Mozgalmas nyár a légi közlekedésben

Köszönhetően a keleti nyitás politikájának és a sikeres járványkezelésnek, újraindulhat a közvetlen repülőjárat Peking és Budapest között, amely kedvező hatással lesz hazánk gazdaságára. Az európai légi közlekedésben viszont csak jövőre csitulhat a munkaerőhiány miatti káosz. Szombaton a Wizz Air Párizsban hagyta magyar utasait menetrend szerint járatának váratlan törlése miatt.

2022. 06. 26. 19:32
20200713 Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér A koronavírus-járvány miatt még mindig lényegesen kisebb a napi utasszám a járvány előttihez képest. képen: Wizzair repülőgép, légiutaskísérők selfie fotó: Knap Zoltán (BORS) Fotó: Knap Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint kétévnyi leállás után július 7-től újraindítja az Air China kínai légitársaság a Peking és Budapest közötti közvetlen menetrend szerinti repülőjáratát – jelentette be Szijjártó Péter vasárnap a hivatalos Facebook-oldalán. A külgazdasági és külügyminiszter felidézte, hogy a koronavírus első hullámai 2020-ban alapjaiban rengették meg a világot, amikor országok zártak be, kereskedelmi láncok szakadtak meg és légi összeköttetések szűntek meg. 

A tárcavezető mérföldkőnek nevezte a kínai légitársaság mostani döntését, ami azt mutatja, hogy – miután hazánk jól helytállt a világjárvány kihívásainak fokozatos leküzdésében – már világviszonylatban is folyamatosan építhetjük vissza mindazt, amit a vírus elvett. Kiemelte, hogy 

a két főváros közvetlen légi kapcsolatának újraindítása komoly jelentőségű a magyar gazdaság szempontjából is, amellyel a turizmus és a kereskedelem is hatalmas lendületet kap. 

A keleti nyitás politikájából fakadó, kedvező légiipari döntés amiatt is jól jön hazánknak, mert egyre-másra jelennek meg a hírek az európai légi közlekedés elhúzódó nehézségeiről.

Szombaton a munkaerőhiány miatt nemrég csaknem ezer júliusi járatot törlő Lufthansa német légitársaság igazgatósági tagja, Detlef Kaiser nyilatkozott a Welt am Sonntag című lapnak, amelyben kijelentette: 

nyáron nem valószínű a javulás, a repülőjáratok helyzete inkább csak 2023-ra normalizálódhat. 

Mint jelezte, olyannyira kritikus a helyzet, hogy – miközben a repterek és a légitársaságok is küzdenek a munkaerő toborzásával – már csak a járatok számának csökkentése segít nemcsak Németországban, hanem az egész világon. 

Eközben sokasodnak az alacsonyabb árakon rövid távú utakat kínáló diszkont-légitársaságoknál a problémás esetek. A hétvégén a Blikk írta meg, hogy miután egy hete a Wizz Air London–Budapest járatának utasaival fordult elő, ezúttal 

a fapados cég Párizsban felejtette ott a magyarokból álló, legalább kétszáz fős utazócsoportját. 

Mint azt az egyik pórul járt utas elmondta, arról, hogy a fapados cég késő este mégsem hozza haza őket az Orly reptérről, nem a légitársaságtól, hanem egy helyi takarítónőtől értesültek. A Wizz Air csak több mint egy órával később küldött üzenetet az ügyfeleinek, akik érdemi segítség nélkül voltak kénytelenek éjszakai szállást, illetve későbbi járatot keresni, hogy hazajussanak. 

A Wizz Air az Indexnek később azt írta a szombati esettel kapcsolatban, hogy 

egyértelműen a szektorban – különösen a légiforgalmi irányításban, a földi műveletekben, a poggyászkezelésben, a biztonsági szolgálatoknál és a repülőtereken – tapasztalható munkaerőhiány tehet a fennakadásokról. 

„A légi irányításnál jelentkező személyzethiány miatt járataink késéseket halmoztak fel, emiatt az utolsó, párizsi járattal már nem tudtunk visszaindulni a repülőtér bezárása előtt” – írták, nem cáfolva azokat az utastapasztalatokat, hogy a helyszínen egyetlen kollégájuk sem állt az utazók rendelkezésére. 

Sőt, az ellátás hiányával összefüggésben az utasok iránti felelősséget egy ottani, külsős cégre hárították át, amellyel szerződésben áll a légitársaság. Mint jelezték, 

a járattörlésből fakadó károkat a Wizz Air meg fogja téríteni, és a jogszabály szerinti kártérítést is igényelhetik az utasok. 

Ehhez egy kint rekedt turista azt fűzte hozzá, hogy a jegyük másik járatra történő átkönyveléséért a cég húszezer forintot felszámított. 

Idehaza a diszkontpiac vezető szereplője, a Ryanair számos fogyasztói kifogással illetett működését már vizsgálják a hatóságok, aminek részeként 

a Gazdasági Versenyhivatal is együttműködik a jogsértő reklámgyakorlatok feltárásában. 

Szombaton közölték: ugyan korábban több eljárás lezajlott, továbbra is kiemelten figyelik az anomáliákat, és a versenyhatóság azonnal lép, ha jogsértés gyanúja merül fel. 

Mindenki idióta, csak ő nem A The Telegraphnak adott interjúban Michael O’Leary Ryanair-vezér ismét megvillantotta alpári stílusát. A fapados cég vezérigazgatója sűrű káromkodások mellett a brit miniszterelnököt is idiótának nevezte, ahogy korábban magyar kormánytagokat is az extraprofit-különadó ügyében. O’Leary szerint Boris Johnson a legmagasabb rendű idióta, aki teljességgel megbízhatatlan, nemcsak bármi, amit mond, hanem gazdasági kérdésekben is. A cégvezető jelezte, ezért nincs is kedve találkozni Nagy-Britannia miniszterelnökével. 

 

Borítókép: Már hetente hagyja külföldön a magyar utasokat a Wizz Air (Fotó: Knap Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.