Már személyi igazolványt kértek az étolaj vásárlásakor egy német Lidlben

Az orosz–ukrán háború kitörése óta alig van napraforgóolaj a német szupermarketekben.

Forrás: VG.hu, Növekedés.hu2022. 05. 13. 15:30
Budapest, 2022. február 1. Hatósági áras finomított napraforgó-étolaj a fõvárosi Corvin Plazában található Príma üzletben 2022. február 1-jén. A kormány február 1-jétõl több alapvetõ élelmiszer árát befagyasztja a tavaly október 15-ei szinten. Az élelmiszerárstop célja, hogy megvédje a magyar lakosságot a koronavírus-járvány és az elszabadult európai energiaárak miatt Magyarországra is begyûrûzõ élelmiszerár-növekedéstõl - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK). Az élelmiszerárstop 7 terméket érint, ezek: a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirke far-hát és a 2,8 százalékos UHT tehéntej. Az árstop 2022. február 1-tõl május 1-ig tart. MTI/Balogh Zoltán Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz–ukrán háború kitörése óta alig van napraforgóolaj a német szupermarketekben, a Schleswig-Holstein tartományában található Lidl-üzletekben például már csak a felnőtt vásárlók vehetnek étolajat – számolt be a Merkur

A Lidl-szupermarketlánc azon kísérletezik, hogy 

a rendelkezésre álló étolajkészletet a lehető legegyenletesebben ossza szét a vásárlói között. Annak érdekében, hogy minden család csak két üveg olajat vegyen, a cég korhatárt vezetett be: a napraforgóolajat csak a tizennyolc év felettieknek árulják.

A német hírportál szerint már nem újdonság, ha a szupermarketekben üres polcokkal találkozik az ember; a koronavírus-járvány idején először a vécépapír, majd a gyorstesztek hiánya volt jelen az országban, az orosz–ukrán háború miatt már a napraforgóolaj lett az új hiánycikk, mivel

Ukrajna a világ egyik legnagyobb előállítója az étolajnak.

A szupermarketek már korábban olyan üzleti stratégiákat dolgoztak ki, amelyekkel az emberek vásárlási szokásait befolyásolhatják: az Aldi például az étolajos polcait azzal a felhívással látta el, hogy a vevők csak szükség esetén vegyenek étolajat, és ne csupán felhalmozás céljából vásároljanak. 

A Lidl intézkedése nagy felháborodást váltott ki a közösségi oldalakon, az áruházlánc ezután hatályon kívül helyezte a rendelkezését. 

Kérjük vásárlóink ​​megértését, és elnézést kérünk az esetleges kellemetlenségekért

– közölte a cég a felháborodást követően. 

Magyarországon az élelmiszerárstop hatálya alá tartozó tartós élelmiszerekre vonatkozóan mennyiségi korlátozást vezetett be februártól a Lidl.

A Lidl-szupermarketlánc azon kísérletezik, hogy a rendelkezésre álló étolajkészletet a lehető legegyenletesebben ossza szét a vásárlói között. Fotó: Bach Máté

Hazánkban az árstop továbbra is érvényes az étolajra

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közölte:

Magyarországon az élelmiszerárstop meghosszabbításával országszerte tovább tartanak a helyszíni fogyasztóvédelmi ellenőrzések az üzletekben.

Felidézik: 

a kormány a továbbiakban is védi a magyar családokat a nemzetközi folyamatok és a háború okozta áremelkedések következményeitől, ennek érdekében a napokban meghosszabbították az árstopintézkedést július elsejéig.

Az árstop értelmében korábban a tavaly október közepi szinten rögzítették a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirke far-hát és a 2,8 százalékos UHT-tehéntej legmagasabb árát. 

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei február óta mintegy kétezer kiskereskedőnél vizsgálták az árakra, a készletre és a tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségek teljesülését. 

Az ellenőrzések során 203 esetben tártak fel mulasztásokat. Ebből 137 üzlet alkalmazott a hatóságinál magasabb árat, amelynek során jellemző, hogy 

az esetek több mint felében az étolajat kínálták az előírtnál drágábban. 

Fokozódik a verseny a magyar ételolajért a hazai és az európai piacon. Fotó: Bach Máté

Verseny a magyar étolajért

Fokozódik a verseny a magyar napraforgóolajért a hazai és az európai piacon, mivel az orosz–ukrán háború miatt jelentős készletek esnek ki a nemzetközi forgalomból. Bár az itthon előállított étolajmennyiség többszörösen fedezi a belföldi igényeket, egyes élelmiszer-feldolgozók attól tartanak, hogy a gyorsuló kivitel hatására termékeik előállításához nem jutnak elegendő napraforgóolajhoz. A gazdálkodók tavaszi vetési szándékai az őszi napraforgó-betakarítás után is jelentős túlkínálatot vetítenek előre étolajból, ugyanakkor a világpiacon tapasztalható áremelkedés okozhat kellemetlenségeket.

A termékhiánnyal kapcsolatos egyes aggodalmak ugyanakkor egyelőre csak az ipari felhasználásra vonatkoznak, így arról nincs szó, hogy a boltokban a fogyasztók a későbbiekben nem juthatnának napraforgóolajhoz.

Valójában az élelmiszeripari félelmek is alaptalannak tűnnek, ha abból indulunk ki, hogyan viszonyul a magyar termelés a tényleges igényekhez.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.