Jóval drágábban repülünk idén nyáron

Egyelőre nem tér vissza az olcsó repülőjegyek korszaka. A lezárások véget értek, az emberek utazni akarnak, és a légitársaságok ennek megkérik az árát. Igaz, hogy csak az olajár-emelkedés miatt hatvan százalékkal emelkedtek a költségeik.

2022. 05. 11. 7:35
ITALY-TRANSPORT-AVIATION-ALITALIA-ITA Fotó: HANDOUT
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olajársokk, infláció és elégtelen földi kiszolgálás: a légi fuvarozókat többek közt ezek a problémák nyomasztják most, hogy két szűk esztendő után a vásárlók tömegesen jelennek meg náluk. A légitársaságok világszövetsége, az IATA arra számít, hogy a válság előtti szintre való visszatérés gyorsabb lesz, mint amire előzetesen számítottak. Willie Walsh, az IATA vezetője egy rijádi konferencián elmondta, hogy 

az iparág már jövőre elérheti a 2019-es mértéket. Csakhogy ez együtt jár az áremelkedéssel, különösen a repülőgép-üzemanyag drágulása miatt. 

A kerozin két és félszer annyiba kerül, mint tavaly, és ez akár hatvan százalékkal is növelheti a légitársaságok költségeit – mondta Marie Owens Thomsen, az IATA vezető közgazdásza. A magas olajár miatt a jegyek mintegy tíz százalékkal drágultak, de ez nem változtat azon, hogy jelenleg egy nagyon erős fellendülést látunk, amely tovább erősödik a nyár folyamán – mondta Walsh a Reuters hírügynökségnek. Ezt az értékelést osztja az összes légitársaság, legalábbis majdnem mind: az ázsiai-csendes-óceáni térségre vonatkozóan Walsh elhúzódó szűkös időszakot jósol. Kínában a szigorú pandémiás zárlatok elfojtják a légi forgalom fellendülését.

ITA Airways Airbus A320 Landing At Amsterdam
Emelkedőben az utazási kedv. Az olasz nemzeti légitársaság gépe emelkedik a magasba Fotó: AFP/Nicolas Economou

A hagyományos társaságok között az európai piacvezető Lufthansa azt tervezi, hogy 2019-es kapacitásának 95 százalékát eléri idén nyáron, leányvállalata, az Eurowings pedig még a válság előttinél is több járatot tervez – olvasható az Aero.de portálon. Ugyanakkor 

az utasoknak a nyáron meredeken emelkedő jegyárakra kell felkészülniük. 

Ennek hátterében az ukrajnai háború következtében az üzemanyag, valamint a különböző repüléssel kapcsolatos szolgáltatások árának erőteljes emelkedése áll. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója további működési zavarokra számít a partnerek – például a repülőterek és a légiforgalmi irányítás – szűk keresztmetszetei miatt. Az egész évre vonatkozóan a Lufthansa a válság előtti kapacitás átlagosan 75 százalékát célozza meg. 

A versenytárs Air France-KLM szintén erős keresletről számolt be. Ben Smith, a csoport vezérigazgatója már a folyó negyedévben szeretné elérni a nullszaldót, és nyáron a válság előtti kapacitás kilencven százalékát kínálni. Az első negyedévben a veszteség 552 millió eurót tett ki az egy évvel korábbi közel 1,5 milliárdos veszteség után. Eközben a forgalom több mint kétszeresére, 4,4 milliárd euróra nőtt.

Borítókép: a felhők felett: a légitársaságok jegyárbevétele idén megközelíti a 2019 előtti mértéket (Fotó: AFP/ITA Airways)


 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.