Az orosz–ukrán háború kitörése óta alig van napraforgóolaj a német szupermarketekben, a Schleswig-Holstein tartományában található Lidl-üzletekben például már csak a felnőtt vásárlók vehetnek étolajat – számolt be a Merkur.
A Lidl-szupermarketlánc azon kísérletezik, hogy
a rendelkezésre álló étolajkészletet a lehető legegyenletesebben ossza szét a vásárlói között. Annak érdekében, hogy minden család csak két üveg olajat vegyen, a cég korhatárt vezetett be: a napraforgóolajat csak a tizennyolc év felettieknek árulják.
A német hírportál szerint már nem újdonság, ha a szupermarketekben üres polcokkal találkozik az ember; a koronavírus-járvány idején először a vécépapír, majd a gyorstesztek hiánya volt jelen az országban, az orosz–ukrán háború miatt már a napraforgóolaj lett az új hiánycikk, mivel
Ukrajna a világ egyik legnagyobb előállítója az étolajnak.
A szupermarketek már korábban olyan üzleti stratégiákat dolgoztak ki, amelyekkel az emberek vásárlási szokásait befolyásolhatják: az Aldi például az étolajos polcait azzal a felhívással látta el, hogy a vevők csak szükség esetén vegyenek étolajat, és ne csupán felhalmozás céljából vásároljanak.
A Lidl intézkedése nagy felháborodást váltott ki a közösségi oldalakon, az áruházlánc ezután hatályon kívül helyezte a rendelkezését.
Kérjük vásárlóink megértését, és elnézést kérünk az esetleges kellemetlenségekért
– közölte a cég a felháborodást követően.
Magyarországon az élelmiszerárstop hatálya alá tartozó tartós élelmiszerekre vonatkozóan mennyiségi korlátozást vezetett be februártól a Lidl.
Hazánkban az árstop továbbra is érvényes az étolajra
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közölte:
Magyarországon az élelmiszerárstop meghosszabbításával országszerte tovább tartanak a helyszíni fogyasztóvédelmi ellenőrzések az üzletekben.
Felidézik:
a kormány a továbbiakban is védi a magyar családokat a nemzetközi folyamatok és a háború okozta áremelkedések következményeitől, ennek érdekében a napokban meghosszabbították az árstopintézkedést július elsejéig.
Az árstop értelmében korábban a tavaly október közepi szinten rögzítették a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirke far-hát és a 2,8 százalékos UHT-tehéntej legmagasabb árát.
A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei február óta mintegy kétezer kiskereskedőnél vizsgálták az árakra, a készletre és a tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségek teljesülését.
Az ellenőrzések során 203 esetben tártak fel mulasztásokat. Ebből 137 üzlet alkalmazott a hatóságinál magasabb árat, amelynek során jellemző, hogy
az esetek több mint felében az étolajat kínálták az előírtnál drágábban.
Verseny a magyar étolajért
Fokozódik a verseny a magyar napraforgóolajért a hazai és az európai piacon, mivel az orosz–ukrán háború miatt jelentős készletek esnek ki a nemzetközi forgalomból. Bár az itthon előállított étolajmennyiség többszörösen fedezi a belföldi igényeket, egyes élelmiszer-feldolgozók attól tartanak, hogy a gyorsuló kivitel hatására termékeik előállításához nem jutnak elegendő napraforgóolajhoz. A gazdálkodók tavaszi vetési szándékai az őszi napraforgó-betakarítás után is jelentős túlkínálatot vetítenek előre étolajból, ugyanakkor a világpiacon tapasztalható áremelkedés okozhat kellemetlenségeket.
A termékhiánnyal kapcsolatos egyes aggodalmak ugyanakkor egyelőre csak az ipari felhasználásra vonatkoznak, így arról nincs szó, hogy a boltokban a fogyasztók a későbbiekben nem juthatnának napraforgóolajhoz.
Valójában az élelmiszeripari félelmek is alaptalannak tűnnek, ha abból indulunk ki, hogyan viszonyul a magyar termelés a tényleges igényekhez.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)