékkal is növelheti a légitársaságok költségeit – mondta Marie Owens Thomsen, az IATA vezető közgazdásza. A magas olajár miatt a jegyek mintegy tíz százalékkal drágultak, de ez nem változtat azon, hogy jelenleg egy nagyon erős fellendülést látunk, amely tovább erősödik a nyár folyamán – mondta Walsh a Reuters hírügynökségnek. Ezt az értékelést osztja az összes légitársaság, legalábbis majdnem mind: az ázsiai-csendes-óceáni térségre vonatkozóan Walsh elhúzódó szűkös időszakot jósol. Kínában a szigorú pandémiás zárlatok elfojtják a légi forgalom fellendülését.
A hagyományos társaságok között az európai piacvezető Lufthansa azt tervezi, hogy 2019-es kapacitásának 95 százalékát eléri idén nyáron, leányvállalata, az Eurowings pedig még a válság előttinél is több járatot tervez – olvasható az Aero.de portálon. Ugyanakkor
az utasoknak a nyáron meredeken emelkedő jegyárakra kell felkészülniük.
Ennek hátterében az ukrajnai háború következtében az üzemanyag, valamint a különböző repüléssel kapcsolatos szolgáltatások árának erőteljes emelkedése áll. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója további működési zavarokra számít a partnerek – például a repülőterek és a légiforgalmi irányítás – szűk keresztmetszetei miatt. Az egész évre vonatkozóan a Lufthansa a válság előtti kapacitás átlagosan 75 százalékát célozza meg.
A versenytárs Air France-KLM szintén erős keresletről számolt be. Ben Smith, a csoport vezérigazgatója már a folyó negyedévben szeretné elérni a nullszaldót, és nyáron a válság előtti kapacitás kilencven százalékát kínálni. Az első negyedévben a veszteség 552 millió eurót tett ki az egy évvel korábbi közel 1,5 milliárdos veszteség után. Eközben a forgalom több mint kétszeresére, 4,4 milliárd euróra nőtt.
Borítókép: a felhők felett: a légitársaságok jegyárbevétele idén megközelíti a 2019 előtti mértéket (Fotó: AFP/ITA Airways)