Káoszt okozhat a munkaerőhiány

Nyáron előfordulhatnak fennakadások a járatkésések vagy a menetrendek módosítása miatt az európai repülőtereken – jelezték az iparági szervezetek, mivel a járvány után kontinensszerte visszatérő utasforgalom földi kiszolgálására a cégek nem tudják gyorsan pótolni a korábban leépített munkaerőt.

2022. 05. 17. 6:05
20200317 ferihegy korona virus illusztraciok havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa repülőterein mintegy kétharmadával emelkedhet a járatkésések száma a nyáron, és jelentős lehet a törlések vagy menetrend-módosítások aránya a kontinens légikikötőiben eluralkodott munkaerőhiány miatt – hívta fel a figyelmet közös közleményében az üzemeltetőket tömörítő Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa és a világszerte több mint ötven földi kiszolgáló vállalkozást tömörítő Airport Services Association.

Mint írták, Európában a vártnál gyorsabban áll helyre a légi közlekedés, emiatt az elmúlt hetekben a reptereken koncentráltan élénkült meg az utasforgalom – márciusban például hatszoros volt a növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A robbanásszerű volumenbővülés ugyan örvendetes, viszont komoly kihívásokkal is jár, mert 

romlik a turisták utasélménye amiatt, hogy a kulcsfontosságú folyamatok – például a bejelentkezés, a biztonsági átvizsgálás és a poggyászszállítás – hosszabb várakozási időt vesznek igénybe.

A szakmai szervezetek hangsúlyozták: egyelőre kontinensszerte lehetetlen a földi kiszolgálószemélyzet létszámát a növekvő utasforgalomhoz igazítani.

– A légi forgalom Covid miatti összeomlása következtében jelentősek voltak az elbocsátások ezen a területen, a munkaerő pótlása pedig a jelenlegi inflációs környezetben nehézkes, mert a járvány előtt a heti hétnapos, több műszakos munkarenddel járó biztonsági és földi kiszolgálási munkakörökben jellemzően alulfizették a dolgozókat – áll a közleményben, amely kiemeli, hogy 

az EU földi kiszolgálásra vonatkozó irányelvei mentén korábban elindított piaci liberalizáció rá­adásul rontotta a szolgáltatások minőségét, 

ami a pandémia előtt is már aggodalomra okot adó alacsony bérekkel együtt most visszaüt a rendszerre.
A gyors utánpótlást a személyzet képzése és a jelentkezők biztonsági átvizsgálásának követelményeiről szóló szigorú szabályozás is megnehezíti, a toborzás többhetes átfutási idővel járhat az egyes repülőtereken.

A fennakadások elkerülésére ezért a légikikötők üzemeltetői a repülőtársaságok együttműködését kérik annak érdekében, hogy a turistákat a káoszt elkerülve szolgálhassák ki a csúcsidőszakokban.

– A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren jelen lévő három földi kiszolgáló szervezet közül a török tulajdonú Celebi és az angol Menzies jelentős kihívásokkal nézhet szembe a nyáron – mondta a Magyar Nemzetnek Galgóczy Ferenc, a Wizz Air és a Malév GH egykori földi kiszolgáló partnere, a Budport Handling befektetője. Szerinte ugyanakkor semmi újdonságra nem számíthatnak az általuk kiszolgált légitársaságok utasai, csak a szokásos, lassú poggyászkiadás vagy az elhúzódó be-, illetve kiszállítási folyamatok következnek, ami a megszokottnál várhatóan tovább fog tartani.

– A magyar tulajdonú, jól szervezett Airport Service viszont gördülékenyen veszi majd az akadályokat, mivel a cég biztos szakmai kezekben van, munkájuk kiemelkedő, ezt a közelmúltban a Budapest Airport is elismerésben részesítette – jelezte Galgóczy Ferenc.

Kiemelte: 

az Airport Service előnye a külföldi versenytársakkal szemben az, hogy versenyképes bérekkel és kulturált munkakörnyezettel képes vonzó munkahelyeket biztosítani a földi kiszolgálásban.

– Ezek kulcskérdések a fluktuáció szempontjából, ami az érintett szektor rendkívül megerőltető velejárója. Nem lehet ugyanis a hiányzó munkaerőt egyik napról a másikra pótolni még akkor sem, ha a jelentkezők sorban állnak az ajtóban – fogalmazott.

Hozzátette: az új dolgozóknak egyrészt belépőkártyát kell igényelni, aminek a hatósági háttérellenőrzések miatt hosszabb az ügyintézési ideje, másrészt pedig elméleti és gyakorlati képzésekre van szükség az önálló feladatvégzéshez.

A szakember szerint a földi kiszolgálási piac másik kihívása a szezonalitás, mivel nyáron egyes légitársaságok lényegesen több járatot üzemeltetnek, mint az év többi időszakában.

– Ezeknek a kiszolgálását vagy az alapállomány túlóráztatásával lehet megoldani, ami a szabadságolások ­miatt nem egyszerű feladat és megerőltető a munkavállalóknak, vagy pedig fel kell venni egy úgynevezett pufferállományt, amelynek a képzése, munkába állítása ugyancsak időigényes, költséges folyamat – mondta.

Borítókép: A hosszabb várakozási idő rontja az utasélményt (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.